Co wpływa na zakres projektu budowlanego

22.02.2013

Jakimi przesłankami należy się kierować, rozstrzygając o zakresie i formie projektu budowlanego i jego dostosowaniu do specyfiki obiektu oraz stopnia skomplikowania robót.

Czytelnik „IB” zwrócił się o wyjaśnienie zakresu projektu budowlanego. Ustawa – Prawo budowlane (dalej Pb) w art. 34 ust. 2 stanowi: zakres i treść projektu budowlanego powinny być dostosowane do specyfiki i charakteru obiektu oraz stopnia skomplikowania robót budowlanych. Równocześnie rozporządzenie Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 25 kwietnia 2012 r. w sprawie zakresu i formy projektu budowlanego (Dz.U. z 2012 r. poz. 462) zdaniem czytelnika nic o zakresie projektu budowlanego nie mówi, choć rozdział drugi rozporządzenia ma tytuł: „Wymagania dotyczące formy i zakresu projektu budowlanego”.

W związku z tym czytelnik pyta: czy projektant może sam określić zakres projektu budowlanego w zależności od zakresu projektowanych prac budowlanych?

 

Jako przykłady ilustrujące pytanie główne czytelnik zadaje następujące pytania:

1.Jaki ma sens opracowywanie projektu zagospodarowania terenu, w sytuacji gdy projektuje się wyłącznie przesunięcie ścianki działowej (oczywiście można zamieścić rysunek sytuacyjny)?

2.Jaki ma sens załączanie rysunków elewacji, rzutów wszystkich kondygnacji, dachu oraz  obliczania charakterystyki energetycznej, w sytuacji gdy projektuje się wyłącznie dobudowę tarasu do istniejącego budynku jednorodzinnego?

3.Jaki ma sens obliczanie charakterystyki energetycznej budynku, w sytuacji gdy projektuje się wyłącznie zadaszenie nad podjazdem do garażu?

Nie zgadzam się ze stwierdzeniem, że rozdział 2 rozporządzenia Ministra Transportu, Budownictwa i Gospodarki Morskiej (MTBiGM) nic nie mówi o zakresie i formie projektu budowlanego. W rozporządzeniu tym:

– w § 3 zawarte są wymagania dotyczące strony tytułowej projektu budowlanego,

– w § 4 określone zostały wymagania dotyczące rysunków,

– w § 5 określone zostały wymagania dotyczące załączników,

– w § 6 określone zostały wymagania dotyczące oprawy, zestawienia w tomy, języka i wymaganej liczby egzemplarzy.

Dalsze regulacje dotyczą zakresu projektu zagospodarowania działki lub terenu w odniesieniu do części opisowej i części rysunkowej oraz projektu architektoniczno-budowlanego w odniesieniu do zakresu opisu technicz­nego i części rysunkowej.

Dla przedmiotu pytania istotna jest dyspozycja zawarta w § 7 ust. 1 wymienionego rozporządzenia: Wymagania rozporządzenia dotyczące projektu zagospodarowania działki lub terenu i projektu architektoniczno-budowlanego należy spełnić z zachowaniem przepisu art. 34 ust. 2 ustawy, uwzględniając w szczególności właściwości danego obiektu budowlanego, takie jak przeznaczenie, sposób użytkowania, usytuowanie, rozmiary, sposób i zakres oddziaływania na otoczenie i złożoność rozwiązań technicznych oraz rodzaj i specyfikę obiektu budowlanego(wyróżnienie red.).

Jest to wskazówka dla uczestników procesu budowlanego, jakimi przesłankami należy się kierować, rozstrzygając o zakresie i formie projektu budowlanego i jego dostosowaniu do specyfiki i charakteru obiektu oraz stopnia skomplikowania robót budowlanych. W czasie dyskusji nad projektem tego rozporządzenia (1994 r.) udało się uzyskać tylko wskazania natury ogólnej.

Zgodnie z regulacjami Pb, uchwalonego w 1994 r., obecnie odpowiedzialnym za właściwe sporządzanie projektu budowlanego, a więc również ustalenie jego zakresu jest tylko i wyłącznie projektant. Wynika to wprost z art. 20 ust. 1 pkt 1 Pb. Określa on jednoznacznie, że podstawowym obowiązkiem projektanta jest opracowanie projektu budowlanego w sposób zgodny z ustaleniami określanymi w decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach (…) wymaganiami ustawy, przepisami i zasadami wiedzy technicznej.

Zdaniem autora do spełnienia wymagań wynikających z art. 20 ust. 1 pkt 1 i art. 34 ust. 2 Pb, oprócz przesłanek wskazanych w § 7 ust. 1 rozporządzenia MTBiGM, pomocne mogą być także inne dyspozycje (wskazania) zawarte w Pb, przedstawione poniżej.

Z art. 34 ust. 3a Pbwynika, że w projekcie budowlanym przebudowy lub montażu obiektu budowlanego, jeżeli nie przewiduje się zmian w zagospodarowaniu przestrzennym – nie ma potrzeby opracowywania projektu zagospodarowania działki lub terenu.Jest to następstwem faktu, że jeżeli nie przewiduje się zmian w zagospodarowaniu przestrzennym, to zgodnie z ustawą o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (art. 50 ust. 2) nie ma obowiązku uzyskiwania decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu. W takim przypadku w ocenie autora ułatwieniem dla organów administracji architektoniczno-budowlanej i uczestników procesu budowlanego może być dołączenie do projektu budowlanego odbitki (kopii) mapy geodezyjnej przedstawiającej istniejące zagospodarowanie terenu w otoczeniu obiektu, dla którego sporządzono ten projekt architektoniczno-budowlany. W obecnie obowiązujących przepisach taki wymóg nie został zawarty. Był on jednak zgłaszany w projektach zmian ustawy – Prawo budowlane i w ocenie autora ma uzasadnienie merytoryczne.

Z regulacji zawartej w art. 5 ust. 2ustawy o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym wynika że: Nie wymagają wydania decyzji o ustaleniu lokalizacji inwestycji celu publicznego (zdaniem autora także decyzji o warunkach zabudowy) roboty budowlane:polegające na remoncie, montażu lub przebudowie, jeżeli nie powodują zmiany sposobu zagospodarowania terenu i użytkowania obiektu budowlanego oraz nie zmieniają jego formy architektonicznej, a także nie są zaliczone do przedsięwzięć wymagających przeprowadzenia postępowania w sprawie oceny oddziaływania na środowisko, w rozumieniu przepisów o ochronie środowiska, albo niewymagające pozwolenia na budowę.

Z art. 34 ust. 3b Pbwynika, że w ramach projektu budowlanego nie ma obowiązku opracowania projektu architektoniczno-budowlanego dla budowy lub przebudowy urządzeń budowlanych bądź podziemnych sieci uzbrojenia terenu,jeżeli całość problematyki może być przedstawiona w projekcie zagospodarowania działki lub terenu.

W ocenie autora regulacje zawarte w art. 34 ust. 3a i 3b Pb racjonalizują wymagania dotyczące zakresu projektu budowlanego. Regulacja zawarta w art. 34 ust. 3b została wprowadzona w 2006 r. na wniosek Izby Projektowania Budowlanego.

Ponadto stosownie do rodzaju projektowanego obiektu budowlanego w ustalaniu zakresu projektu budowlanego pomocne mogą być następujące regulacje prawne zawarte w ustawie – Prawo budowlane:

Art. 29adotyczący przyłączy energetycznych, wodociągowych, kanalizacyjnych, gazowych, cieplnych i telekomunikacyjnych, dla których zamiast projektu zagospodarowania działki lub terenu może być sporządzony plan sytuacyjny przyłącza na kopii aktualnej mapy zasadniczej lub jednostkowej przyjęty do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego i podpisany przez branżystę legitymującego się uprawnieniami uzyskanymi na podstawie ustawy – Prawo energetyczne albo ustawy o zbiorowym zaopatrzeniu w wodę i zbiorowym odprowadzeniu ścieków – ze spełnieniem wymagań tych przepisów. Dla tej regulacji istotna jest uwaga, że przepisów art. 29a nie stosuje się, jeżeli inwestor dokonał zgłoszenia, o którym mowa w art. 30.

Art. 29 ust. 3,który wyłącza możliwość wykonywania robót budowlanych na podstawie zgłoszenia i nakazuje ich wykonywanie na podstawie zezwolenia na budowę dla przedsięwzięć, które wymagają przeprowadzenia oceny oddziaływania na środowisko lub obszar Natura 2000, zgodnie z art. 59 ustawy z dnia 3 października 2008 r. o udostępnianiu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenach oddziaływania na środowisko (Dz.U. Nr 199, poz. 1227 z późn. zm.).

Art. 30 ust. 2, 3, 4 i 4a,w których zostały zawarte wymagania dotyczące dołączenia dodatkowych opracowań lub dokumentów, stosownie do specyfiki planowanych robót.

Art. 36a ust. 5określa zakres odstępstw, które będą traktowane jako istotne – siedem przypadków. Wyszczególniony w tej regulacji zakres niedopuszczalnych zmian (traktowanych jako istotne odstępstwa od zatwierdzonego projektu budowlanego), zdaniem autora, należy traktować jako zakres zmian w obiektach istniejących przy ich przebudowie lub rozbudowie, który może wymagać uzyskania pozwolenia na budowę, a więc opracowania projektu budowlanego.

 

Odnosząc się do pytań czytelnika 1–3, na podstawie regulacji prawnych i podanych uzasadnień należy udzielić następujących odpowiedzi:

– ad 1. Nie ma uzasadnienia i potrzeby opracowywania projektu zagospodarowania działki lub terenu.Natomiast zasadne jest w takim przypadku dołączenie odbitki z mapy przedstawiającej istniejące zagospodarowanie terenu w otoczeniu obiektu. Podstawa: art. 34 ust. 3 ustawy – Prawo budowlane.

– ad 2. Odnośnie do załączania rysunków elewacji, rzutów wszystkich kondygnacji, dachu: przy zakresie robót opisanych w pytaniu nie ma uzasadnienia załączanie rysunków elewacji, wszystkich kondygnacji, dachu itp.Podstawa: art. 34 ust. 3 i art. 36a ust. 5 ustawy – Prawo budowlane. Odnośnie do obliczania charakterystyki energetycznej, w sytuacji gdy projektuje się wyłącznie dobudowę tarasu do istniejącego budynku, odpowiedź nie jest taka prosta i zależy od innych okoliczności niedoprecyzowanych w pytaniu, np. czy jest to taras ziemny czy nad garażem, czy nad pomieszczeniem mieszkalnym. Stosownie do okoliczności taras ten będzie wymagał odpowiedniej balustrady ochronnej, która zmieni odpowiednio elewację, a może zmienić dotychczasowy dach,jeżeli natomiast będzie nad pomieszczeniem mieszkalnym, może wpłynąć, a właściwie wpłynie, na charakterystykę energetyczną budynku i jej zmianę – co, zgodnie z art. 5 Pb, będzie wymagało odpowiednich udokumentowań projektowych. Zakres projektowanych robót może być potraktowany przez władze architektoniczno-budowlane jako przebudowa lub rozbudowa wprowadzająca zmiany w istniejącym zagospodarowaniu terenu,co może skutkować wymogiem przedłożenia odpowiednich opracowań projektowych w świetle art. 5 lub 36a Pb.

– ad 3. Propozycja zadaszenia nad podjazdem do garażu to zmiana w zagospodarowaniu przestrzennym. Może być potraktowana jako rozbudowa istniejącego obiektu lub jego przebudowa. Może to być interpretowane jako zmiany w istniejącym obiekcie,które mogą wpłynąć na zmianę także charakterystyki energetycznej budynku. Odpowiedź uzależniona jest od usytuowania zadaszenia względem istniejącego obiektu.

 

dr inż. Aleksander Krupa

Izba Projektowania Budowlanego

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in