16 lipca 2010 r. rozpoczęła się budowa przebiegających przez województwa kujawsko-pomorskie i łódzkie odcinków autostrady A1 z Torunia do Strykowa: Czerniewice – Odolion, Odolion – Brzezie, Brzezie – Kowal, Sójki – Kotliska i Piątek – Stryków.
W uroczystym „wbiciu łopaty” na odcinku Brzezie – Kowal, w miejscu gdzie powstanie przyszły węzeł „Pikutkowo” k. Włocławka oraz w okolicy Sadówki na odcinku Piątek – Stryków wziął udział Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk. W uroczystościach wzięli również udział: w województwie kujawsko-pomorskim Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki, Wojewoda Kujawsko-Pomorski Rafał Bruski, Dyrektor GDDKiA w Bydgoszczy Marek Kowalczyk; w województwie łódzkim Marszałek Województwa Łódzkiego Włodzimierz Fisiak, Wicemarszałek Witold Stępień, Wojewoda Łódzki Jolanta Chełmińska oraz Zastępca Dyrektora GDDKiA w Łodzi Renata Zatorska-Sytyk. Obecni byli także przedstawiciele wykonawców i władz samorządowych.
1. Czerniewice – Odolion – 11,4 km
2. Odolion – Brzezie – 23,1 km
2. Odolion – Brzezie – 23,1 km
Oferty na budowę odcinków złożyły konsorcja firm m.in.: hiszpańskich, niemieckich, polskich, czeskich, austriackich i irlandzkich. Kosztorys przewidywał, że wartość kontraktu wyniesie 1 601 mln zł.
Wykonawcą odcinków jest polsko – irlandzkie konsorcjum, z liderem SRB Civil Engineering Ltd, które złożyło najniższą ofertę – 934 mln zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 17 czerwca 2010 r.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 17 czerwca 2010 r.
Planowane oddanie do ruchu: 2012 r.
Czerniewice – Odolion:
Liczba obiektów (wiadukty, przejścia dla zwierząt itd.) – 13.
Liczba obiektów (wiadukty, przejścia dla zwierząt itd.) – 13.
Odolion – Brzezie:
Liczba obiektów (wiadukty, przejścia dla zwierząt itd.) – 18.
Liczba obiektów (wiadukty, przejścia dla zwierząt itd.) – 18.
3. Brzezie – Kowal – 29,5 km
Oferty na budowę odcinków złożyły konsorcja firm hiszpańskich, portugalskich, niemieckich, polskich i austriackich. Kosztorys przewidywał, że wartość kontraktu wyniesie 1 371 mln zł.
Wykonawcą odcinka jest polsko – irlandzkie konsorcjum, z liderem PBG S.A., które złożyło najniższą ofertę – 857 mln zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 17 czerwca 2010 r.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 17 czerwca 2010 r.
Planowane oddanie do ruchu: 2012 r.
Liczba obiektów (wiadukty, przejścia dla zwierząt itd.) – 27.
4. A1 Sójki – Kotliska – 15,2 km
Najkorzystniejszą ofertę na budowę odcinka Sójki – Kotliska złożyło konsorcjum firm z liderem, firmą POLDIM S.A. z Tarnowa. Wykonawca zaoferował najniższą cenę za wybudowanie odcinka – 542,2 mln zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 18 czerwca 2010 r.
Planowane zakończenie robót – kwiecień 2012 r.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 18 czerwca 2010 r.
Planowane zakończenie robót – kwiecień 2012 r.
W ramach inwestycji powstaną m.in.:
– 2 wiadukty autostradowe,
– 13 wiaduktów drogowych,
– 1 most,
– 9 łącznic,
– Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Krzyżanów – przy obydwu jezdniach autostrady
– 17 przejść ekologicznych i przejść dla zwierząt.
– 13 wiaduktów drogowych,
– 1 most,
– 9 łącznic,
– Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Krzyżanów – przy obydwu jezdniach autostrady
– 17 przejść ekologicznych i przejść dla zwierząt.
5. A1 Piątek – Stryków – 21 km
Najkorzystniejszą ofertę na budowę odcinka Piątek – Stryków złożyło konsorcjum firm z liderem firmą Johann Bunte Bauunternehmung GmbH&Co.KG z Niemiec. Oferta wykonawcy, która miała najniższą wartość to 569,8 mln zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 18 czerwca 2010 r.
Planowane zakończenie robót – kwiecień 2012 r.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 18 czerwca 2010 r.
Planowane zakończenie robót – kwiecień 2012 r.
W ramach inwestycji powstaną m.in.:
– 2 wiadukty autostradowe,
– 11 wiaduktów drogowych,
– 1 most,
– Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Głowno – przy obydwu jezdniach autostrady.
– 11 wiaduktów drogowych,
– 1 most,
– Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Głowno – przy obydwu jezdniach autostrady.
AUTOSTRADA A1 – Parametry techniczne:
- Klasa techniczna: A
- Prędkość projektowa: Vp = 120 km/h
- Prędkość miarodajna: Vm = 130 km/h
- Liczba pasów ruchu: 2/2
- Liczba pasów ruchu docelowa: 2/3
- Szerokość pasa ruchu: 3,75 m
- Szerokość pasa awaryjnego: 3,00 m
- Szerokość podwójnego pasa włączania: 7,00 m
- Szerokość podwójnego pasa wyłączania: 7,00 m
- Szerokość pobocza: 1,25 m
- Skrajnia pionowa: 4,70 m
- Klasa obciążenia obiektów w ciągu autostrady: A+Stanag 150
- Dopuszczalne obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
- Pas dzielący szerokości: 11,00 m – 11,50 m
- Opaski wewnętrzne szerokości: 0,50 m
- Pochylenie poprzeczne jezdni: 2,5 %
- Szerokość pasa awaryjnego: 3,00 m
- Skrajnia pionowa: 4,70 m.
Projekt przewiduje również:
– budowę urządzeń ochrony środowiska: urządzenia oczyszczające – osadniki, separatory – przed wprowadzeniem ścieków deszczowych oraz roztopowych do odbiorników, system rowów szczelnych na wybranych odcinkach,
– budowę ekranów akustycznych,
-budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu: bariery ochronne, platformy z kolumnami alarmowymi, elementy oznakowania poziomego i pionowego w tym fundamentowanych konstrukcji bramowych i kratownicowych,
– ogrodzenie drogi,
– budowę zjazdów awaryjnych,
– przejazdy awaryjne,
– budowę nowych odcinków dróg gminnych i dojazdowych,
– budowę i przebudowę chodników, zjazdów, zatok, parkingów itp.,
– budowę dróg wewnętrznych w pasie drogowym autostrady,
– budowę systemu odwodnienia powierzchniowego,
– budowę sieci kanalizacji deszczowej,
– nasadzenia zieleni.
– budowę ekranów akustycznych,
-budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu: bariery ochronne, platformy z kolumnami alarmowymi, elementy oznakowania poziomego i pionowego w tym fundamentowanych konstrukcji bramowych i kratownicowych,
– ogrodzenie drogi,
– budowę zjazdów awaryjnych,
– przejazdy awaryjne,
– budowę nowych odcinków dróg gminnych i dojazdowych,
– budowę i przebudowę chodników, zjazdów, zatok, parkingów itp.,
– budowę dróg wewnętrznych w pasie drogowym autostrady,
– budowę systemu odwodnienia powierzchniowego,
– budowę sieci kanalizacji deszczowej,
– nasadzenia zieleni.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury