Jeśli zakończenie realizacji obiektu jest bezwzględnie uwarunkowane terminem rozpoczęcia jego działalności, to w końcowym okresie budowy zwykle realizacja ta związana jest z wieloma trudnościami wynikającymi z koordynacji prac.
Tak było również w przypadku budowy centrum handlowo-rozrywkowego Zgorzelec Plaza, ale mimo wielu utrudnień 18 marca tego roku centrum zostało otwarte.
Ze względu na warunki, w jakich prowadzono prace, a szczególnie z uwagi na wyjątkowo ciężką i długą zimę, wyzwaniem dla prowadzących budowę było dotrzymanie terminów pośrednich, nawet przy zmianie metodologii robót. Jednocześnie wykonywano prace wykończeniowe aranżacji wnętrz, instalacje sanitarne i elektryczne, prowadzono roboty elewacyjne, drogowe i przyłączeniowe. Prace wewnątrz obiektu w okresie ujemnych temperatur w jeszcze nieszczelnym i nieogrzewanym centrum związane były z bardzo wysokimi kosztami utrzymania wymagalnego technologicznie poziomu temperatury. Taka sytuacja była konsekwencją przesunięć w harmonogramie prac, ale nie tylko. W większości przypadków z uwagi na charakter obiektu (który w znacznym stopniu był aranżowany „pod klienta”) z czasem – gdy zbliżał się moment oddania poszczególnych powierzchni pod najem – pojawiało się wiele zmian koncepcji projektowych, co w znacznym stopniu utrudniało realizację. Coraz trudniej było wraz z postępem prac oraz ich kumulacją w końcowej fazie przygotowania centrum do przekazania do użytkowania. Duża odpowiedzialność spoczęła na nadzorze budowy ze względu na zmieniającą się liczbę pracowników i zakres prac w toku oraz konieczność zapewnienia w tych warunkach bezpieczeństwa. Przed otwarciem centrum, w szczytowym okresie prac, na budowie pracowało ponad tysiąc osób, często w systemie dwu- lub trzyzmianowym.
Walkę z czasem można było łatwo zauważyć, obserwując obiekt zmieniający się niemalże z dnia na dzień, co znajdowało także odbicie w komentarzach lokalnej prasy.
Zarządzanie w warunkach kumulacji prac w końcowej fazie budowy wymagało szczególnej dbałości w egzekwowaniu kolejnych punktów harmonogramów roboczych. Nawet niewielkie przesunięcia czasowe w tym okresie mogły być w konsekwencji zagrożeniem dla terminu zakończenia inwestycji. Prace prowadzono w ścisłej koordynacji międzybranżowej, mając na uwadze kolejne etapy wykończenia obiektu. Istotnym elementem było zabezpieczenie wykonanych elementów, tak aby nie uległy uszkodzeniu podczas trwającego w obiekcie transportu materiałów nie tylko budowlanych, ale również towarowania i aranżacji sklepów centrum. Z związku z powyższym podzielono obiekt na strefy objęte macierzą odpowiedzialności, zawierającą listę zadań oraz funkcje pełnionew tych zadaniach: zarówno nadzoru budowy, jak i ekipy wykonujące poszczególne zadania.
W końcowej fazie przygotowania obiektu skoncentrowano siły na usunięciu niedociągnięć powstałych w wyniku tępa robót, sprzątnięciu całego obiektu, a przede wszystkim sprawdzeniu poprawności funkcjonowania systemów bezpieczeństwa i zarządzania obiektem.
W ostatnich dniach przed uroczystym otwarciem w prace wykonywano bez przerwy w dzień i w nocy aż do momentu przyjazdu służb. Budowa została odebrana przez wszystkie służby ostatecznie w dniu otwarcia, otrzymując pozwolenie na użytkowanie.
Udało się pomimo wszystkich przeciwności oddać budowę na czas.
Inwestor: Plaza Centers
Generalny wykonawca: Karmar SA
Kierownik projektu: mgr inż. Maciej Zalesiński
Kierownik budowy: mgr inż. Bolesław Kaczmarczyk
Powierzchnia handlowa: 15 tys. m2
Bernard Wiśniewski
kierownik robót Karmar SA
Zdjęcie autora