Budujmy przyszłość razem!

09.04.2025

17 marca 2025 r. branża budowlana zebrała się na prestiżowej konferencji „Infrastruktura Polska i Budownictwo” w nowoczesnej przestrzeni Airport Hotel Okęcie. Podczas XVI edycji wydarzenia omówiono najistotniejsze kwestie w obszarze zamówień publicznych, obsługi inwestycji drogowych i kolejowych, a także inwestycji strategicznych oraz infrastruktury krytycznej.

 

 

W konferencji, zorganizowanej przez Executive Club, uczestniczyło ponad 300 przedstawicieli branży, a także przedstawiciele Ministerstwa Infrastruktury oraz Ministerstwa Rozwoju i Technologii.
Wystąpienie inauguracyjne pt. „W kierunku neutralności klimatycznej: rola infrastruktury i budownictwa w realizacji globalnych zobowiązań” wygłosił Kamil Wyszkowski, krajowy przedstawiciel, dyrektor wykonawczy UN Global Compact Network Poland oraz przedstawiciel UNOPS w Polsce. Następnie zgromadzeni goście mieli okazję wysłuchać pierwszego panelu dyskusyjnego pt. „Zamówienia publiczne”. Tematem przewodnim był niedawny wyrok Trybunału Sprawiedliwości UE w sprawie „Kolin” dotyczący obostrzeń w dopuszczaniu podmiotów spoza UE do składania ofert na zamówienia realizowane na terenie wspólnoty. Zdaniem prelegentów jest to krok w dobrym kierunku, bowiem podmioty z krajów UE są ograniczane przez szereg regulacji, którym nie podlegają oferenci spoza unii. Co więcej, informacje podawane przez te podmioty są trudne do zweryfikowania. PKP PLK już zastosowało w praktyce postanowienia TSUE podczas ogłoszenia postępowania na modernizację 100 km odcinka linii kolejowej o wartości ok. 5 mld zł. Rozpoczął się także proces legislacyjny dotyczący planowanej nowelizacji Prawa zamówień publicznych.
Kolejnym punktem programu był panel pt. „Inwestycje kolejowe i transport”. Eksperci rynku kolejowego dyskutowali o kierunkach rozwoju inwestycji kolejowych w nadchodzących latach. Wskazali, że usprawnienie infrastruktury kolejowej nie wymaga wielomiliardowych inwestycji. Należy zacząć od upraszczania i cyfryzacji istniejących rozwiązań, a głębsze zmiany wymagają czasu.
Następnie odbył się panel pt. „Infrastruktura drogowa”. Rozpoczął się on jasną deklaracją przedstawiciela GDDKiA, największego zamawiającego w tym obszarze, że inwestycje drogowe przeżywają swój renesans. Co roku powstają setki kilometrów nowych dróg – nie tylko autostrad, ale również dróg lokalnych. Jednym z problemów poruszanych przez wykonawców jest rozłożenie projektów w czasie. Prelegenci zauważyli, że ogromna liczba planowanych inwestycji infrastrukturalnych może napotkać trudności administracyjne w związku z ograniczonymi zasobami.
Kulminacyjnym punktem konferencji była „Debata liderów polskiego budownictwa” na temat inwestycji strategicznych. Panel rozpoczął się podsumowaniem aktualnego stanu wykorzystania środków inwestycyjnych z KPO i innych funduszy. MFiPR, we współpracy z Ministerstwem Infrastruktury, zintensyfikowało prace w segmencie kolejowym. Polska jest jednym z liderów w wykorzystywaniu tych środków i ubiega się o dodatkowe 500 mln zł. Inni uczestnicy debaty zwrócili uwagę na konieczność skupienia się także na nierozwiązanych problemach z przeszłości, szczególnie kwestii waloryzacji. Brak odpowiedniej formuły rewaloryzacyjnej prowadzi do licznych batalii sądowych, które skutkują opóźnieniami i wzrostem kosztów inwestycji.
Zwieńczeniem wydarzenia była uroczysta gala wręczenia prestiżowych „Diamentów Infrastruktury i Budownictwa”. Nagrody te zostały przyznane firmom, które wyróżniły się najwyższą jakością wykonawstwa i skuteczną strategią biznesową. Kapituła konkursu wyłoniła laureatów w 13 kategoriach konkursowych, z których dwie pojawiły się na wydarzeniu po raz pierwszy.

 

Fot. Bartek Dziedzic

 

 

Przeczytaj też:

Pierwszy w Polsce Kongres Kolei Dużych Prędkości

BIM Meetup Polska #3 – w świecie cyfrowej rewolucji budownictwa

WPPK 2025

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in