Budowa węzła integracyjnego Gdynia Chylonia – finisz prac

14.06.2021

Węzeł Gdynia Chylonia to ważna inwestycja infrastrukturalna dla mieszkańców miasta i sąsiednich gmin. W ramach realizacji powstał pierwszy w Gdyni obiekt typu Park and Ride połączony bezpośrednio z peronami dworca. Zmodernizowano również Plac Dworcowy.

 

Generalny Wykonawca konsorcjum spółek Roverpol Sp. z o.o. i Rover Infraestructuras oraz wykonawca ścian szczelinowych parkingu podziemnego Soletanche Polska podsumowują realizację.

Gdynia Chylonia coraz popularniejsza

Coraz więcej osób wybiera trójmiejskie dzielnice na miejsce stałego zamieszkania, głównie ze względu na czyste powietrze, liczne tereny zieleni i bliskość morza. Jedną z popularniejszych i mocno zaludnionych dzielnic jest Chylonia w Gdyni. W tej części miasta powstaje coraz więcej osiedli mieszkaniowych. Dlatego też tak ważna jest  realizacja nowej infrastruktury drogowej i komunikacyjnej.

Węzeł integracyjny Gdynia Chylonia to szybsze podróże

Po zakończeniu inwestycji będzie można bez problemów dojechać na Plac Dworcowy i zaparkować tam samochód czy rower. W dalszą podróż można udać się pociągiem Polregio lub Szybką Koleją Miejską. Podróż do śródmieścia Gdyni zajmuje średnio 9 minut, do Sopotu 23 minuty, a do stacji Gdańsk Główny 45 minut.

 

Jestem pewien, że oddanie tego obiektu przekona Gdynian do pozostawienia samochodu i wybrania kolei. Dzięki bezpośredniemu połączeniu podziemnego parkingu z peronami dworca zwiększymy z pewnością wygodę parkowania. W ten sposób uda nam się zredukować ilość emisji CO₂ do atmosfery i tym samym utrzymać ceniony przez wielu klimat i czyste powietrze, z których Gdynia słynie – wyjaśnia Marco Antonio Rodriguez Martinez, Kierownik Kontraktu z ramienia firmy Roverpol.

 

Gdynia Chylonia

Gdynia Chylonia, Plac Dworcowy, kwiecień 2021. Fot. Soletanche Polska

 

Z wygodnego węzła przesiadkowego, oprócz Gdynian, skorzystają również mieszkańcy ościennych gmin i miast (Szemud, Wejherowo, Gdańsk, Sopot).

Realizacja konstrukcji parkingu podziemnego to kluczowy etap budowy węzła Gdynia Chylonia

Prace związane z realizacją fundamentowania na tym obiekcie rozpoczęły się w marcu 2020 roku. Ze względu na bliskie sąsiedztwo istniejących zabudowań zdecydowano się na realizację szalunku w postaci ścian szczelinowych. Ten zakres prac powierzono liderowi w zakresie realizacji ścian szczelinowych firmie Soletanche Polska. W ramach kontraktu firma zrealizowała ściany szczelinowe o obwodzie 255 metrów bieżących wraz z rozparciem w postaci  tymczasowych rozpór stalowych.

 

Gdynia Chylonia

Gdynia Chylonia. Odkopane ściany szczelinowe parkingu (czerwiec 2020). Fot. Soletanche Polska

 

Pierwszym etapem wykonania prac była realizacja tzw. murków prowadzących, które wyznaczają osie ścian szczelinowych, następnym etapem było głębienie szczeliny przy wykorzystaniu specjalnego chwytaka oraz zawiesiny bentonitowej, która na czas głębienia i zbrojenia szczeliny zapobiega osuwaniu się gruntu do wnętrza. Kolejnym etapem był montaż szkieletów zbrojeniowych. Ostatnim etapem realizacji sekcji ściany szczelinowej jest jej zabetonowanie. W takiej kolejności prac, sekcja po sekcji, powstawały ściany przyszłego parkingu podziemnego. Na tym kontrakcie wykonaliśmy 41 sekcji – wyjaśnia Krzysztof Tomczak, Kierownik Robót z ramienia Soletanche Polska. Ściany szczelinowe mają tutaj grubość 60 cm najgłębsze sekcje sięgają 9 metrów.

 

Gdynia Chylonia. Odkopane ściany szczelinowe parkingu (czerwiec 2020). Fot. Soletanche Polska

 

Technologia ścian szczelinowych umożliwiła zrealizowanie w ten sposób nie tylko bezpiecznej obudowy wykopu, ale także pełni funkcje ścian docelowego parkingu podziemnego i jest elementem fundamentowym. Tę samą technologię, w nieco szerszym zakresie i głębokościach, wykorzystano przy realizacji takich konstrukcji jak podziemie Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku czy fundamentów i ścian wielokondygnacyjnych parkingów podziemnych budynków biurowych kompleksu Olivia Business Park w Gdańsku. Soletanche opuściło plac budowy, zgodnie z harmonogramem, w 4 kwartale 2020 roku. Wówczas zaczęły nabierać tempa prace związane z wykończeniem obiektu parkingowego oraz zagospodarowaniem terenu Placu Dworcowego.

 

Gdynia Chylonia

Gdynia Chylonia. Głębienie ścian szczelinowych. Fot Soletanche Polska

 

Gdynia Chylonia. Realizacja ścian szczelinowych – betonowanie sekcji. Fot. Soletanche Polska

 

Zobacz też:

Stacja Trocka z najgłębszymi fundamentami w Polsce

Prace fundamentowe na Południowej Obwodnicy Warszawy

 

Kiss and Ride, wiaty rowerowe oraz udogodnienia dla niepełnosprawnych

Podziemna hala parkingowa o powierzchni prawie 3600 m² ma 140 miejsc postojowych dla samochodów i 24 miejsca dla rowerów. Nie znaczy to, że nie będzie można parkować na samym Placu Dworcowym. W ramach inwestycji zrealizowano również miejsca parkingowe na krótki postój (Kiss and Ride) dla osób podwożących podróżnych. Powstaną też miejsca postojowe dla taksówek. W ramach wspierania transportu niskoemisyjnego zrealizowano 810 m² nowych dróg rowerowych. Wykonana zostanie zadaszona wiata rowerowa.

 

Wykonaliśmy roboty instalacyjne, kończymy tzw. roboty wykończeniowe na teranie parkingu podziemnego oraz na Placu Dworcowym, finiszuje montaż urządzeń w parkingu i przewodów jezdnych sieci trakcyjnej. Zakończone są prace przy realizacji tuneli ze schodami oraz ramp wjazdowych i wyjazdowych z parkingu podziemnego. Zaplanowaliśmy również ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami. W ramach udogodnień mieszkańcy będą mogli skorzystać z tablic z informacją pasażerską oraz wind. Pojawią się również fakturowane przejścia dla pieszych, niezwykle pomocne dla osób niedowidzących lub niewidomych. – mówi Szymon Zygmański, Kierownik Budowy, Roverpol.

 

Gdynia Chylonia

Gdynia Chylonia. Parking podziemny – prace wykończeniowe. Fot. Soletanche Polska

 

Przed generalnym wykonawcą prace wykończeniowe związane z realizacją nawierzchni drogowej trakcji trolejbusowej, zespołu toalet publicznych oraz montaż elementów małej architektury i wykonanie docelowej organizacji ruchu

Organizacja ruchu na przebudowanym Placu Dworcowym w rejonie węzła Gdynia Chylonia

Przebudowanie ścieżki rowerowe oraz chodniki w ciągu ul. Kartuskiej z pewnością usprawnią dostęp do Placu Dworcowego, który został mocno przebudowany. Natomiast organizacja ruchu na samym placu nie zmieni się (poza wprowadzeniem wjazdu na podziemny parking). Dostęp do parkingu będzie przez wjazd na plac Dworcowy od strony ul. Kartuskiej, a wyjazd, tak jak to było przed rozpoczęciem naszych robót, za budynkiem poczty. – wyjaśnia Szymon Zygmański, Kierownik Budowy, Roverpol.

 

Zobacz też:

 

Realizacja inwestycji a pandemia COVID–19

Głównym wyzwaniem realizacyjnym była sytuacja pandemiczna, która towarzyszyła tej budowie niemal od pierwszych dni. Ekipy dobrze odnalazły się w szybko zmieniającej się rzeczywistości dzięki szybko podejmowanym decyzjom i sprawnej koordynacji pomiędzy zespołami Roverpol i Soletanche.

 

Głównym wyzwaniem było zapewnienie bezpieczeństwa załodze oraz utrzymanie ciągłości prac, które mogły być zagrożone poprzez niepewną sytuacją związaną z szalejącym wirusem i trudnościami w pozyskaniu zarówno środków sanitarnych, jak i materiałów budowlanych. W miarę postępowania pandemii nauczyliśmy się sprawnie działać w takich warunkach,  między innymi dywersyfikując dostawców oraz wdrażając rozwiązania, które miały zapewnić nam bezpieczeństwo na placu. Zorganizowaliśmy całodobowy catering żywieniowy dla załogi, zewnętrzny punkt dezynfekcyjny, oddzielne biura budowy oraz punkt podawczy itp. – wyjaśnia Marek Wasiluk, Project Manager, Soletanche Polska. W zasadzie utrudnienia związane z pandemią to było jedyne wyzwanie na tej budowie. Pomijając te kwestie, była to standardowa realizacja. W mojej ocenie poradziliśmy sobie bardzo sprawnie. – dodaje Marek Wasiluk.

 

Inwestorem jest Urząd Miasta Gdynia.

 

Wartość projektu „Utworzenie Węzła integracyjnego Gdynia Chylonia” wynosi 45 799 000, 00 PLN. Zakończenie realizacji planowane jest na drugą połowę 2021 roku.

 

Soletanche Polska

 

Polecamy: Produkty budowlane

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in