Sejm przyjął nowelizację ustawy Prawo o Ruchu Drogowym i rowerzyści zyskają sporo uprawnień. Pozostał problem bardzo małej liczby ścieżek rowerowych w naszym kraju, a niestety budowa dobrej ścieżki rowerowej to znaczny wydatek.
Największe udogodnienia wprowadzone dla rowerzystów to zgoda na jazdę parami oraz możliwość poruszania się po chodniku, w przypadku bardzo złych warunków atmosferycznych. Problem rowerzystów zauważają również drogowcy. – Przy ogłaszanych przetargach zamawiający coraz częściej uwzględnia utworzenie także ścieżek rowerowych – mówi Maciej Raczak z firmy Budownictwo Drogowe Sielecki Sp. z o.o.
Niestety dla wielu inwestorów barierą nie do przejścia wciąż pozostaje cena. Budowa ścieżki rowerowej stanowi bowiem spory wydatek dla budżetu. – Szacunkowy koszt budowy ścieżki rowerowej waha się od 100 do 200 zł za m kw. w zależności od zastosowanego materiału. Wybudowanie betonowej ścieżki rowerowej jest znacznie szybsze i tańsze niż na przykład z mas mineralno-asfaltowych. Do tych ostatnich bardzo często dodaje się bezbarwny asfalt w miejsce czarnego, by móc później skutecznie zabarwić odpowiednim barwnikiem mieszankę. Takie rozwiązanie jest drogie. Tańszą alternatywą są nawierzchnie betonowe pokryte np. żywicą. Te z kolej wymagają wysokiego reżimu technologicznego w zakresie produkcji, transportu, wbudowania mieszanki betonowej szybkowiążącej a także specjalistycznego sprzętu w postaci układarek do betonu. Nie wymagają jednak stosowania podbudowy pod nawierzchnię – dodaje M. Raczak z BDS Sp. z o.o.
Do budżetu przeznaczonego na budowę dróg rowerowych trzeba jednak jeszcze doliczyć koszty związane z przebudową chodnika i sygnalizacji świetlnej. Zdarza się również, że niezbędna jest przebudowa odwodnienia – gdy na przykład ścieżka rowerowa powstaje w miejscu dotychczasowego rowu, do którego spływała woda. Wówczas koszty robią się duże. Stanowczo należy jednak zaznaczyć, że koszty infrastruktury rowerowej są i będą wielokrotnie niższe niż koszty infrastruktury dla samochodów. – Rozwój tras rowerowych należy tym samym do najtańszych sposobów rozwiązywania problemów komunikacyjnych aglomeracji – uważa Ryszard Rakower, prezes poznańskiego Stowarzyszenia Sekcja Rowerzystów Miejskich.
Rowerzyści skarżą się jednak nie tylko na liczbę, ale również jakość ścieżek rowerowych. – Istotnym problemem jest bardzo niska jakość wielu istniejących dróg rowerowych. Najczęstsze problemy to nawierzchnia z nierównej kostki, brak segregacji ruchu pieszego i rowerowego oraz niefunkcjonalne rozwiązania na skrzyżowaniach, m.in. przyciski na sygnalizatorach, powodujące duże straty czasu – mówi Ryszard Rakower.
Wśród największych miast w Polsce infrastruktura rowerowa jest dobrze rozwinięta w Gdańsku, gdzie buduje się wysokiej jakości asfaltowe drogi rowerowe wzdłuż głównych arterii, jak i stosuje się ciekawe rozwiązania wprowadzone w centrum miasta (m.in. możliwość poruszania się rowerem pod prąd wszystkimi ulicami jednokierunkowymi). Pod względem jakości dróg rowerowych dobrze prezentuje się Kraków, Wrocław, czy Warszawa. W miastach tych buduje się obecnie asfaltowe, wysokiej jakości drogi rowerowe.
Źródło: PASSION Public Relations