Obwodnica Kościerzyny, która powstaje w ciągu drogi krajowej nr 20 łączącej Stargard Szczeciński i Gdynię, ominie miasto od południa.
Obwodnica Kościerzyny będzie miała 7,6 km długości oraz dwa pasy ruchu w jedną stronę i jeden w przeciwną (2+1) z rezerwą pod przyszłą rozbudowę do przekroju drogi 2+2.
Inwestycję realizuje konsorcjum STRABAG – STRABAG Infrastruktura Południe na zlecenie Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad w Gdańsku. Przez 12 miesięcy wykonano 95% robót ziemnych i geotechnicznych, 80% prac mostowych, elektrycznych i wodociągowo-kanalizacyjnych. Prace budowlane rozpoczęły się w listopadzie 2015 r. i postępują zgodnie z przyjętym harmonogramem.
W ramach kontraktu konsorcjum ułożyło około 5 tys. mb nawierzchni bitumicznej na trasie głównej, nawierzchnię bitumiczną na 12 węzłach, a także rozpoczęło roboty wykończeniowe – realizację poboczy, w tym humusowanie i montaż oświetlenia.
Inwestycja realizowana jest w systemie „projektuj i buduj”. Projekt obwodnicy obejmował 9 obiektów inżynieryjnych, w tym wiadukt biegnący nad trzytorową linią kolejową oraz obiekty mostowe, szereg urządzeń ochrony środowiska (ekrany akustyczne, zieleń izolacyjna, przejścia dla zwierząt, przepusty ekologiczne wraz z ogrodzeniem ochronno-naprowadzającym). Z uwagi na charakter terenu, na którym będzie przebiegała obwodnica Kościerzyny, konieczne było zaprojektowanie szczelnego systemu odprowadzenia wód opadowych, zespołów podczyszczających wody opadowe z jezdni, zbiorników retencyjnych i infiltracyjnych.
Prace budowlane odbywają się na terenie morenowym w sąsiedztwie trzech jezior: Wierzysko, Dobrogoszcz, Bibrowskie oraz licznie występujących oczek wodnych.
Wartość realizowanej inwestycji wynosi 168 mln zł brutto. Zakończenie budowy planowane jest we wrześniu 2017 r.