Branża centrów handlowych w Polsce w fazie stabilnego wzrostu

17.02.2012

16 lutego Polska Rada Centrów Handlowych zaprezentowała najnowszy raport opracowany przez ekspertów PRCH Retail Research Forum za II półrocze 2011 r. Opracowanie konsoliduje informacje na temat podaży nowoczesnej powierzchni handlowej, jej zagęszczenia w skali kraju i na rynkach lokalnych.

W raporcie można znaleźć również informacje na temat wskaźnika pustostanów w 15 największych miastach Polski. Opracowany w oparciu o definicje ICSC, International Council of Shopping Centers, przez specjalistów z firm: PRCH, Cushman&Wakefield, DTZ,  Jones Lang LaSalle, GfK Polonia, CBRE, Colliers International dostarcza ważnych danych o sytuacji na rynku centrów handlowych.

 

Pod koniec grudnia 2011 roku, w Polsce funkcjonowało 368 centrów handlowych, z czego 344 miało tradycyjny format. Szacuje się, że tradycyjne centra handlowe, mające powierzchnię ok. 8,1 mln m², stanowiły 93% nowoczesnej powierzchni handlowej w Polsce. Parki handlowe to 6% całkowitej podaży i około 540 000 m², natomiast całkowita podaż centrów wyprzedażowych (ang. outlet) w Polsce wynosi około 121 300 m². (1%).

 

W drugiej połowie 2011 r., oddano do użytku ponad 368 000 m² nowoczesnej powierzchni centrów handlowych, czyli o 99 000 m² więcej niż w pierwszej połowie 2011 r. Eksperci PRCH Retail Research Forum przewidują stabilny wzrost podaży nowoczesnej powierzchni handlowej w latach 2012-2013 na poziomie 500-600 000 m² rocznie. Warto zauważyć, iż pod koniec 2011 r. w budowie pozostawało ponad 740 000 m², z czego aż 39% w miastach poniżej 100 000 mieszkańców. Eksperci przewidują, iż zainteresowanie rozwojem w mniejszych miastach, zarówno najemców, deweloperów, jak i inwestorów, nie będzie malało.

 

Z analizy wynika, że w Polsce, w II połowie 2011 r., średni indeks nowoczesnej powierzchni handlowej wzrósł z 219 m² do 229 m² na 1000 mieszkańców. Dla porównania średnia europejska wyniosła ok. 240 m² na 1000 mieszkańców. Polska zachowuje zatem dalszy pozytywny trend w rozwoju. Analizując potencjał inwestycyjny eksperci rekomendowali inwestorom i sieciom handlowym branie pod uwagę więcej czynników określających potencjał miasta/ regionu. Dopiero szczegółowe analizy mikroekonomiczne oraz badania rynku i marketingowe, łącznie z przedmiotowym wskaźnikiem, stanowią fundament do decyzji inwestorskich.

 

„Polska atrakcyjna dla nowych sieci handlowych”

Autorzy zwracają w Raporcie uwagę na pozytywny trend i rosnące zainteresowanie międzynarodowych sieci rozwojem w Polsce. Tylko w2011 r. zadebiutowało ponad 30 zagranicznych marek. Najwięcej z nich należało do branży mody (36%), artykułów dziecięcych (17%) oraz obuwia (12%). Do polskich centrów handlowych weszły także międzynarodowe sieci kawiarni oraz cukierni, poszerzając tym samym dostępną ofertę handlowo-usługową.

 

Więcej pustostanów

Specjaliści podkreślają, że jednym z najprecyzyjniejszych sposobów określenia bieżącego stanu rynku, czytelnie obrazującym dynamikę pomiędzy podażą i popytem na powierzchnię handlową w centrach, jest wskaźnik pustostanów. Objęto badaniem 208 centrów handlowych zlokalizowanych w 15 największych miastach i aglomeracjach Polski, o powierzchni 6,2 mln m² powierzchni najmu, czyli około 70% całkowitego wolumenu powierzchni handlowej w Polsce. Przeważająca większość z badanych rynków charakteryzowała się niskim poziomem pustostanów. Najwyższy z odnotowanych wskaźników wyniósł 5%. Porównując wyniki dopierwszej połowy 2011 r. można zauważyć, że liczba pustostanów nieznacznie wzrosła. Świadczy to głównie o tym, iż zarządcy stale prowadzą prace nad dopasowaniem oferty centrum do potrzeb klientów, o wydłużeniu procesu rekomercjalizacji/komercjalizacji i rozmów pomiędzy najemcami a wynajmującymi.

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in