Więcej niż połowa polskich dróg krajowych jest w dobrym stanie. Stan ponad 14 procent dróg określany jest jako zły.
Aż 38 procent dróg krajowych w Polsce klasyfikuje się w przedziale "niezadawalający" i "zły". Dlaczego tak się dzieje? Według specjalistów z branży budujemy dużo, ale nie mamy planu na utrzymywanie infrastruktury drogowej w przyszłości. W porównaniu roku 2018 do 2017 widać jednak, że jakość dróg nieznacznie i bardzo powoli poprawia się.
Źródło: PBDK, © 2019 Deloitte Polska
Drogi krajowe w Polsce 2019. Kluczowe fakty
- W 2019 roku jesteśmy w kilkuletnim cyklu kumulacji projektów drogowych.
- We wrześniu 2019 budżet PBDK został podniesiony do 142,2 mld zł.
- Koszt budowy kilometra autostrady i drogi szybkiego ruchu istotnie wzrósł i zbliża się do 10 mln EUR.
- W pierwszym półroczu 2019 r. średni stosunek najniższej oferty do budżetu inwestora wyniósł 111% w porównaniu do 104% w pierwszym półroczu 2018 r.
- Możliwe opóźnienia w realizacji programu z uwagi na odwoływanie części przetargów (zbyt wysokie oferty).
- Spółki nadal mają w portfelu "trudne kontrakty" z lat 2016-2017, o niskiej lub ujemnej rentowności.
Fot. GDDKiA
A jak rozkłada się finansowanie budowy dróg krajowych z budżetu krajowego i unijnego?
Źródło: PBDK, © 2019 Deloitte Polska
Polecamy: O kosztach budowy dróg w Polsce
Źródło: Deloitte Polska
Polecamy: Projektowanie i budowa dróg – nowelizacja przepisów