Mniej ofiar śmiertelnych na drogach krajowych, w tym na „ósemce”, to efekt ponaddwuletniego programu GDDKiA na rzecz poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego – „Drogi Zaufania”. Tylko w 2007 roku liczba ofiar śmiertelnych na drodze krajowej nr 8 spadła o 28%. I ciągle spada.
Krajowa „ósemka” to najdłuższa i najniebezpieczniejsza droga w Polsce. Dlatego właśnie ta droga jako pierwsza została objęta programem „Drogi Zaufania” w 2007 roku. Pilotażowa edycja programu zakończyła się spektakularnym sukcesem. W efekcie prowadzonych w 2007 r. działań liczba śmiertelnych ofiar wypadków na drodze krajowej nr 8 spadła o 28 proc. w stosunku do roku 2006.
Drugi etap kampanii – Bezpiecznych Osiem, prowadzony w 2008 roku na kolejnych ośmiu drogach krajowych jednocyfrowych przyniósł spadek o kolejne 9% na krajowej „ósemce”, mimo stale rosnącej liczby pojazdów na polskich drogach. Na DK 9 zanotowano spadek liczby zabitych o 29%, na DK 4 o 18%, na DK 1 o 6%, na DK 5 o 14.
W 2009 roku program „Drogi Zaufania” obejmie wszystkie drogi krajowe.
Drugi etap kampanii – Bezpiecznych Osiem, prowadzony w 2008 roku na kolejnych ośmiu drogach krajowych jednocyfrowych przyniósł spadek o kolejne 9% na krajowej „ósemce”, mimo stale rosnącej liczby pojazdów na polskich drogach. Na DK 9 zanotowano spadek liczby zabitych o 29%, na DK 4 o 18%, na DK 1 o 6%, na DK 5 o 14.
W 2009 roku program „Drogi Zaufania” obejmie wszystkie drogi krajowe.
Program ochrony życia i zdrowia użytkowników dróg krajowych „Drogi Zaufania” realizowany jest za pomocą dwóch metod. Z jednej strony są to działania inżynieryjne, przy jednoczesnym realizowaniu komunikacji ze społeczeństwem, edukacji uczestników ruchu drogowego, nadzoru nad ruchem i ratownictwa drogowego.
Miejsce wykonania poszczególnych działań inżynieryjnych poprzedzają analizy naukowe wykonywane przez ekspertów z Politechnik Krakowskiej i Gdańskiej. Zakończone badania pozwalają zidentyfikować miejsca najbardziej niebezpieczne, generujące największą liczbę wypadków. Dzięki ekspertyzom GDDKiA realizuje strategię Drogi Zaufania i definiuje mapę dróg szczególnie niebezpiecznych. Właśnie w takich miejscach wykonuje się określone działania inżynieryjne m.in. budowa sygnalizacji świetlnych, odseparowanie ruchu pojazdów od ruchu pieszych czy przebudowa skrzyżowań.
W 2008 roku na drogach krajowych o numerach od 1 do 9 przeprowadzono szereg działań inżynieryjnych m.in. przebudowano blisko 100 skrzyżowań, zamontowano ponad 163 tys mb barier ochronnych, wybudowano ponad 180 przejść dla pieszych z oświetleniem, 66 sygnalizacji świetlnych oraz blisko 140 tys. mb chodników i ścieżek rowerowych.
W najniebezpieczniejszych miejscach prędkość ograniczana jest do 50 km/h. W celu egzekwowania tego zakazu, wzdłuż dróg krajowych instalowane są fotoradary. Wszystkie dokładnie oznakowane, by skłaniać kierujących do zdjęcia nogi z gazu.
W ramach „Dróg Zaufania” prowadzone są też działanie edukacyjne, których celem jest zmiana niebezpiecznych postaw i zachowań w ruchu drogowym. W tym celu GDDKiA prowadzi kampanię komunikacyjną informując uczestników ruchu o szczegółach kampanii, aby osiągnąć maksymalny efekt synergii wszystkich działań.
Przez specjalnie stworzoną stronę internetową www.drogizaufania.pl można sprawdzić bieżące informacje o postępach prac, akcji edukacyjnej oraz obejrzeć materiały filmowe z zakresu bezpieczeństwa. Natomiast na stronie www.gddkia.gov.pl – w zakładce „serwis dla kierowców” można sprawdzić dokładnie, gdzie są utrudnienia.
Za pośrednictwem ogólnopolskich środków masowego przekazu GDDKiA informuje o planowanych na drogach remontach i wiążących się z tym utrudnieniach, a także o usytuowaniu fotoradarów.
Celem głównym GDDKiA jest zredukowanie na drogach krajowych do roku 2013 liczby ofiar śmiertelnych o 75%, czyli z ponad 2000 rocznie obecnie do nie więcej niż 500 rocznie do końca roku 2013.
Źródło: GDDKiA