Beton niskoemisyjny został po raz pierwszy w Polsce zastosowany do budowy autostrady. Na odcinku 19 km A2 położono nawierzchnię wykonaną w technologii z betonu cementowego, z wykorzystaniem materiału o obniżonym śladzie węglowym.
STRABAG i Cement Ożarów S.A., producent cementu i hydraulicznych spoiw drogowych, postanowili po raz pierwszy w Polsce zastosować beton niskoemisyjny do budowy nawierzchni na kontrakcie zleconym przez GDDKiA. Na powstającym odcinku A2 Siedlce Zachód (dawniej Swoboda)–Malinowiec wybudowanych zostało blisko 19 km dwujezdniowej nawierzchni wykonanej w technologii z betonu cementowego, z wykorzystaniem materiału o obniżonym śladzie węglowym. Zastosowanie cementu o obniżonej emisji CO2 na tym odcinku autostrady jest pionierskim rozwiązaniem na polskich drogach szybkiego ruchu i otwiera nowy rozdział w budowie nawierzchni z betonu cementowego.
Próbny, testowy fragment drogi, został poddany badaniom laboratoryjnym, które potwierdziły jego wytrzymałość i trwałość, co zostało pozytywnie przyjęte przez GDDKiA. Poza zgodnością z wymogami technicznymi zastawanie niskoemisyjnego betonu ma także zalety związane z poprawą bezpieczeństwa. Tak wybudowana nawierzchnia jest jaśniejsza od powstałych do tej pory, przez co też lepiej widoczna dla kierowców. Co więcej, beton niskoemisyjny pomaga redukować tzw. efekt miejskiej wyspy ciepła, a także przekłada się na ograniczenie o blisko 20% kosztów związanych z oświetleniem drogi na węzłach i poprawę widoczności w trudnych warunkach atmosferycznych.
Czym jest cement o obniżonym śladzie węglowym
Doświadczenia krajowe dotyczące wyboru rodzaju cementu do nawierzchni betonowych koncentrowały się dotychczas na zastosowaniu cementu CEM I 42,5 R(N). W celu redukcji śladu węglowego oraz ograniczenia ryzyka wystąpienia reakcji alkalia-krzemionka zastosowano cement o obniżonej emisyjności CO2 – cement JASNY (CEM II/B-S 42,5 R-NA). Cement ten przeznaczony jest do specjalistycznych zastosowań, w tym do infrastruktury drogowo-mostowej. Kluczowym komponentem występującym w tym cemencie jest mielony granulowany żużel wielkopiecowy, który minimalizuje ryzyko wystąpienia reakcji alkalia-kruszywo (ASR). Reakcje alkaliczne mogą prowadzić do destrukcji betonu i przyczyniać się do poważnych konsekwencji zagrażających bezpieczeństwu obiektów. Wykonane badania potwierdziły, że cement JASNY hamuje reakcję ASR, powodując wzrost odporności na korozję wywołaną reakcją reaktywnych kruszyw z alkaliami zawartymi w betonie. Beton niskoemisyjny użyty na omawianym odcinku autostrady przed jego dopuszczeniem do stosowania przeszedł również restrykcyjne testy i spełnił wysokie wymagania wytrzymałościowe oraz trwałościowe, takie jak np. mrozoodporność. Zastosowanie mielonego granulowanego żużla wielkopiecowego w cemencie JASNY ogranicza ślad węglowy o 30% względem CEM I 42,5 R. Ta wartość przekłada się w znaczącym stopniu na obniżenie śladu węglowego nawierzchni z betonu cementowego. Dla przedmiotowej realizacji i zastosowanych na kontrakcie betonów nawierzchniowych przeprowadzono analizę cyklu życia (LCA – Life Cycle Assessment) i oszacowano ślad węglowy CO2eq dla etapów A1–A3. Na skutek zmiany cementu CEM I 42,5 R(N) na cement JASNY (CEM II/B-S 42,5 R-NA) zredukowano ślad węglowy betonu o ok. 30%.
Budowa A2
14.04.2021 r. STRABAG podpisał umowę z Generalną Dyrekcją Dróg Krajowych i Autostrad na budowę autostrady A2 na odcinku Siedlce Zachód–Malinowiec o długości prawie 19 km. Inwestycja ta powstaje w formule „projektuj i buduj”. Zakres podpisanego kontraktu obejmie projekt budowlany, uzyskanie niezbędnych decyzji, a następnie wybudowanie odcinka autostrady A2 w zupełnie nowym śladzie. W ramach inwestycji powstaje trasa dwujezdniowa z dwoma pasami ruchu, z rezerwą pod budowę trzeciego pasa. Wykonawca na etapie projektowania zaproponował optymalny rodzaj nawierzchni do zastosowania na tym odcinku autostrady. STRABAG i Cement Ożarów, w wyniku wspólnych działań techniczno-handlowych, podjęli decyzję o zastosowaniu innowacyjnego rozwiązania dla realizacji nawierzchni z betonu cementowego na cemencie JASNY (CEM II/B-S 42,5R-NA).
W ciągu autostrady wybudowany zostanie węzeł Siedlce Południe (Borki), gdzie nowo projektowana A2 skrzyżuje się z dotychczasowym przebiegiem DK2. Powstaną także dwa miejsca obsługi podróżnych (MOP) oraz obwód utrzymania autostrady. Wzdłuż całej trasy wybudowane zostaną drogi techniczne, zainstalowane będą urządzenia ochrony środowiska i rozwiązania z zakresu bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Źródło: STRABAG
Czytaj także:
Rynek betonu towarowego w Polsce – perspektywy i wyzwania
Beton w ujęciu gospodarki o obiegu zamkniętym