Autostrada A1 otwarta

14.11.2012

Prawie 85-kilometrowy odcinek A1 z Łodzi do Kowala pozwoli kierowcom pokonać ten dystans w ok. 40 minut. Dotychczasowa podróż na tym odcinku zatłoczoną krajową „jedynką” trwała ponad dwukrotnie dłużej. To najdłuższy odcinek autostrady finansowany ze środków UE, oddany przez GDDKiA.

W przyszłym roku autostrada A1 połączy Gdańsk i Łódź. 22 listopada otwarte zostaną oferty w przetargu na dokończenie prac między Kowalem a Toruniem, tak by wiosną 2013 r., po podpisaniu umowy, rozpoczęły się prace budowlane.

Dzięki nowej trasie skróci się czas przejazdu między Łodzią a Włocławkiem, tym samym przyśpieszy czas podróży z centrum kraju na wybrzeże.

Nowy odcinek A1 pozwoli uniknąć przejazdu droga krajową nr 1 przez Zgierz i Łęczycę. A1 Łódź-Kowal to istotny fragment autostradowego połączenia krajowego na osi północ–południe, łączącego Gdańsk, Toruń, Łódź i Katowice. Jadąc od południa możemy na nią wjechać na węźle „Łódź Północ” (A1/A2), a zjedziemy z niej na węźle „Kowal”, czyli na przecięciu z drogą krajową nr 1. Po drodze mamy do dyspozycji trzy węzły: „Piątek” u zbiegu z drogą wojewódzką nr 703, „Kutno Wschód” na przecięciu z drogą krajową nr 92 (tu prace związane z budową łącznic potrwają do przyszłego roku) i „Kutno Północ” na przecięciu z drogą krajową nr 60.

Nowa trasa może przenosić ruch pojazdów o nacisku na oś do 11,5 tony. Wyposażona jest w dwie jezdnie po dwa pasy ruchu (2 x 3,75 m szerokości) w każdym kierunku i 3-metrowy pas awaryjny. Duża szerokość pasa rozdzielającego jezdnie (11-11,5 m) umożliwia w przyszłości dobudowanie trzeciego, wewnętrznego pasa ruchu, w razie znaczącego wzrostu liczby pojazdów korzystających z autostrady. Do takiego rozwiązania zostały przystosowane także wszystkie obiekty przechodzące nad autostradą.

Na całym odcinku powstało 113 większych obiektów inżynierskich, do dyspozycji kierowców przygotowano 8 miejsc obsługi podróżnych (po 4 dla każdego kierunku ruchu) w Głownie, Krzyżanowie, Lubieniu Kujawskim, i Strzelcach. W okolicach Piątka wybudowana została najdłuższa estakada konstrukcji skrzynkowej w Polsce, której zadaniem jest przeniesienie ruchu nad bardzo cennymi w tym miejscu obszarami chronionymi przyrodniczo i zaliczanymi do programu „Natura 2000” – „Pradoliny Warszawsko-Berlińskiej” oraz „Pradoliny Bzury i Neru”.

Wartość prac budowlanych dla całego odcinka to ponad 2,4 mld zł. Budowa współfinansowana była ze środków Funduszu Spójności w ramach Programu Infrastruktura i Środowisko.

 

Źródło: GDDKiA

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in