Aż pięć dźwigów, wśród nich jeden z największych w Polsce „Herkules”, brało udział w bardzo skomplikowanej, wymagającej niemal zegarmistrzowskiej precyzji akcji montowania ważących ponad 100 t stalowych kratownic.
Operację „Kratownica” przeprowadzono w sobotę 4 listopada tuż po godzinie 21.00 na poznańskim dworcu kolejowym PKP. Konstrukcja zawisła nad peronami 2 i 3, jest elementem trzykondygnacyjnego parkingu na tysiąc aut wznoszonego w ramach budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego przez węgierskiego developera, spółkę TriGranit Development Corporation.
Profesjonalnie przygotowana i przeprowadzona operacja nie mogłaby się odbyć, gdyby nie Terex Demag CC2500, popularny „Herkules” mogący przenosić ciężary ważące aż 500 t. Aby stalowe kratownice o długości 23 m, wysokości ponad 6 m i ważące ponad 100 t każda mogły osiąść na przygotowanych wcześniej betonowych słupach, „Herkulesa” musiały wesprzeć cztery inne dźwigi. Jeden z nich odpowiadał za dociążanie kolosa na gąsienicach. Drugi w kluczowym momencie operacji przejął od „Herkulesa” pierwszą kratownicę, aby ten mógł „wrócić” po następną. Pozostałe dwa dźwigi już po północy, kiedy dwie kratownice zostały precyzyjnie osadzone na słupach, zajęły się montażem kilkutonowych, poprzecznych elementów stabilizujących całą konstrukcję. Montaż zakończono po 5 rano. Akcję prowadzono przy wyłączonej sieci trakcyjnej, w tym czasie pociągi pasażerskie skierowano na inne perony.
Bezpośrednio przy montażu, wymagającym idealnej precyzji, bezwietrznej pogody i koordynacji pracy pięciu dźwigów uczestniczyło 15 osób. Do 20 listopada Inwestor planuje montaż jeszcze dwóch takich stalowych elementów, w tym najcięższej kratownicy, ważącej ponad 120 t, która zawiśnie w miejscu planowanej Kolei Dużych Prędkości. Jest to jak dotąd najtrudniejsze i najbardziej skomplikowane logistycznie wyzwanie, przed jakim stanęli wykonawcy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego.
Stalowa, kratowa konstrukcja to nic innego jak most, który zawisł nad peronami poznańskiego dworca. Jest elementem budowanego z prefabrykatów (ok. 3 tys. elementów) trzykondygnacyjnego parkingu wznoszonego w sąsiedztwie nowego dworca PKP i PKS oraz centrum handlowego Poznań City Center. Czterema kratownicami połączono dwie części parkingu w miejscu, gdzie znajduje się tunel podziemny dla podróżnych. Nie dało się w związku z tym zbudować tu tradycyjnych fundamentów i słupów podtrzymujących konstrukcję parkingu.
Do końca 2012 r. TriGranit planuje zakończenie budowy Zintegrowanego Centrum Komunikacyjnego w stanie surowym otwartym. Lada moment ruszy budowa dróg. Wiosną rozpoczną się prace wykończeniowe. Oddanie do użytku całości, a więc nowego dworca PKS na 19 stanowisk, centrum handlowego Poznań City Center z 250 sklepami, parkingów na 1500 aut i nowego układu drogowego wokół ZCK (ok. 2,5 km) zaplanowano na IV kwartał 2013 r.