STRABAG oficjalnie zakończył budowę Galerii Katowickiej, a tym samym realizację kontraktu, w ramach którego powstał nowoczesny kompleks komunikacyjno-handlowy w Katowicach. Uroczystość zakończenia procesu inwestycyjnego odbyła się 17 września, w przeddzień otwarcia Galerii Katowickiej dla pierwszych klientów.
Projekt o nazwie Zintegrowane Centrum Komunikacyjno-Handlowo-Biurowe powstał przy współpracy firm Neinver Polska i Meyer Bergman oraz Polskich Kolei Państwowych S.A. Generalnym Wykonawcą robót budowlanych o wartości 434 mln zł netto była firma STRABAG.
Prace budowlane ruszyły w grudniu 2010 roku. W ramach kontraktu STRABAG wybudował dworzec kolejowy Katowice Osobowa (otwarty w październiku 2012 r.), podziemny dworzec autobusowy (otwarty w lutym 2013 r.) z infrastrukturą drogową, w tym przejazd drogowy pod dworcem kolejowym łączącym wschodnią i zachodnią część miasta. Galeria Katowicka wraz z zagospodarowaniem placu wokół niej to ostatni etap realizacji kontraktu.
Budowa w Katowicach należała do niezwykle skomplikowanych wyzwań inżynierskich. Skalę wyzwania wyznaczyło kilka elementów. Po pierwsze ogromne rozmiary inwestycji – zabudowany został teren o powierzchni 27 tys. m² i powstał kompleks o kubaturze ponad 1 mln m³ oraz powierzchni całkowitej 200 tys. m². Wymagałoto m.in. wylania 100 tys. m³betonu konstrukcyjnego, zużycia 11 tys. ton stali zbrojeniowej i położenia ponad 750 km kabli elektrycznych. W szczytowych momentach przy realizacji kontraktu pracowało ponad 1200 osób. Po drugie – lokalizacja w centrum największej w Polsce, 2-milionowej aglomeracji. Potrzecie – kilka elementów samego projektu, na przykład konieczność wiernej odbudowy kielichów zlat 70. na Dworcu Głównym. Jednak do najtrudniejszych momentów budowy należałowykonanie prawie 1 kilometra ścian szczelinowych tworzących obrys całej galerii na głębokości 30 m pod ziemią.
GALERIA KATOWICKA / FAKTY Z REALIZACJI OBIEKTU
– W kluczowych momentach na budowie pracowało 1200 osób
– Na placu budowy pracowało w jednym czasie do 10 żurawi, najwyższy o wysokości 65 m
– Wykopy pod fundamenty sięgają do 15 m i usunięto z nich 365 tys. m³ziemi
– Ściany szczelinowe, które tworzą obrys galerii mają długość 870 m i są na głębokości do 30 m pod ziemią
– Kubatura obiektu wynosi ponad 1 milion m³
– Galeria ma ok. 24 m wysokości, a w najwyższym punkcie mierzy blisko 32 m
– Średnica kopuły nad głównym wejściem wynosi 28 m
– Na trzech kondygnacjach naziemnych i jednej podziemnej o łącznej powierzchni użytkowej 52 tys. m²powstało 220 sklepów i punktów usługowych oraz dziesięciosalowy kompleks kinowy
– Na kondygnacjach minus 2 i minus 3 znajduje się dwupoziomowy parking na 1200 miejsc postojowych
– Cztery kondygnacje galerii oraz dwie kondygnacje garaży podziemnych łączy 30 biegów schodów ruchomych oraz 4 biegi chodników ruchomych. W obiekcie jest ponadto 15 wind osobowych i 10 klatek ewakuacyjnych.
– Fasada galerii ma łączną długość 700 mb, w tym długość szklanej fasady ponad 430 mb.
– Nad wejściem głównym do galerii fasada wykonana jest ze szkła. Na pozostałej powierzchni elewacja zamontowana jest na stalowej konstrukcji i składa się 2,5 tys. paneli z perforowanej stali, która odbija promienie słoneczne w ciągu dnia. Efekt iluminacji uzyskano dzięki lampom zamontowanym między elewacją a betonowymi ścianami budynku, których światło przedostaje się na zewnątrz przez dziesiątki tysięcy otworów w stalowych panelach.
– Na ścianach galerii zamontowana jest biała okładzina, a podwieszane instalacje pod betonowym stropem maskują lamelowe sufity. Surowy beton zobaczymy w części kinowej oraz na drugiej kondygnacji, gdzie witryny sklepów są pomiędzy betonowymi kielichami
– Na powierzchni 25 tys. m²posadzki ułożono 70 tys. płytek ceramicznych: 7 rodzajów, większość o wymiarach 60 cm na 60 cm, wszystkie o grubości 10 mm. Zgodnie z systemem identyfikacji wizualnej obiektu w kolorystyce dominuje czerń i biel.
DWORZEC KOLEJOWY I GALERIA KATOWICKA / KONTRAKT W LICZBACH
1.000.800 m³ kubatura
3,2 h powierzchnia terenu
27 000 m² powierzchnia zabudowy całego kompleksu
5800 m² powierzchnia dworca kolejowego
5200 m² powierzchnia dworca autobusowego
200 000 m² powierzchnia całkowita kompleksu
160 000 m² powierzchnia użytkowa kompleksu
52 000 m² powierzchnia handlowo-usługowa całej inwestycji
250 sklepów i punktów usługowych w całym kompleksie
24 000 m² powierzchnie biurowe
30 m maksymalna głębokość ścian szczelinowych
100 000 m³ betonu konstrukcyjnego
11 000 T stali zbrojeniowej
5200 m² szkło (przeszklenia zewnętrzne, fasada, świetliki)
1000 mb łączna długość fasady kompleksu, w tym 500 mb fasady szklanej
1200 osób liczba pracowników na placu budowy dworca i w kluczowych momentach budowy