Zakończono prace związane z montażem stalowych siatek ochronnych pomiędzy obiektami inżynierskimi na autostradzie A1 oraz drodze ekspresowej S14. Celem przedsięwzięcia jest zwiększenie bezpieczeństwa, zwłaszcza dla służb ratunkowych, które w sytuacjach awaryjnych muszą szybko przemieszczać się między jezdniami.
Siatki zamontowano na dwóch fragmentach autostrady A1 pomiędzy Tuszynem a Radomskiem, o łącznej długości 32,6 km. Ochroną objęto tam 36 obiektów inżynierskich. Na drodze ekspresowej S14 instalacje pojawiły się na 41 obiektach, zlokalizowanych na odcinku liczącym ponad 26 km – pomiędzy węzłami Emilia i Łódź Lublinek.
Fot. Siatka zabezpieczająca pomiędzy jezdniami trasy S14. Fot. GDDKiA
Zabezpieczenia wykonano z wytrzymałej stalowej siatki o oczkach 10 × 10 cm. Materiał jest na tyle solidny, by utrzymać ciężar osoby dorosłej, co pozwala na jego wykorzystanie także podczas niektórych prac serwisowych.
Na mostach w Zalesiczkach, nad rzeką Widawką w gminie Dobryszyce, które pełnią również funkcję przejścia dla zwierząt, użyto siatek o mniejszych oczkach – 6 × 6 cm. Rozwiązanie to ma chronić nietoperze, które korzystają z korytarza ekologicznego, przed wlatywaniem na poziom jezdni.
Łącznie zabezpieczono przestrzenie pomiędzy 77 obiektami inżynierskimi, na łącznej długości 945 metrów i powierzchni blisko 1,5 tys. m². Prace trwały trzy tygodnie, a ich koszt przekroczył 1,6 mln zł.
Źródło: GDDKiA