Branża elewacji drugi rok z rzędu pod kreską. Czy 2025 przyniesie długo wyczekiwane odbicie?

01.07.2025

Wartość rynku elewacji w Polsce spadła w 2024 roku do 9 mld zł. To już drugi rok z rzędu, w którym segment odnotowuje spadki, choć ich tempo nieco wyhamowało. Mimo trudności rynek wciąż utrzymuje się powyżej poziomu z 2021 roku (8,2 mld zł), co daje podstawy do ostrożnego optymizmu.

 

Raport „Rynek elewacji w Polsce 2025. Analiza i prognozy na lata 2025–2030” przygotowała firma PMR Market Experts by Hume’s.

 

Co spowolniło rynek elewacji?

Dla branży elewacji 2024 rok okazał się kolejnym wymagającym okresem.

– Zamiast pozytywnych zaskoczeń, częściej mieliśmy do czynienia z rozczarowaniami. Wpływ na to miały m.in. brak wdrożenia programu Kredyt 0%, opóźnienia w uruchomieniu środków z KPO, stagnacja na rynku biurowym i zawieszenie programu „Czyste Powietrze” – komentuje Marcin Uryga, Senior Construction Market Analyst w PMR Market Experts/Hume’s Institute.

Rynek elewacji

Presja cenowa, słaby popyt i niska skala realizacji

W przeciwieństwie do 2023 roku, gdy głównym wyzwaniem był spadek wolumenu, tym razem za spadek wartości rynku odpowiadała przede wszystkim ostra konkurencja cenowa, która zmusiła producentów materiałów elewacyjnych do obniżek. Jednocześnie utrzymujący się niski popyt wpłynął na mniejszy wolumen realizacji. Pomimo intensywnych działań sprzedażowych i większej aktywności firm niż rok wcześniej, rynek skurczył się do 9 mld zł. To wynik słabego otoczenia rynkowego i nadal niewystarczających impulsów popytowych.

 

>>> Rynek powierzchni przemysłowo-logistycznych w I kwartale 2025 – ostrożność deweloperów i przewaga odnowień umów

>>> Branża remontowa z długami i malejącą liczbą zleceń

>>> Wartość rynku betonu towarowego w Polsce to już ponad 8 mld zł

>>> Wartość rynku ciężkiej prefabrykacji betonowej w Polsce to już blisko 4 mld zł

 

Firmy przechodzą od przetrwania do działania

Choć koniunktura pozostawała słaba, wiele firm w 2024 roku zmieniło strategię. Zamiast trwać w trybie przetrwania, aktywnie walczyły o pozycję rynkową, szczególnie duzi gracze, którzy nie mogli pozwolić sobie na bierność.

– Wiele firm postawiło na odbudowę udziałów rynkowych. Widać to w działaniach działów sprzedaży, które w wielu przypadkach były bardziej intensywne niż w 2023 r. Niestety, przy utrzymującym się niskim popycie, nie zawsze przekładało się to na wynik finansowy – dodaje Uryga.

Ostrożny optymizm na 2025 rok

Mimo wyzwań, większość uczestników rynku spodziewa się odbicia w 2025 roku. Duży wzrost liczby rozpoczętych budów mieszkań, poprawa w segmencie niemieszkaniowym i spadki stóp procentowych tworzą sprzyjające warunki do wyjścia z dekoniunktury. Część firm zakłada jednak, że poprawa może się opóźnić i 2025 będzie jeszcze rokiem przejściowym. Zdecydowanych pesymistów jest już jednak znacznie mniej niż przed rokiem.

 

Ze względu na wciąż wysoką niepewność gospodarczą – zarówno w Polsce, jak i globalnie – w raporcie PMR Market Experts by Hume’s przedstawiono nie tylko prognozę bazową, ale również dwa scenariusze alternatywne: optymistyczny i pesymistyczny. Uwzględniają one m.in. tempo wzrostu PKB, powierzchnię budynków mieszkalnych i niemieszkalnych oddawanych do użytku, poziom inflacji i stóp procentowych oraz sytuację geopolityczną, w tym przebieg wojny w Ukrainie.

 

Pełny raport dostępny jest na tej stronie >>>

 

Źródło: PMR Market Experts

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in