Wsparcie dla usunięcia azbestu

20.07.2012

40 gmin z Małopolski i ok. 6 tys. obiektów, zarówno budynków prywatnych, jak i komunalnych, będzie objętych 4-letnim programem wspierającym bezpieczne usuwanie i składowanie materiałów azbestowych. Wartość projektu oszacowano na 42 mln zł, z czego ok. 85% pochodzi ze Szwajcarsko-Polskiego Programu Współpracy, resztę pokryją samorządy uczestniczące w programie. Przedsięwzięcie powinno ruszyć jeszcze w lipcu.

 

70% środków z funduszu zostanie przeznaczonych na demontaż, pakowanie, transport i składowanie na składowiskach materiałów niebezpiecznych pokryć dachowych zawierających azbest. 15% przewidziane jest na zbieranie odpadów azbestowych składowanych na posesjach oraz tyle samo na dofinansowanie wykonania nowych dachów dla osób w trudniej sytuacji materialnej lub życiowej (ubóstwo, wielodzietność, choroba, wypadek losowy). W ramach programu takie osoby otrzymają za darmo materiały, a zapłacą tylko za wykonanie dachu. Szacuje się, że środków wystarczy na ok. 400 nowych dachów.Burmistrz Szczucina, Jan Sipior, który jest liderem programu, podkreśla że w przypadku budynków będących własnością osób fizycznych będzie to pierwsze tak duże przedsięwzięcie w Polsce.

Inicjatywa Szczucina w sprawie azbestu jest szczególnie uzasadniona – jest to gmina, na terenie której zalegało najwięcej w kraju odpadów azbestowych, a jeszcze kilka lat temu dopuszczalne stężenie włókien azbestu w powietrzu przekroczone było nawet 50-krotnie. Problem rozpoczął się w 1959 r., kiedy w Szczucinie uruchomiono wytwórnię azbestowo-cementowych materiałów budowlanych. Do 1993 r. przetworzono tam 350 tys. ton azbestu, w tym 65 tys. ton najbardziej toksycznego azbestu niebieskiego (krokidolitu).

Przez ponad 30 lat odpady z fabryki powszechnie były wykorzystywane na terenie gminy do utwardzania nawierzchni dróg, ścieżek placów i podwórek oraz jako dodatek do materiałów budowlanych w gospodarstwach wiejskich. Dopiero program Komitetu Badań Naukowych realizowany na terenie gminy w latach 1996-1998  zwrócił uwagę na problem. Wykazał bowiem katastrofalne skażenie środowiska azbestem, wskazując na nawierzchnię dróg, jako główne źródło emisji włókien azbestu do atmosfery. Szacuje się, że na terenie gminy Szczucin łączna ilość odpadów azbestowych i ziem nim zanieczyszczonych wynosiła nawet 1 mln m3. Obecnie samorząd Szczucina kończy wieloletni program przeciwdziałający negatywnym skutkom zanieczyszczenia środowiska azbestem (realizowany od 2000/2001 r.). W jego ramach zabezpieczono ponad 100 km dróg, do utwardzania których używano odpadów azbestowych. „W tej chwili stężenie włókien azbestu jest porównywalne z gminami, które tego problemu nie miały. To sukces zejść z poziomu katastrofalnego, do poziomu normy” – ocenia burmistrz Sipior.
Źródło: portalsamorzadowy.pl

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in