Budowa metra ze specjalistycznymi produktami Mapei

20.07.2012

Trwa budowa centralnego odcinka II linii warszawskiego metra. Prace przebiegają wieloetapowo i podzielone są na budowę poszczególnych stacji oraz drążenie tuneli. Na centralnym odcinku, długości ok. 6 km, powstaje siedem stacji. Zarówno podczas ich budowy, jak i przy drążeniu tuneli wykorzystywane są specjalistyczne produkty linii budowlanej firmy Mapei. Swoje doświadczenie jeśli chodzi o ofertę dla tego typu robót firma potwierdziła podczas podobnych inwestycji za granicą (Włochy, Austria, Argentyna).

 

Przy budowie stacji Rondo Daszyńskiego i Powiśle wykorzystana została m.in. antykorozyjna zaprawa cementowa do zabezpieczenia prętów zbrojeniowych MAPEFER 1K, zaprawa do podlewek MAPEFIL, zaprawa naprawcza MAPEGROUT 430 oraz zaprawa MONOFINISCH do naprawy uszkodzeń elementów obudowy. Ponadto przy użyciu mat bentonitowych MAPEPROOF wykonano hydroizolację części podziemnych, a żywica RESFOAM 1KM posłużyła do uszczelnienia konstrukcji.

 

 

Szczególnym wyzwaniem przy budowie metra jest drążenie i odpowiednie zabezpieczenie tuneli. Od połowy maja 2012 r. na odcinku od Ronda Daszyńskiego w stronę Wisły pracuje pierwsza z tarcz drążących TBM o imieniu Maria. Po miesiącu dołączyła do niej druga tarcza Anna, a dwie kolejne oczekują na uruchomienie. Każda z nich to gigantyczna maszyna ważąca przeszło 600 t, o długości 97 m i średnicy tarczy skrawającej 6,3 m. Technologia TBM pozwala na pracę w tempie średnio 10-12 m na dobę, a przy sprzyjających warunkach gruntowych nawet 25 m na dobę. Tarcze TBM nie tylko drążą, ale i układają betonowe prefabrykaty tworzące ścianę tuneli. Podczas drążenia między pancerzem maszyny a elementami obudowy tunelu powstaje pusta przestrzeń, w którą wtłaczany jest zaczyn wypełniająco-stabilizujący na bazie cementu i bentonitu. Właściwości tego zaczynu są modyfikowane dwoma produktami również dostarczanymi przez Mapei. Podczas przygotowywania zaczynu dodawana jest domieszka opóźniająca MAPEQUICK CBS System 1, która powoduje, że może on długo utrzymać niezmienione właściwości. Natomiast produkt aktywujący wiązanie MAPEQUICK CBS System 2 jest dozowany do iniektu bezpośrednio przed jego wpompowaniem w pustą przestrzeń za obudową tunelu, dzięki czemu płynny zaczyn bardzo szybko przechodzi w fazę stałą.

Produkty Mapei zastosowane przy budowie II linii metra w Warszawie:


– MAPEFER 1K, jednokomponentowy preparat mineralny do ochrony prętów zbrojeniowych;
– MAPEFIL,bezskurczowa zaprawa o wysokiej ciekłości do wykonywania zakotwień;
– MAPEGROUT 430,tiksotropowa zaprawa naprawcza o wytrzymałości na ściskanie 30 N/mm2, z dodatkiem włókien syntetycznych, drobnego wypełniacza i o regulowanym skurczu;
– MONOFINISCH, cementowa, jednoskładnikowa zaprawa o normalnym czasie wiązania, przeznaczona do wyrównania powierzchni betonowych i tynków cementowych;
– MAPEPROOF, mata bentonitowa do wykonywania hydroizolacji powierzchni pionowych i poziomych części podziemnych budynków i obiektów budowlanych;
– RESFOAM 1KM, jednokomponentowa żywica poliuretanowa do iniekcji uszczelniających;
– MAPEQUICK CBS System 1, domieszka opóźniająca wiązanie;
– MAPEQUICK CBS System 2, produkt aktywujący wiązanie.

Źródło: Mapei

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in