5 marca br. w Warszawie odbyła się konferencja „Badania archeologiczne na trasach inwestycji drogowych – wyzwania i osiągnięcia”.
– Odkrycia archeologiczne to nasze wspólne dobro, które wymaga ochrony, świadczy bowiem o ciągłości naszej kultury – powiedział podczas konferencji podsekretarz stanu Zbigniew Rapciak. – W latach 1997-2008 badania archeologiczne poprzedzające budowę dróg prowadzono aż w 1200 miejscach. Tylko w dwóch ostatnich latach na ten cel wydano pół miliarda zł – dodał wiceminister.
Z. Rapciak przypomniał, że polskie prawo nakłada na inwestora obowiązek przeprowadzania prac archeologicznych na trasie przyszłego przebiegu dróg. Poinformował, że badania te realizowane są w oparciu o europejską konwencję o ochronie dziedzictwa archeologicznego z La Valletta, ratyfikowaną przez Polskę w 1996 roku. – Podczas prac archeologicznych na trasach inwestycji drogowych odkryto siedliska ludzkie nawet sprzed 10 tys. lat – przypomniał wiceminister.
Ilość elementów zabytkowych odkrytych w trakcie badań archeologicznych można liczyć w milionach sztuk. Znaleziska te przekazywane są do muzeów lub placówek naukowo-badawczych. Najciekawsze obiekty pochodzą z obwodnicy Wrocławia, z województwa kujawsko-pomorskiego (autostrada A1), małopolskiego (autostrada A4) i lubuskiego (droga ekspresowa S3). Znaleziska obejmują cmentarzyska z epoki brązu, żelaza i okresu wczesnego średniowiecza oraz osady i obozowiska ze wszystkich epok.
Podczas konferencji prof. Zbigniew Kobyliński z Uniwersytetu Kardynała Stefana Wyszyńskiego potwierdził, że przyspieszenie widoczne w realizacji inwestycji drogowych przyczyniło się także do rozwoju prac archeologicznych w Polsce.
Celem konferencji „Badania archeologiczne na trasach inwestycji drogowych – wyzwania i osiągnięcia” jest analiza aktualnej sytuacji prac archeologicznych, które poprzedzają budowę dróg. Konferencja, organizowana przez Krajowy Ośrodek Badań i Dokumentacji Zabytków, Stowarzyszenie Naukowe Archeologów Polskich oraz Uniwersytet Kardynała Stefana Wyszyńskiego, potrwa do 7 marca br.
źródło: MI