Umowę na budowę i eksploatację autostrady A1 na odcinku Stryków-Pyrzowice podpisał 22 stycznia 2009 r. minister infrastruktury Cezary Grabarczyk.
Odcinek o długości 180 km – najdłuższy z dotychczas realizowanych – będzie wybudowany w systemie Partnerstwa Publiczno-Prywatnego (PPP) przez Spółkę Autostrada Południe. Umowa obowiązywać będzie 35 lat, od dnia podpisania. Opłata za przejazd tym odcinkiem autostrady będzie wynosiła 20 gr. za km od samochodu osobowego i 46 gr. za kilometr od samochodu ciężarowego.
Szacowany przez spółkę koszt budowy całego odcinka to 7,5 mld złotych (1,7 mld Euro) – 41,6 mln zł (9,6 mln Euro) za kilometr (kurs z dnia podpisania umowy). Harmonogram prac przewiduje wybudowanie dwóch odcinków autostrady Stryków-Tuszyn (41 km) oraz Tuszyn-Częstochowa (82 km) do 31 maja 2012 r. Dzięki temu zapewniona będzie komunikacja dwupasmową drogą w obydwu kierunkach z Gdańska do południowej granicy Polski. Z uwagi na fakt, że na odcinku Częstochowa-Pyrzowice (57 km) autostrada będzie przebiegać przez tereny wysoko zurbanizowane, a także konieczność zastosowania specjalnych rozwiązań eliminujących szkody górnicze, odcinek ten powstanie najpóźniej w 60 miesięcy od dnia podpisania umowy.
Na autostradzie A1 Stryków – Pyrzowice będzie 21 Miejsc Obsługi Podróżnych i 4 Obwody Utrzymania Autostrady. Wprowadzony zostanie zamknięty system poboru opłat, tzn. bramki umieszczone będą na zjazdach z autostrady, a opłata będzie zależna od liczby przejechanych kilometrów.
Autostrada A1, zwana Autostradą Bursztynową, biegnie w ciągu drogi międzynarodowej E75, leżącej w VI transeuropejskim korytarzu transportowym. Łączy Trójmiasto z Górnym Śląskiem. W Strykowie, na północ od Łodzi, przetnie autostradę A2, natomiast w Gliwicach (węzeł Sośnica) autostradę A4. Autostrada kończyć się będzie na przejściu granicznym w Gorzyczkach. Długość całkowita autostrady A1 to 568 km.
Źródło: MI