Szybki wzrost liczby pojazdów budowlanych i ciężkich maszyn jest wynikiem dynamicznego rozwoju branży. Do 2030 r. światowy rynek budowlany ma wzrosnąć o 8 bilionów dolarów.
Bezpieczeństwo użytkowania pojazdów budowlanych poprawiło się, a wiele firm zainwestowało w tym celu w rygorystyczne procedury (fot. paulbr75 – pixabay.com)
Wraz z szybko rosnącym popytem na budownictwo mieszkaniowe i komercyjne następuje wzrost liczby ciężkich pojazdów budowlanych korzystających z sieci dróg. Pojawia się więc wymaganie, aby zapewniać bezpieczeństwo innym użytkownikom dróg, w szczególności rowerzystom i pieszym oraz zapobiegać śmiertelnym wypadkom.
Martwe strefy wokół pojazdów budowlanych jako istotny czynnik wypadków
Ciężkie pojazdy i sprzęt używany w budownictwie – samochody samowyładowcze, betoniarki i wywrotki stanowią zagrożenie, jeśli nie są bezpiecznie obsługiwane. Martwe strefy wokół pojazdów budowlanych bywają znacznie większe, znajdując się nie tylko z tyłu i od strony krawędzi jezdni, ale również z przodu, szczególnie przy podwyższonych kabinach dla kierowcy.
Według badań Europejskiego Obserwatorium Bezpieczeństwa Ruchu Drogowego (ERSO – Europan Road Safety Observatory)* w 2018 r. 38% wypadków śmiertelnych na drogach Europy miało miejsce w obszarach miejskich, a 54% – na drogach wiejskich. Spośród zabitych 22% to piesi, 14% – motocykliści i 8% – rowerzyści. Wiele zaangażowanych w tych wypadkach pojazdów to pojazdy budowlane.
Martwe strefy oraz słaba widoczność w niekorzystnych warunkach atmosferycznych stanowią istotne czynniki przyczyniające się do kolizji i często są głównymi przyczynami śmierci lub obrażeń pieszych oraz rowerzystów.
Przeczytaj też: Wypadki na budowie. Według GUS w 2018 spadła liczba poszkodowanych pracowników
Technologie w pojazdach budowlanych w celu zwiększenia bezpieczeństwa
Bezpieczeństwo użytkowania dużych pojazdów znacznie się poprawiło w ostatnich latach, a wiele firm zdecydowało się zainwestować w rygorystyczne procedury bezpieczeństwa, w tym w wyposażanie pojazdów w systemy bezpieczeństwa w celu wyeliminowania martwych stref wokół pojazdów.
Dla kierowców z branży budowlanej wykrywanie przedmiotów i osób znajdujących się w martwych strefach ma kluczowe znaczenie dla bezpieczeństwa nie tylko na drogach, ale również na placach budów, gdzie pracownicy naziemni są narażeni na ryzyko z powodu poruszających się pojazdów budowlanych i maszyn.
Technologia radarowego wykrywania przeszkód pozwala na ustalanie położenia przedmiotów stacjonarnych i ruchomych nawet w najtrudniejszych warunkach. Kierowca uzyskuje dźwiękowe i wizualne ostrzeżenie, gdy przedmioty znajdują się w określonej odległości.
Jak radar w pojazdach budowlanych pomaga w zapobieganiu śmiertelnym wypadkom
Radarowe wykrywanie przeszkód w pojazdach budowlanych
Przykładem takiego radaru jest Backsense. Wykorzystuje on technologię fali ciągłej z modulacją częstotliwości (FMCW – Frequency Modulated Continuous Waves), nadając sygnał ciągły o zmiennej częstotliwości, z niepowtarzalnymi znacznikami czasowymi dla każdej fali. Czas fali powrotnej jest mierzony w odniesieniu do znacznika bez potrzeby przerywania transmisji radarowej. Zapewnia to dokładniejszą detekcję.
Radar umożliwia też zaprogramowanie odległości tak, aby pasowała do pojazdów o różnych rozmiarach i zastosowaniach, od 2 do 10 m szerokości i od 3 do 30 m długości. Indywidualnie dopasowane obszary detekcji można ustawić z uwzględnieniem w kalibracji stałych obiektów lub nadwozia.
Dane dostarczane przez radarowe wykrywanie przeszkód można wyświetlać na ekranie monitora w kabinie, dzięki czemu kierowca ma wszystkie informacje w jednym miejscu. Dla pojazdów manewrujących przy niskich prędkościach, informacje o przeszkodach w strefie zagrożenia „nakładane” są na monitorze w postaci pięciostopniowych narastających sygnałów dźwiękowych i wizualnych z radaru na obraz z kamery. Informuje to kierowcę o odległości między pojazdem a przeszkodami.
Z uwagi na mnogość złożonych martwych stref wokół dużych pojazdów budowlanych, jeden radar nie zawsze jest w stanie zapewnić wymagane poziomy wykrywania. Z pomocą przychodzi wtedy system radaru sieciowego, który umożliwia podłączenie do ośmiu czujników i połączenie ich z pojedynczym wyświetlaczem w kabinie. Ogranicza to rozproszenie uwagi kierowcy i dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo, zapewniając eliminację złożonych martwych stref.
Radarowe wykrywanie przeszkód nadaje się do zastosowania na drogach i poza nimi, więc nawet dla pojazdów specjalistycznych zapewnia bardzo dobrą ochronę, zapobiegając kolizjom.
Oczywiście technologia radarowego wykrywania przeszkód to tylko pomoc w zapobieganiu wypadkom. Ważne jest bowiem, aby operatorzy pojazdów budowlanych i maszyn wprowadzali odpowiednie procedury i przestrzegali ich.
Eryk Biskupski, ekspert ds. bezpieczeństwa pojazdów w Brigade Electronics Polska
*https://ec.europa.eu/transport/road_safety/sites/roadsafety/files/pdf/statistics/dacota/asr2018.pdf
Czytaj także: Bezpieczeństwo pracy i ochrona zdrowia na budowie