Euro 2012 – drogowa strategia

08.01.2008

Do Euro 2012 pozostało 1613 dni. Na wszystkich autostradach i drogach ekspresowych trwa zaawansowany proces inwestycyjny.

Na autostradach, etap decyzji o środowiskowych uwarunkowaniach to odcinek o długości 56 km, gotowe są już wszystkie decyzje lokalizacyjne, są projekty budowlane dla 313 km, 484 km to długość odcinków autostradowych dla których toczą się postępowania przetargowe lub negocjacje PPP. Prace budowlane trwają na 197 km, natomiast długość istniejących autostrad to 674 km. W przypadku dróg ekspresowych te wartości kształtują się następująco: dokumentacja środowiskowa 1787 km, lokalizacyjna 522 km, projekty budowlane 349 km, przetargi 79 km, w budowie jest 282 km, a istniejących dróg ekspresowych jest 317 km. Poniżej po raz kolejny prezentujemy drogową strategię Euro 2012: Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad realizuje program budowy dróg i autostrad na lata 2008-2012, przyjęty przez Radę Ministrów we wrześniu 2007 r.
Program opracowano m. in. z myślą o planowanych na 2012 r. rozgrywkach Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej. Do tego czasu w całości powstać mają dwie autostrady: Al z Gdańska do polsko-czeskiego przejścia granicznego w Gorzyczkach oraz A4 spod polsko-niemieckiej granicy w Jędrzychowicach do polsko-ukraińskiej w Korczowej wraz z łącznikiem A18 z Olszyny.W przygotowaniu jest również budowa dwóch odcinków autostrady A2: Świecko-Nowy Tomyśl oraz Stryków-Warszawa, które wraz z istniejącym już odcinkiem połączą stolicę z granicą polsko-niemiecką. Budowę ostatniego etapu tej autostrady z Warszawy do granicy z Białorusią — decyzją Rady Ministrów — przesunięto na okres po roku 2012.Plan przewiduje też budowę dróg ekspresowych, umożliwiających komunikację między miastami, w których odbywać będą się mecze.
{mospagebreak}
Na liście priorytetów znajdują się m. in. trasy S-7 z Gdańska do Warszawy, a dalej do Krakowa oraz S-8 między Wrocławiem, Łodzią, Warszawą i Białymstokiem. Dojazd z Gdańska do Poznania ułatwić ma planowana trasa S-5, która na północy rozpoczynać będzie się łącznikiem z autostradą Al, dalej pobiegnie przez Bydgoszcz do stolicy Wielkopolski. Poprzednia Rada Ministrów założyła ponadto, że do 2012 r. powstać powinien też odcinek S5 z Poznania do Wrocławia. Strategiczna dla komunikacji z Ukrainą, która będzie współgospodarzem Euro 2012, staje się budowa trasy S-17 z Warszawy do Lublina. Do mistrzostw musi zakończyć się budowa S-l 7 do węzła w Piaskach. Dalszy jej odcinek do przejścia w Hrebennem wpisano na listę projektów rezerwowych, podobnie jak fragment trasy S-12 z Piasków do przejścia w Dorohusku. Ruch transgraniczny mają usprawnić także drogi: S-69 z polsko-słowackiego przejścia w Zwardoniu do Bielska-Białej, fragment S-1 z polsko-czeskiego przejścia w Cieszynie do autostrady Al oraz fragment S-3 z polsko-czeskiego przejścia w Lubawce do węzła z autostradą A4 pod Legnicą. Do 2012 r. powstać ma też drugi odcinek S-3 ze Szczecina do Zielonej Góry. Realizację programu na lata 2008-2012 oszacowano na 121 mld złotych. By realne stało się jego urzeczywistnienie za tę kwotę, wymagane jest ustabilizowanie cen materiałów budowlanych oraz kosztów prac wykonawczych. Będzie to możliwe dzięki zwiększeniu konkurencji na polskim rynku budowlanym wobec pojawienia się firm z innych państw. Do budowy polskich dróg Generalna Dyrekcja Dróg Krajowych i Autostrad zachęcała m.in. podczas Międzynarodowego Kongresu Drogowego w Paryżu. Dzięki temu zainteresowanie polskim rynkiem wykazują firmy nie tylko europejskie, ale również amerykańskie, chińskie czy południowokoreańskie.
Na bieżąco postęp na wszystkich odcinkach autostrad i dróg ekspresowych istotnych z punktu widzenia Euro 2012 w specjalnym serwisie internetowym – www.droginaeuro.pl

Źródło: GDDKiA

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in