27 listopada odbyło się otwarcie zachodniej obwodnicy Gorzowa Wielkopolskiego (II etap). 183,3 mln złotych brutto – to koszt budowy tego niespełna 10-kilometrowego odcinka trasy.
Wykonawcą robót było konsorcjum firm Strabag Sp. z o.o./Hermann Kirchner Polska Sp. z o.o.
Zachodnia obwodnica Gorzowa Wlkp. (II etap) o długości 9,5 km jest fragmentem pierwszej jezdni drogi ekspresowej S3 . Pasy ruchu mają po 3,5 m szerokości i 2-metrowe pobocza utwardzone. Obecnie wjazdów na obwodnicę jest 5, z czego 2 są tymczasowe i znikną z chwilą powstania brakujących fragmentów trasy S3. Pozostałe to węzły wielopoziomowe:
1. Węzeł Małyszyn – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 130 (Gorzów – Baranówko);
2. Węzeł Wieprzyce – na skrzyżowaniu z drogą wojewódzką nr 132 (Gorzów – Kostrzyn);
3. Węzeł Zakanale – na skrzyżowaniu z drogą krajową nr 22.
Zakres robót objętych zadaniem obejmuje również m.in. budowę dróg poprzecznych, zbiorczych i dojazdowych, budowę 7 obiektów inżynierskich, w tym 4 wiaduktów w ciągu obwodnicy i 3 wiaduktów w ciągu dróg poprzecznych, których parametry uwzględniają przebieg planowanej drugiej jezdni obwodnicy. Na trasie wykonano przepusty gospodarcze, zbiorniki odparowujące, urządzenia służące ochronie środowiska oraz urządzenia bezpieczeństwa ruchu wraz z oznakowaniem pionowym i poziomym.
Charakterystycznym elementem obwodnicy i jednocześnie bardzo atrakcyjnym ze względu na swoją nietypową konstrukcję, jest most łukowy w Wieprzycach o długości niemal 730 mb, w dolinie Warty między wałami przeciwpowodziowymi. Sama konstrukcja waży ponad 2700 ton, a do wykonania podpór i płyty pomostu zużyto prawie 6000 m3 betonu oraz pręty zbrojeniowe o masie ponad 900 ton.
Trasa wkomponowana została w jedno z gorzowskich wzgórz. Na długości ok. 2 km biegnie ona w wąwozie po wzniesionym specjalnie dla niej nasypie sięgającym do 20 m wysokości. Takie usytuowanie drogi stwarza możliwość podziwiania malowniczych terenów wokół obwodnicy.
I etap Zachodniej Obwodnicy miasta Gorzowa Wlkp. – część południową oddaną do użytku w 2003 roku– wybudowała firma Berger Bau za kwotę 5.988.770,51 EUR. Zleceniodawcą i inwestorem I etapu było miasto Gorzów Wlkp. Władze miasta sfinansowały również dokumentację techniczną na całe zadanie (I i II etap). „Zachodnia Obwodnica Gorzowa Wlkp.” kwotą 4,4 mln PLN.
Źródło (tekst): GDDKiA