Kalendarium prawne na listopad i grudzień.
Fot. ferkelraggae – Fotolia.com
7.11.2016 opublikowano |
Obwieszczenie Marszałka Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej z dnia 17 października 2016 r. w sprawie ogłoszenia jednolitego tekstu ustawy o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych (Dz.U. z 2016 r. poz. 1812) Obwieszczenie zawiera jednolity tekst ustawy z dnia 24 lipca 2015 r. o przygotowaniu i realizacji strategicznych inwestycji w zakresie sieci przesyłowych. |
2.12.2016 weszło |
Rozporządzenie Ministra Energii z dnia 23 listopada 2016 r. w sprawie udzielania pomocy publicznej na projekty inwestycyjne w zakresie budowy lub przebudowy jednostek wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020 (Dz.U. z 2016 r. poz. 1941) Rozporządzenie określa szczegółowe przeznaczenie, warunki i tryb udzielania przedsiębiorcom, w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014–2020, pomocy publicznej na projekty inwestycyjne w zakresie budowy lub przebudowy jednostek wytwarzających energię z odnawialnych źródeł energii. Podmiotem udzielającym pomocy będzie Narodowy Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej. |
14.12.2016 weszła |
Ustawa z dnia 21 października 2016 r. o umowie koncesji na roboty budowlane lub usługi (Dz.U. z 2016 r. poz. 1920) Ustawa zastępuje dotychczas obowiązującą ustawę z dnia 9 stycznia 2009 r. o koncesji na roboty budowlane lub usługi (t.j. Dz.U. z 2015 r. poz. 113). Ma na celu implementację do polskiego porządku prawnego dyrektywy Parlamentu Europejskiego i Rady 2014/23/UE z dnia 26 lutego 2014 r. w sprawie udzielania koncesji. W porównaniu z dotychczas obowiązującą ustawą nowa wprowadza następujące zmiany: 1) zastępuje pojęcie „koncesjonodawca” pojęciem „zamawiający”; 2) wprowadza definicje pojęć „umowy koncesji na roboty budowlane” oraz „umowy koncesji na usługi”; 3) doprecyzowuje, że koncesjonariusz ponosi ryzyko ekonomiczne związane z eksploatacją obiektu budowlanego lub wykonywaniem usług, w tym obejmujące ryzyko związane z popytem lub podażą, oraz wyjaśnia, co należy rozumieć przez taką sytuację; 4) rozszerza zakres podmiotowy ustawy o zamawiających sektorowych; 5) wprowadza próg stosowania przepisów ustawy – będzie ona miała zastosowanie do umów koncesji, których szacunkowa wartość jest równa lub przekracza wyrażoną w złotych równowartość kwoty 30 000 euro; 6) powiększa katalog wyłączeń od stosowania ustawy; 7) poszerza zakres stosowania ustawy o sektor gospodarki wodno-kanalizacyjnej i sektor transportu publicznego; 8) wprowadza przepisy dotyczące koncesji mieszanych, obejmujących różne rodzaje umów koncesji (roboty budowlane, usługi, usługi społeczne i inne szczególne usługi) oraz umów udzielanych na podstawie różnych reżimów prawnych, np. umowy koncesji, zamówień klasycznych lub zamówień sektorowych; 9) umożliwia uwzględnienie aspektów społecznych przy udzielaniu koncesji; 10) ustanawia zasady wykrywania i eliminowania konfliktów interesów przy zawieraniu umowy koncesji; 11) definiuje pojęcie „szacunkowa wartość umowy koncesji” oraz określa sposób jej obliczania przez zamawiającego; 12) wprowadza trzy tryby wyboru koncesjonariuszy, będące odpowiednikami przetargu ograniczonego, nieograniczonego oraz negocjacji – zamawiający będzie miał możliwość swobodego wyboru odpowiedniej procedury; 13) znosi obowiązek wyboru podwykonawców przez koncesjonariusza w trybie konkurencyjnym; 14) ogranicza okres trwania umowy koncesji – umowa koncesji ma być zawierana na czas oznaczony, w przypadku umowy koncesji zawartej na czas dłuższy niż 5 lat czas jej trwania nie może przekraczać okresu, w którym koncesjonariusz może zasadnie oczekiwać odzyskania nakładów inwestycyjnych za wykonanie robót budowlanych lub świadczenie usług wraz ze zwrotem zainwestowanego kapitału, z uwzględnieniem inwestycji początkowych i inwestycji dokonanych w czasie trwania koncesji; 15) wprowadza regulacje dotyczące umów koncesji na usługi społeczne lub inne szczególne usługi; 16) określa katalog obligatoryjnych i fakultatywnych przesłanek wykluczenia wykonawców z postępowania o zawarcie umowy koncesji; 17) wprowadza obowiązek udowodnienia przez wykonawcę zamawiającemu, że będzie dysponował niezbędnymi zasobami w ciągu całego okresu realizacji umowy koncesji, w przypadku gdy wykonawca chce korzystać ze zdolności innych podmiotów; 18) umożliwia żądanie przez zamawiającego od wykonawców informacji na temat podwykonawców, na etapie postępowania o zawarcie umowy koncesji; 19) stosuje w stosunku do podwykonawców takie same przesłanki wykluczenia jak w przypadku wykonawców; 20) wprowadza bardziej elastyczne zasady dokonywania zmian w zawartych umowach koncesji; 21) określa przesłanki rozwiązania oraz unieważnienia umowy koncesji; 22) przyznaje Prezesowi Urzędu Zamówień Publicznych kompetencje organu właściwego w sprawach umowy koncesji; 23) zmiana środków ochrony prawnej w postępowaniach o zawarcie umowy koncesji polegająca na zastąpieniu drogi sądowoadministracyjnej odwołaniem do Krajowej Izby Odwoławczej i dalej skargi do sądu powszechnego. Część przepisów ustawy weszła w życie z dniem 1 stycznia 2017 r. |
|
Aneta Malan-Wijata