180 km nowych dróg, 6 inwestycji o wartości ponad 11 mld zł i 5 mld zł wsparcia z UE. Środki z Programu Infrastruktura i Środowisko trafią na kolejne odcinki dróg ekspresowych S2, S5, S6, S7 i obwodnicę Góry Kalwarii.
5 mld zł z UE zostanie zainwestowane w:
– budowę drogi ekspresowej S2 odc. węzeł Puławska–węzeł Lubelska (część obwodnicy Warszawy);
– budowę drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz–Mielno, odcinek Białe Błota–Mielno;
– budowę drogi ekspresowej S6 Szczecin–Koszalin, odcinek Kiełpino–początek obwodnicy Koszalina i Sianowa;
– budowę drogi ekspresowej S6 Szczecin–Koszalin, obwodnica Koszalina i Sianowa (S6/S11);
– budowę drogi ekspresowej S7, odcinek Lubień–Rabka (tzw. zakopianka);
– budowę obwodnicy Góry Kalwarii w ciągu drogi krajowej 50 i 79.
Inwestycje będą realizowane w czterech województwach: kujawsko-pomorskim, małopolskim, mazowieckim, zachodniopomorskim. Łącznie to ponad 180 km nowych dróg. Wszystkie inwestycje mają już rozstrzygnięte przetargi i są w realizacji.
Razem z dzisiejszymi umowami długość dróg, które GDDKiA buduje ze wsparciem z POIiŚ 2014–2020, wynosi już blisko 1000 km. Drogowa dyrekcja ma zagwarantowane w programie 42 mld zł na budowę dróg. Ponad 22 mld zł (około 53%) zostały już zagospodarowane.
Fot. © travelwitness – Fotolia.com
Podstawowe informacje o inwestycjach:
Budowa drogi ekspresowej S2 odc. w. Puławska–w. Lubelska (bez węzła)
Droga ekspresowa S2 jest kontynuacją autostrady A2 na terenie Warszawy i pełni funkcję południowej obwodnicy stolicy. Zaczyna się po zachodniej stronie Warszawy, na połączeniu z autostradą A2 na węźle Konotopa, a skończy docelowo 33 km dalej na wschód, na węźle Lubelska, gdzie ponownie wpadnie w autostradę A2 oraz skrzyżuje się z projektowaną drogą ekspresową S17 (wschodnią obwodnicą Warszawy).
Projektowany odcinek drogi ekspresowej S2 będzie się zaczynać tuż za węzłem „Puławska” w rejonie Warszawy–Grabówka, a kończyć się będzie przed węzłem „Lubelska”, zlokalizowanym na przecięciu trasy południowej obwodnicy Warszawy z poprzeczną drogą krajową nr 17 (planowana do realizacji w ramach POIiŚ).
Lata realizacji: 2015–2020. Wartość całkowita: 4,59 mld zł. Dofinansowanie UE: 1,7 mld zł.
W ramach całego projektu przewidziana jest m.in. budowa:
– 18,51 km drogi ekspresowej, posiadającej 2 jezdnie po 3 pasy ruchu,
– tunelu pod Ursynowem,
– mostu przez Wisłę,
– estakad nad Mazowieckim Parkiem Krajobrazowym,
– węzłów: „Ursynów Zachodni”, „Ursynów Wschodni ”, „Przyczółkowa”, „Wał Miedzeszyński”, „Patriotów” oraz docelowo przewidziano dodatkowy węzeł „Czerniakowska Bis”, który usytuowany będzie na odcinku pomiędzy węzłami „Przyczółkowa” i „Wał Miedzeszyński”.
Budowa drogi ekspresowej S5 Bydgoszcz–Mielno, odcinek Białe Błota–Mielno
Inwestycja jest częścią przedsięwzięcia, które zapewni bezkolizyjne połączenie Bydgoszczy z Poznaniem oraz dalej z Wrocławiem.
Lata realizacji: 2015–2019. Wartość całkowita: 1,37 mld zł. Dofinansowanie UE: 716,3 mln zł
Inwestycja zlokalizowana w województwie kujawsko-pomorskim polega na budowie odcinka drogi o długości 54,12 km i składa się z 3 zadań:
– węzeł „Białe Błota”–węzeł „Szubin” o długości około 9,7 km;
– węzeł „Szubin”–węzeł „Jaroszewo” o długości około 19,3 km;
– węzeł „Jaroszewo”–do granicy województwa o długości około 25,1 km.
Budowa drogi ekspresowej S6 Szczecin–Koszalin, odc. Kiełpino–pocz. obwodnicy Koszalina i Sianowa
Cała droga ekspresowa S6 ma połączyć Szczecin z Kołobrzegiem i Koszalinem. Trasa ma długość około 140 km. Nadmorskie położenie tej drogi ma duże znaczenie dla regionu i kraju zwłaszcza w kontekście turystyki.
Lata realizacji: 2015–2019. Wartość całkowita: 1,47 mld zł. Dofinansowanie UE: 641,1 mln zł. Długość odcinka: 62,8 km.
Droga podzielona jest na 3 odcinki:
– węzeł Kiełpino–węzeł Kołobrzeg Zachód o długości 24 km;
– węzeł Kołobrzeg Zachód–węzeł Ustronie Morskie o długości 14,6 km;
– węzeł Ustronie Morskie–początek obwodnicy Koszalina i Sianowa o długości 24,2 km.
Budowa drogi ekspresowej S6 Szczecin–Koszalin, obwodnica Koszalina i Sianowa (S6/S11)
Lata realizacji: 2016–2020. Wartość całkowita: 793,14 mln zł. Dofinansowanie UE: 370,88 mln zł.
Droga o długości 20,12 km przewiduje przekrój dwujezdniowy, o dwóch pasach ruchu w każdym kierunku wraz z poboczami awaryjnymi. Szerokość pasa rozdziału będzie umożliwiała dobudowę jednego pasa ruchu po wewnętrznej stronie, w przypadku gdy będą tego wymagały potrzeby ruchowe.
W ramach projektu mają powstać m.in.: wiadukty, mosty, przejazdy gospodarcze, przejścia dla zwierząt, przepusty oraz 5 węzłów („Koszalin Zachód”, „Bielice”, „Koszalin Północ”, „Koszalin Wschód”, „Sianów Wschód”).
Budowa drogi ekspresowej S7, odc. Lubień–Rabka
Lata realizacji: 2016–2020. Wartość całkowita: 2,47 mld zł. Dofinansowanie UE: 1,32 mld zł. Przedsięwzięcie swym zakresem obejmuje budowę 15,83 km drogi ekspresowej, w tym:
– odcinka Lubień–Naprawa, o długości 7,59 km;
– odcinka Naprawa–Skomielna Biała o długości 3,05 km, w tym budowę dwukomorowego tunelu pod górą Luboń Mały o długości ok. 2,1 km;
– odcinka Skomielna Biała–Chabówka o długości 5,19 km.
Ponadto projekt przewiduje budowę węzłów drogowych (Skomielna, Zabornia) wiaduktów, estakad, przejazdów nad i pod trasą główną.
Budowa obwodnicy Góry Kalwarii w ciągu dk 50 i 79
Lata realizacji: 2016–2019. Wartość całkowita: 419,85 mln zł. Dofinansowanie UE: 254,2mln zł. Długość odcinka: 8,96 km.
Droga będzie miała przekrój dwujezdniowy z dwoma pasami ruchu. Przewidziano także m.in. budowę 3 węzłów drogowych („Kąty”, „Marianki”, „Stadion”).
Źródło: GDDKiA