Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dworzec Łódź Fabryczna

14.01.2015

W dniach 5–6 listopada 2014 r. odbył się wyjazd techniczny członków Warmińsko-Mazurskiej Okręgowej Izby Inżynierów Budownictwa.

Po przybyciu do miasta, pierwszym punktem programu była wizyta w Łódzkiej Okręgowej Izbie Inżynierów Budownictwa. Powitały nas gospodynie spotkania: Agnieszka Jońca, zastępca przewodniczącej Rady ŁOIIB, i Magda Pomorska-Fibich, dyrektor biura. Rys historyczny oraz najważniejsze elementy struktury miasta o wyjątkowym, unikatowym w skali Europy krajobrazie architektonicznym zaprezentował nam delegowany z Biura Architekta Miasta Bartosz Poniatowski.

Następnie przyszedł czas na zwiedzanie miasta. Większość z nas pamięta Łódź z czasów, gdy była ona głównym ośrodkiem przemysłu włókienniczego. Obecnie nowe Centrum Łodzi to najważniejszy teren inwestycyjny miasta, miejsce spotkania współczesności z historią. Szczególnie okazale wyglądają sukcesywnie odrestaurowane zabytki:

- Kompleks budynków EC1 zaadaptowanych na nowoczesny obiekt edukacyjno-kulturalny, zachowujący przy tym jak najwięcej oryginalnych elementów i detali. W budynku powstał tzw. Teatr Dźwięku, pomieszczenia do prowadzenia warsztatów, pokoje gościnne, biblioteka, planetarium, kino 3D, galeria, Centrum Sztuki Filmowej oraz Centrum Nauki i Techniki.

- Przebudowa dawnej fabryki w Centrum Handlowe Manufaktura (o powierzchni 27 ha) została tak wykonana, aby częściowo zachować dawną atmosferę tego miejsca – architekturę obiektu łączącą historię i nowoczesność. Dominują tu zatem stare, pofabryczne budynki z czerwonej, nieotynkowanej cegły, które zostały jednak całkowicie przebudowane wewnątrz.

 

 

Zaliczamy ostatni punkt programu (cel naszej wyprawy) – nowo budowany łódzki węzeł multimodalny. Przed wizytacją olbrzymiego placu budowy inżynier Łukasz Majchrzak umiejętnie przekazuje nam w sposób fachowy i wyczerpujący wszelkie informacje odnośnie połączenia różnych rodzajów środków transportu. Trzypoziomowy podziemny dworzec kolejowy będzie największą częścią inwestycji. Na drugim poziomie, ulokowanym 16,5 m pod ziemią, znajdzie się stacja kolejowa z czterema peronami i ośmioma torami. Na pierwszym poziomie, 8 m pod ziemią, będzie dworzec kolejowy z poczekalnią, kasami, obiektami komercyjnymi, a także pomieszczeniami dla dyrekcji stacji. Na poziomie ulicy znajdą się główne wejścia do budynku (widoczny charakterystyczny wypukły kształt świetlika). Tutaj również będzie można spacerować po pasażu, którego najbardziej charakterystycznymi elementami będą odtworzone ściany starego dworca Łódź Fabryczna. 500 ton – tyle stali potrzeba do budowy jednego z trzech świetlików na terenie nowego Dworca Łódź Fabryczna. Trwają zaawansowane prace przy konstrukcji zadaszenia podziemnego. Dach będzie najbardziej charakterystycznym elementem powstającego obiektu. W założeniu projektantów jego kształt ma przywoływać na myśl odwróconą łódź lub falującą parabolę.

Późnym popołudniem pożegnaliśmy Łódź z żalem, iż nie udało się odbyć obowiązkowego spaceru ulicą Piotrkowską. 

 

Halina Wasilczuk

Komisja Ustawicznego Doskonalenia Zawodowego W-MOIIB

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube