Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Dobry beton może być jeszcze lepszy

27.03.2019

„Beton – dobre tworzywo” – to hasło, po którym Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce (SPBT, reprezentujące ponad połowę wolumenu produkcji betonu w Polsce) zorganizowało 21 marca spotkanie poświęcone problemom związanym z wytwarzaniem i stosowaniem tego najpopularniejszego materiału budowlanego.

Statystyczny Polak „konsumuje” rocznie aż 1,5 tony betonu towarowego, a jego produkcja w naszym kraju wynosi 25,3 mln m3 z perspektywą dalszych wzrostów do poziomu 27 mln m3. Wytwórcy nadal zabiegający o coraz wyższą jakość betonu, teraz wyznaczyli sobie kolejne cele w postaci szczególnej dbałości o: bezpieczeństwo i higienę pracy, zrównoważony rozwój (minimalizację emisji szkodliwych substancji) oraz produkcję niskoodpadową (recykling betonu). Jednocześnie producenci betonu muszą sprostać: rosnącym niedoborom pracowników (w szczególności wykwalifikowanych), konieczności realizacji niskorentownych kontraktów infrastrukturalnych, kumulacji inwestycji (zwłaszcza kolejowych), niepewności alokacji środków z polityki spójności w budżecie UE na lata 2021–27.

 

 

Eksperci (Michał Grys, Łukasz Żyła, prof. Jan Deja, dr Wioletta Rackiewicz-Rek) wskazywali na zalety betonu, perspektywy jego stosowania w budownictwie kubaturowym i infrastrukturalnym oraz na możliwości doskonalenia własności betonu, np. stosowanie betonu fotokatalicznego – „pożeracza smogu”, pochłaniającego z powietrza związki azotu. SPBT podjęło działania zmierzające do zmiany przepisów i zwiększenia limitu dopuszczalnej masy całkowitej dla 4-osiowych betonomieszarek samochodowych z 32 t do 34 t, ale z zachowaniem dotychczasowego limitu nacisku na oś. Przełożyłoby się to na oszczędności paliwa i czystsze powietrze.

Tego samego dnia miał miejsce uroczysty finał XVI edycji kampanii „Dobry beton”. Już od 16 lat Stowarzyszenie Producentów Betonu Towarowego w Polsce promuje dobre praktyki w produkcji betonu towarowego, pokazując wytwórnie dbające o najwyższą jakość towaru. Do tego doszła dbałość o bezpieczeństwo pracy, a także ekologiczne rozwiązania. W tegorocznej edycji wzięło udział 20 wytwórni betonu towarowego, 16 z nich to debiutanci, a pozostałe 4 ubiegały się o prolongaty. Wytwórnie poddane były audytom nie tylko z jakości produkowanego betonu, ale i z zakresu bezpieczeństwa pracy oraz ochrony środowiska.

Podczas finałowej gali w Centrum Olimpijskim w Warszawie gości przywitał swoim wystąpieniem prezes stowarzyszenia Wojciech Hałat, który przypomniał o pracach wykonywanych przez SPBT na rzecz uznania betonu towarowego za wyrób budowlany w rozumieniu formalno-prawnym. Podsumował również aktualną sytuację na rynku.

– Obecna produkcja betonu w Polsce jest w szczytowej formie i nic nie wskazuje na to, że w najbliższych latach ma to ulec zmianie – powiedział Wojciech Hałat.

 

Czytaj też: Kto, kiedy i jak kontroluje beton towarowy?

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube