Samonaprawialne mieszanki mineralno-asfaltowe

05.03.2020

Badania nad samonaprawialnymi mieszankami mineralno-asfaltowymi rozpoczęła firma Budimeks SA w ramach projektu SeHePa.

 

 

 

Nowatorski projekt prowadzony będzie przez Budimex we współpracy z Politechniką Warszawską. Celem jest zwiększenie wytrzymałości i wydłużenie trwałości nawierzchni asfaltowej. Samonaprawialne mieszanki mineralno-asfaltowe, oparte na działaniu innowacyjnych mikrokapsułek w mieszankach mineralno-asfaltowych, mają być w przyszłości wykorzystywane do inwestycji realizowanych przez firmę.

W ramach SeHePa ma zostać opracowana innowacyjna technologia wytwarzania inteligentnego dodatku do asfaltu drogowego. W trakcie eksploatacji nawierzchni drogowej będzie on pozostawał w stanie biernym, uaktywniając się natomiast w przypadku wystąpienia uszkodzeń i powodując ich naprawę. Zatrzymanie rozwoju mikropęknięć w mieszance mineralno-asfaltowej zahamuje z kolei powstawanie większych, czyli makropęknięć, które pojawiają się naturalnie i są spowodowane ruchem pojazdów lub zmianami temperatury. Samonaprawialne (eng. self-healing) mieszanki mineralno-asfaltowe mają więc wykorzystywać opracowaną w ramach tego projektu technologię polegającą na działaniu tzw. mikrokapsułek, która zwiększy trwałość, a także czas eksploatacji budowanych dróg.

– Mechaniczną degradację nawierzchni można znacznie ograniczyć poprzez uszlachetnienie mieszanek mineralno-asfaltowych. Jednym z nowatorskich rozwiązań na tym polu jest zastosowanie tzw. mikrokapsułek zbudowanych ze sztywnej otoczki, wypełnionej płynnym środkiem do naprawy mikropęknięć w asfalcie. Materiał ten jest absolutną nowością w branży drogowej, niestosowaną dotąd w Polsce – opowiada Dariusz Blocher – prezes zarządu, dyrektor generalny Budimex SA.

W trakcie badań testowane będą różnego rodzaju mikrokapsułki, m.in. o rozmaitych wielkościach, grubościach ścianek, wykonane z różnych materiałów i zawierające wypełnienie ze środkami naprawczymi.

Projekt zakłada nie tylko badania laboratoryjne, ale też realizację odcinków testowych dróg z zastosowaniem nowej technologii, w celu potwierdzenia jej właściwości.

Prace badawcze maja zakończyć się w grudniu 2022 r.

Projekt jest współfinansowany ze środków krajowych Narodowego Centrum Badań i Rozwoju. Jego wartość to 4 020 928,27 zł, z czego dofinansowanie wynosi 2 588 343,21 zł.

 

Czytaj także: Nawierzchnie dróg rowerowych

Nawierzchnie bitumiczne – przyczyny pęknięć, naprawa

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in