Obydwie obwodnice Poznania otwarte

06.06.2012

Obwodnica Poznania jest w całości otwarta dla kierowców. Do ruchu została dopuszczona 35-kilometrowa wschodnia obwodnica Poznania w ciągu drogi eskpresowej S5 z Gniezna do Poznania wraz z węzłem autostradowym Poznań Wschód.

Termin kontraktowy na realizację zadania mija za miesiąc, jednak dzięki znowelizowanej specustawie drogowej możliwe było skorzystanie z zasad tzw. przejezdności i udostępnić odcinek dla kierowców.

Projekt jest współfinansowany w 85 % przez Unię Europejską ze środków  Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko

Drogę ekspresową S5 od Gniezna do węzła Poznań Wschód (A2) o długości 35 km zwaną Wschodnią Obwodnicą Poznania rozpoczęto budować pod koniec 2009 r.

 

 

Wykonawcy robót:

Odc. I  Gniezno- Czachurki  hiszpańska firma Dragados S.A

Odc.II  Czachurki –Kleszczewo  Konsorcjum firm: Lider Eurovia Polska S.A, Partnerzy:  Eurovia S.C. a.s., Hochtief, Warbud.

Nadzór inwestorski pełni Lafrentz Polska Sp. z o.o.

 

Przedsięwzięcie polegało na wykonaniu między innymi:

– 7 węzłów drogowych:  Gniezno Południe, Łubowo, Czerniejewo, Iwno, Kostrzyn, Strumiany, Kleszczewo.

-41 nowych obiektów mostowych w tym: mostu nad rzeką Cybiną, wiaduktów dla dróg poprzecznych, przejazdów gospodarczych, przejść dla zwierząt oraz przepustów pod drogami i zjazdami

-6 Miejsc Obsługi Podróżnych: Łubowo Pn, Łubowo Pd, Wagowo Pn, Wagowo Pd, Czerlejnko Pn, Czerlejenko Pd.

-przebudowie dróg publicznych i budowie dróg serwisowych  łącznie ponad 66 km.

-ekranów akustycznych łącznie ok. 14 km.

-oświetlenia  1780 szt. lamp

-barier sprężystych o łącznej długości 141 km.

-nasadzeń zieleni  w ilości ok. 800 000 szt. (będą wykonane do końca br.)

-trawników typu łąka w ilości ponad  1 mln  m²

-wykopów: 430 tys. m3

-nasypów: 5, 2 mln m3

-warstwy konstrukcyjne nawierzchni na powierzchni ponad 1 mln m2

-77 tys. mbetonu konstrukcyjnego

-ponad 10  tys. ton stali.

Wschodnia obwodnica Poznania przyczyni się do podniesienia poziomu bezpieczeństwa i upłynnienia ruchu drogowego, co zmniejszy negatywny wpływ na ludzi i zwierzęta żyjące w sąsiedztwie drogi. Szkodliwe wpływy wybudowanej trasy zostaną ograniczone dzięki zastosowaniu urządzeń ochrony środowiska takich jak: ekrany akustyczne, nasadzenia zieleni, urządzenia oczyszczania wód opadowych, przejścia dla zwierząt, ogrodzenia.

 

 

Wartość całkowita projektu to ponad 1400 mln zł.

Projekt jest współfinansowany  w 85 % przez Unię Europejską ze środków  Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.

 

Wraz z oddaniem do ruchu wschodniej i zachodniej obwodnicy Poznania oddawane są również do 2 nowe ważne strategicznie węzły autostradowe: Poznań Wschód i Poznań Zachód. Węzły te stanowią skrajne węzły obwodnicy Poznania i wydłużają ją z 13 do 25 km. Kierowcy poruszający się pomiędzy tymi węzłami będą korzystać z bezpłatnego przejazdu.

Węzeł Poznań Zachód stanowi optymalne połączenie z lotniskiem Ławica oraz stadionem miejskim. Koszt budowy obu węzłów wyniósł blisko 100 mln zł netto, w 2/3 koszt ten został sfinansowany przez spółkę Autostrada Wielkopolska SA, a w 1/3 przez GDDKiA.

 

Budowę węzła  Poznań Zachód  rozpoczęto w marcu 2011 r. i został on wybudowany w docelowym zakresie, który zakłada w przyszłości podłączenie drogi ekspresowej S5 w kierunku Wrocławia bez potrzeby przeprowadzenia dodatkowej rozbudowy. Koszt budowy to 42 mln zł netto.

Budowę węzła Poznań Wschód  rozpoczęto w czerwcu 2011 r. i z uwagi na bliskość węzła w stosunku do autostradowego Placu Poboru Opłat Nagradowice AWSA sfinansowała realizację trzeciego pasa ruchu pomiędzy węzłem a PPO na długości 1,5 km. Koszt budowy węzła to 53 mln zł netto.

Wykonawcą prac w przypadku obu węzłów jest Strabag Polska, firma wyłoniona w otwartych  przetargach na realizację projektu.

Nadzór inwestorski pełniła spółka Atkins Polska.

 

Źródło: GDDKiA

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in