Minister Infrastruktury zatwierdził do realizacji 12 programów inwestycji dla zadań drogowych, których łączny koszt to ponad 400 mln zł. Są to inwestycje związane z przygotowaniem do realizacji odcinków drogi ekspresowej, budową obwodnic, budową i rozbudową istniejących odcinków dróg krajowych wraz z dostosowaniem ich nośności do ruchu ciężkiego o nacisku 11,5 t/oś.
Zadania te będą realizowane w województwach: wielkopolskim, pomorskim, kujawsko-pomorskim, warmińsko-mazurskim, dolnośląskim, opolskim, śląskim i małopolskim.
Fot. © travelwitness – fotolia.com
Województwo wielkopolskie
Rozbudowa mostu przez rzekę Gwda w ciągu drogi krajowej nr 10 w Pile
Celem inwestycji jest zapewnienie bezpieczeństwa użytkownikom będącego w złym stanie technicznym mostu zlokalizowanego na drodze krajowej nr 10 (od km 177+530 do km 177+630). W ramach zadania przewiduje się rozbudowę obiektu celem dostosowania do przenoszenia obciążeń odpowiadających klasie A wg PN-85/S-10030.
Realizacja robót: lata 2019–2020.
Województwo pomorskie
Rozbudowa drogi krajowej nr 22 na odcinku Chojnice–Czersk
Zadanie obejmuje rozbudowę odcinka o długości 22,5 km (od km 254+400 do km 276+899). W ramach inwestycji zostanie wzmocniona nawierzchnia drogi z dostosowaniem do nośności 11,5 t/oś, rozbudowane zostaną skrzyżowania z drogami niższej kategorii oraz wybudowane miejsce do ważenia pojazdów. Ponadto wybudowane zostaną ciągi pieszo-rowerowe, zatoki autobusowe oraz oświetlenie drogowe.
Realizacja robót: lata 2020–2022.
Województwo kujawsko-pomorskie
Rozbudowa i wzmocnienie drogi krajowej nr 91 na odcinku Toruń–Włocławek–Etap II
Zadanie obejmuje rozbudowę drogi na długości ok. 22 km. Zakres inwestycji będzie obejmować m.in. ogrodzenie oraz uzbrojenie terenu w min.: urządzenia energetyczne, telekomunikacyjne, sanitarne, gazowe, kanalizację deszczową i sanitarną, wodociągi, ropociągi, urządzenia melioracyjne, oświetlenie, urządzenia ppoż., stacje ważenia pojazdów. Powstaną również urządzenia ochrony środowiska, przejścia dla zwierząt, ekrany akustyczne. I etap rozbudowy i wzmocnienia drogi krajowej nr 91 na odcinku Toruń–Włocławek został już zrealizowany.
Realizacja robót: lata 2020–2023.
Województwo warmińsko-mazurskie
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie warmińsko-mazurskim na DK 16 w miejscowości Mózgowo (aneks)
Planowany zakres inwestycji to budowa zatok autobusowych oraz chodników na odcinku drogi krajowej nr 16 (od km 57+590 do km 57+820).
Realizacja: 2018 r.
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie warmińsko-mazurskim na DK 16 w miejscowości Podlejki (aneks)
Planowany zakres inwestycji (w km od 120+450 do 120+670) to budowa zatok autobusowych wraz z dojściami.
Realizacja: 2018 r.
Województwo dolnośląskie
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie dolnośląskim na DK 15 na odcinku Miłochowice–Milicz
Celem inwestycji jest budowa brakującego odcinka ciągu pieszo–rowerowego (od km 30+051 do km 30+124 oraz od km 30+429 do km 30+908). Realizacja zadania wpłynie na poprawę warunków bezpieczeństwa ruchu drogowego.
Realizacja: 2018 r.
Budowa brakującego fragmentu obwodnicy Legnicy w ciągu drogi krajowej nr 94
Celem inwestycji jest utworzenie spójnego układu komunikacyjnego dróg A4, S3 (DK 3) i DK 94, o znaczeniu krajowym i międzynarodowym, z ominięciem centrum miasta Legnica. W ramach zadania wybudowany zostanie nowy odcinek drogi krajowej nr 94 o długości 2,8 km. Będzie to droga klasy GP (główna ruchu przyspieszonego) o przekroju 2×2, prędkości projektowej 80 km/h i dopuszczalnym nacisku 11,5 t/oś.
Realizacja robót: lata 2019–2023.
Województwo opolskie
Rozbudowa drogi krajowej nr 46 na odcinku granica województwa–obwodnica Kamienicy–Paczków
Zadanie obejmuje odcinek drogi krajowej nr 46 o długości 5,7 km (od km 20+894 do km 26+600).
Celem inwestycji jest podniesienie parametrów technicznych i użytkowych drogi oraz zwiększenie jej nośności do 11,5 t/oś. Ponadto w ramach zadania zostaną przebudowane 2 skrzyżowania, przebudowane 3 obiekty inżynierskie oraz wybudowane miejsca postojowe dla pojazdów ciężarowych.
Realizacja robót: lata 2020–2021.
Województwo śląskie
Budowa drogi S11 Kępno–A1 (Piekary Śląskie) odcinek granica województwa opolskiego do obwodnicy Tarnowskich Gór (z wyłączeniem obwodnicy Tarnowskich Gór) – proces przygotowawczy (aneks)
Inwestycja polega na budowie drogi ekspresowej S11 o długości 25 km. Droga będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś.
Program inwestycji dotyczy prac przygotowawczych, w ramach których opracowane zostanie: studium techniczno-środowiskowo-ekonomiczne wraz z materiałami do wniosku o decyzję środowiskową, koncepcja programowa oraz program funkcjonalno-użytkowy.
Okres realizacji prac przygotowawczych: lata 2018–2022.
Budowa drogi S11 Kępno–A1 (Piekary Śląskie), odcinek obwodnica Tarnowskich Gór – proces przygotowawczy (aneks)
Inwestycja polega na budowie drogi ekspresowej S11 o długości 36 km. Droga będzie dostosowana do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś.
Program inwestycji dotyczy prac przygotowawczych, w ramach których opracowane zostanie: studium techniczno-środowiskowo-ekonomiczne wraz z materiałami do wniosku o decyzję środowiskową, koncepcja programowa oraz program funkcjonalno-użytkowy.
Okres realizacji prac przygotowawczych: lata 2018–2022.
Rozbudowa skrzyżowania drogi krajowej nr 52 z drogami powiatowymi 4479S Czaniec–Roczyny–Andrychów oraz 1456S Czaniec–Porąbka w m. Czaniec.
Zadanie polega na przebudowie niebezpiecznego skrzyżowania drogi krajowej nr 52 z drogą powiatową nr 4479S i dostosowaniu nawierzchni do przenoszenia obciążenia o nacisku 11,5 t/oś. Powstanie skrzyżowanie o ruchu okrężnym oraz niezbędne elementy poprawiające bezpieczeństwo ruchu drogowego. Przebudowane lub wybudowane zostaną zatoki autobusowe, zjazdy i system odwodnienia, chodniki, oraz oświetlenie drogowe.
Realizacja: 2020 r.
Województwo małopolskie
Poprawa bezpieczeństwa ruchu drogowego w województwie małopolskim na DK 94 na odcinku Czajowice–Szyce
Planowany zakres inwestycji to budowa chodnika o łącznej długości ponad 2 km (w km 317+287 – 317+668, 321+555 – 321+657, 321+556 – 321+921, 322+242 – 322+960, 322+522 – 322+767, 323+952 – 324+194).
Realizacja: 2018 r.
Źródło: MI