Na początku przyszłego roku ruszają prace budowlane nad budynkiem siedziby Narodowej Orkiestry Symfonicznej Polskiego Radia. Ukończenie prac budowlanych planowane jest na początek 2014 r. Budynek NOSPR będzie jednym z najnowocześniejszych obiektów muzycznych w kraju.
Dobra akustyka sali jest kluczowa podczas projektowania obiektów muzycznych i temu zagadnieniu podporządkowane zostały rozwiązania architektoniczne, konstrukcyjne czy wentylacyjne. Konstrukcja pomieszczeń chronionych akustycznie została całkowicie odizolowana od wpływu otoczenia, a hałas od instalacji został ograniczony do minimalnego poziomu.
Projekt akustyki wnętrza sali powstał przy użyciu trójwymiarowego modelowania komputerowego, a następnie sprawdzony na modelu rzeczywistym obiektu, wykonanym w skali 1:10. Jest to pierwsza w Polsce sala koncertowa zaprojektowana tą metodą, która daje pewność uzyskania akustyki wnętrza na najwyższym poziomie.
W trosce o komfort widzów
Wysokiej klasy akustyka obiektu oraz komfort widzów wymagały zlokalizowania pomieszczeń technicznych w odrębnym budynku. W celu połączenia budynku głównego oraz technicznego zaprojektowano dedykowaną, chronioną akustycznie przestrzeń podziemną, w której zostaną zlokalizowane wielkowymiarowe kanały wentylacyjne. Będą one połączone z żelbetowymi komorami rozprężnymi, wyposażonymi w elementy tłumiące hałas pochodzący od urządzeń technicznych.
Media będą doprowadzone do budynku pierścienia, okalającego główną salę koncertową, w pilastrach elewacyjnych, ograniczając do minimum możliwość przenoszenia hałasu pomiędzy pomieszczeniami. W salach znajdujących się w pierścieniu, o zaostrzonych wymogach akustycznych, jest projektowane zasilanie naprzemienne niezależną siecią kanałów wentylacyjnych, wyposażonych w tłumiki akustyczne.
Sale koncertowe będą podzielone na dwa niezależne systemy obsługujące strefę widowni i strefę estrady. Powietrze będzie nawiewane do strefy widowni przez nawiewniki zlokalizowane pod miejscami siedzącymi, a sama estrada będzie zaopatrywana w powietrze przez nawiewniki wyporowe oraz dysze dalekiego zasięgu. Powietrze będzie wywiewane z obu stref poprzez kraty wyciągowe, zlokalizowane w górnym poziomie sal koncertowych. Obiekt z uwagi na drewniane instrumenty muzyczne będzie miał również zapewnioną kontrolę stałych parametrów powietrza wewnętrznego tj. wilgotności i temperatury.
Dla uzyskania najlepszego efektu wydzielenia akustycznego sale do prób zostały pogrupowane pod względem sekcji instrumentalnych, w taki sposób aby nie przeszkadzały sobie wzajemnie.
Energooszczędne rozwiązania
Zgodnie z międzynarodowym trendem poszanowania energii, inżynierowie z Buro Happold zaproponowali rozwiązania proekologiczne, które pozwolą ograniczyć zużycie wody o około 30%. Jednym ze sposobów jest retencja wody deszczowej, która zostanie wykorzystana do podlewania zieleni oraz zasilania systemu fontann, ulokowanych na zewnątrz budynku. Będą one pracowały w układzie zamkniętego obiegu wody.
W okresach przejściowych (wiosna, jesień) będzie wykorzystywany system naturalnego chłodzenia pomieszczeń. Centrale wentylacyjne zostały wyposażone w urządzenia do odzysku ciepła o wysokiej sprawności, aby dodatkowo poprawić energooszczędność budynku. System klimatyzacji będzie wspomagany przez magazyn chłodu – akumulacja energii chłodniczej będzie się odbywać w nocy, natomiast wykorzystywana będzie w dzień, tj. w czasie pracy obiektu. Takie rozwiązanie pozwoli zarówno na ograniczenie pracy hałaśliwych urządzeń podczas trwania koncertu, jak również ograniczy zużycie energii elektrycznej.
Tereny dawnej kopalni
Lokalizacja NOSPR na terenie dawnej kopalni „Katowice” wpisuje się w plany władz miasta dotyczące rewitalizacji tej części Katowic. Tereny te wymagają prac uzdatniających, aby wyeliminować ewentualne konsekwencje szkód górniczych powstałych na wskutek długoletniego wydobycia węgla.
Nietypowe elementy konstrukcji
Sławomir Pastuszka, projektant konstrukcji z Buro Happold podkreśla: W budynku mamy do czynieniaz interesującymi zagadnieniami konstrukcyjnymi. Zależało nam na tym, żeby użyte przez nas rozwiązania nie ograniczały wizji architektów. Jednym z jej elementów jest duża szklana fasada przy wejściu głównym do budynku, o wysokości 10 m i szerokości 18 m. Aby uniknąć wprowadzania w niej elementów konstrukcyjnych, inżynierowie zaprojektowali stropy zespolone stalowo-żelbetowe.
Przestrzeń foyer została powiększona poprzez nadanie ścianie czołowej wielkiej sali koncertowej wypukłego kształtu z podcięciem u dołu. Zapewnienie stabilności tej części konstrukcji było możliwe dzięki zastosowaniu modelowania przestrzennego.
Ogólne informacje nt. inwestycji:
Inwestor: Urząd Miasta w Katowicach
Architekt: KONIOR STUDIO Tomasz Konior
Usługi Buro Happold: Projektowanie konstrukcji, projektowanie instalacji