Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Stacja Trocka z najgłębszymi fundamentami w Polsce

Artykuł sponsorowany

25.09.2019

Budowa metra jest jednym z priorytetów strategii miasta stołecznego Warszawy. Skracanie dystansów, rozwijanie transportu publicznego to szansa dla rozrastającego się miasta na walkę o zmniejszenie CO2 oraz poprawienie komfortu dojazdów do pracy i skrócenie czasu podróży.

 

Fot. archiwum Soletanche

 

Tło projektu stacji Trocka – z Targówka do centrum w mniej niż 20 minut

Plany realizacji metra na Targówku od dawna zaprzątały głowę warszawskich samorządowców, nie bez powodów. Wykonanie stacji Trocka było nie lada wyzwaniem geotechnicznym ze względu na bardzo wysoki poziom wód gruntowych, charakterystyczny dla tej części miasta.

Teren, na którym zaplanowano wybudowanie stacji, jest szczególnie wymagający, ponieważ lustro wody stabilizuje się tutaj na wysokości 2,5 m poniżej poziomu gruntu, natomiast warstwy nieprzepuszczalne, do których należy zagłębić fundamenty, sięgały w niektórych miejscach nawet 60 m głębokości. To wszystko sprawiło, że do wykonania konstrukcji podziemnej generalny wykonawca – firma ASTALDI S.P.A S.A. Oddział w Polsce wybrała Soletanche ze względu na jej doświadczenie. Kierownikiem projektu został Krzysztof Graf, odpowiedzialny m.in. za realizację konstrukcji podziemnej Muzeum II Wojny Światowej w Gdańsku. W ramach tego projektu ekipa pod kierownictwem Krzysztofa Grafa oraz Marka Wasiluka wykonała największe w Europie i jedno z największych betonowań podwodnych korka, wykonane w celu odcięcia dopływu wody do wykopu, wykonane w celu odcięcia dopływu wody do wykopu (więcej na ten temat: https://www.youtube.com/watch?v=O_qitKK73xk).

 

Stacja Trocka – zakres prac

Wykonanie obudowy wykopu w technologii ścian szczelinowych w 3 zakresach:

  • stacja metra,
  • tory odstawcze,
  • wejścia do stacji.

Ściany szczelinowe mają za zadanie powstrzymać parcie gruntu oraz uniemożliwiają napływ wód gruntowych do konstrukcji podziemnej.

Barety zastosowano po to, aby podtrzymywać kolejne stropy stacji.

 

Czytaj też: Nowe stacje metra na finiszu

 

Wyzwania przy budowie stacji Trocka

  • wymagający hydrogeologicznie obszar – w trakcie wykonywania ścian szczelinowych napotkano na wiele kolizji w postaci głazów narzutowych, co przynosiło wiele problemów realizacyjnych;
  • wysoki poziom wód gruntowych – na obszarze, na którym została zaprojektowana stacja, lustro wody stabilizuje się na głębokości 2,5 m;
  • głęboko osadzone grunty nieprzepuszczalne, do których należało zagłębić ściany szczelinowe – w najgłębszych miejscach były one osadzone na głębokości sięgającej 60 m.

 

Fot. archiwum Soletanche

 

Działaliśmy na granicy możliwości technologicznych – wyjaśnia Krzysztof Graf

– Jest to rekord w skali Polski. Trocka ma najgłębsze fundamenty wśród stacji metra w naszym kraju. Głębokość ścian szczelinowych, jakie mieliśmy tutaj do zrealizowania, była na granicy możliwości, jakie daje technologia kopania chwytakami linowymi. Sięgała ona w przypadku 5 sekcji do 60 m głębokości. Nasi koledzy z Francji tego rodzaju fundamenty realizują już za pomocą hydrotrezu. Tory odstawcze okalają płytsze ściany, na co pozwalał układ hydrogeologiczny. Wynika to z faktu, że w miejscach ich realizacji, tj. na głębokości od 32 do 54 m występują gliny – relacjonuje Graf.

 

Czytaj także: Fundamenty Galerii Młociny w Warszawie. Case study

 

Współpraca a kolizje na placu budowy stacji Trocka

Budowa stacji Trocka obfitowała w szereg kolizji. Przede wszystkim związanych z przeprowadzoną na tym terenie infrastrukturą podziemną, głównie kanalizacją i ciepłociągiem. Kolejne przeszkody to przede wszystkim trudna geologia – mnogość głazów narzutowych, które trzeba było usuwać w trakcie realizacji. Ich obecność jest związana z faktem, że jest to teren pradoliny Wisły; duże piętno odcisnął na nim również lądolód Skandynawski. W czasie trwania budowy praca ekip instalacyjnej, fundamentowej oraz żelbetowej wzajemnie się przenikały. – W pewnym momencie ekipa żelbetowa realizowała już płytę fundamentową, gdy Soletanche realizowała jeszcze ściany szczelinowe – wspomina kierownik projektu. Fazowanie prac było konieczne ze względu na termin realizacji budowy. Czas realizacji tak głębokich sekcji jest znaczący.

 – Najgłębsze sekcje były realizowane w czasie: jedna na dwa dni robocze. Niemałe znaczenie ma również układ hydrogeologiczny, który nie ułatwiał nam zadania. Cieszę się, że stacja została otwarta i mieszkańcy Targówka mogą w wygodny sposób dostać się do Centrum i na bliską Wolę. Realizacja tego zadania to kolejna cegiełka, jaką nasz zespół dołożył, wspierając misję Soletanche Polska, jaką jest realizacja projektów, które są ważne dla pokoleń – podsumowuje Krzysztof Graf.

Czas realizacji prac fundamentowych to 10 miesięcy.

 

Fot. Krzysztof Graf

 

Stacja Trocka – fundamenty w liczbach

Wykonanie obudowy wykopu w technologii ścian szczelinowych w 3 zakresach:

  • Stacja metra – wykonano 62 sekcje ścian szczelinowych oraz 24 baret

Głębokość sekcji sięgnęła 60 m
Obwód stacji wynosi 420 m

 

  • Tory odstawcze – wykonano 94 sekcje ścian szczelinowy oraz 77 baret

Głębokość sekcji do 43 m
Obwód torów odstawczych wynosi 620 m
 

Model przestrzenny fundamentowania można zobaczyć na poniższym filmie:

 

 

Soletanche Sp. z o.o.
ul. Powązkowska 44C
01-797 Warszawa
www.soletanche.pl
warszawa@soletanche.pl
gdansk@soletanche.pl
krakow@soletanche.pl
wroclaw@soletanche.pl

 

Polecamy także: Wyzwania przy projektowaniu obiektów II linii metra w Warszawie

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube