1 czerwca oddano do użytku tunel kolejowy Gottharda w Alpach Szwajcarskich. Jego długość to 57 km.
Jest to najdłuższy tunel na świecie, ale też najgłębiej położony – znajduje się ok. 600 m poniżej dotychczas eksploatowanego tunelu (550 m n.p.m.).
Już w 1996 r. zaczęto przygotowania do drążenia tunelu, które zaczęto dopiero w 2003 r. Niekorzystny układ geologiczny wymuszał stosowanie kilku metod usuwania mas skalnych w trakcie budowy, głównie wykorzystywano maszyny drążące (TBM). Niejednokrotnie natrafiano na tzw. pułapki geologiczne, co powodowało zawalenie wydrążonego odcinka tunelu i konieczność wykonania prac od nowa.
Wybudowano dwie niezależne rury o średnicy 9,14 m, ułożone równolegle w odstępie 40 m, połączone poprzecznie co 325 m szybami tuneli technicznych, umożliwiającymi ewakuację w razie wypadku.
Nowe połączenie kolejowe przez Alpy, wykorzystujące tunele Gotthard Base i Ceneri Base, stanowi jubileuszowy projekt szwajcarski i zarazem jeden z największych projektów ochrony przyrody w Europie. Oczekuje się, że przeniesienie części ruchu pasażerskiego i towarowego z dróg na trasy kolejowe przyczyni się do zaoszczędzenia ok. 130 mln CHF kosztów środowiskowych rocznie. Czas podróży między Zurychem a Mediolanem i wieloma innymi miejscowościami na północ i na południe od Alp skróci się o godzinę. W ramach projektów obu tych tuneli LafargeHolcim jest partnerem w obszarze materiałów konstrukcyjnych i logistyki.
Źródło: Wikipedia, LafargeHolcim
Zdjęcia: © AlpTransit Gotthard Ltd.