Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Krócej ze Szczytna do Ełku

13.04.2018

Już za 2 lata podróże pomiędzy Szczytnem a Ełkiem (linia kolejowa nr 219) będą krótsze o ponad godzinę. Wczoraj została podpisana umowa przyznająca na ten cel PKP PLK S.A. 212,7 mln zł dotacji.

Inwestycja o całkowitej wartości 379,5 mln zł, z czego 212,7 mln zł stanowią środki Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego, nada nową jakość przewozom kolejowym pomiędzy Szczytnem a Ełkiem. Stanowić będzie uzupełnienie już zrealizowanej trasy z Olsztyna do Szczytna, dzięki czemu znacznie poprawi się dostępność transportowa południowo-wschodniej części województwa warmińsko-mazurskiego. Nie bez znaczenia jest także połączenie tych terenów z lotniskiem w Szymanach.

Głównym efektem prac będzie zwiększona prędkość przejazdu pociągów, przy zachowaniu norm bezpieczeństwa ruchu. Poprawa paramentów technicznych linii pozwoli na przewozy z maksymalną prędkością do 120 km/h dla pociągów pasażerskich i do 80 km/h dla pociągów towarowych. To przełoży się na skrócenie czasu przejazdu ze Szczytna do Ełku o odpowiednio 80 i 90 min.

To nie wszystkie spodziewane efekty inwestycji. Nowoczesny, komfortowy dworzec w Szczytnie wraz z parkingiem, zmodernizowane 4 stacje i 14 przystanków, bardziej komfortowe warunki podróży oraz krótszy czas przejazdu będą zachętą do rezygnowania z samochodu na rzecz transportu kolejowego. Pozytywne efekty odczują wszyscy – to niższe koszty utrzymania dróg, i mniejsza presja na środowisko – mniej wyemitowanych zanieczyszczeń i hałasu.

 

 

Odcinek lk 219 Szczytno–Ełk jest częścią Wschodniej Magistrali Kolejowej – projektu powiązania kolejowego stolic województw Polski wschodniej. Magistralę tworzy ciąg linii kolejowych: Olsztyn–Korsze–Kętrzyn–Giżycko–Ełk–Białystok–Czeremcha–Siedlce–Łuków–Dęblin–Lublin–Kraśnik–Tarnobrzeg–Kolbuszowa–Rzeszów wraz z odgałęzieniem do Kielc: Tarnobrzeg–Ostrowiec Świętokrzyski–Skarżysko–Kielce. Inwestycja finansowana jest z kilku źródeł. Są to: instrument „Łącząc Europę” (CEF), środki krajowe oraz 3 programy operacyjne współfinansowane ze środków UE: Polska Wschodnia (8 projektów), Infrastruktura i Środowisko (4 projekty, Regionalne Programy Operacyjne (2 projekty). Łączna wartość wszystkich projektów przekroczy 6,5 mld zł.

 

Źródło: MIiR

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil na Google+