Używamy cookies i podobnych technologii m.in. w celach: świadczenia usług, reklamy, statystyk. Korzystanie z witryny bez zmiany ustawień Twojej przeglądarki oznacza, że będą one umieszczane w Twoim urządzeniu końcowym. Pamiętaj, że zawsze możesz zmienić te ustawienia. Szczegóły znajdziesz w Polityce Prywatności.

Co słychać na budowie autostrady A1

19.07.2010

 

16 lipca 2010 r. rozpoczęła się budowa przebiegających przez województwa kujawsko-pomorskie i łódzkie odcinków autostrady A1 z Torunia do Strykowa: Czerniewice – Odolion, Odolion – Brzezie, Brzezie – Kowal, Sójki – Kotliska i Piątek – Stryków.

W uroczystym „wbiciu łopaty” na odcinku Brzezie – Kowal, w miejscu gdzie powstanie przyszły węzeł „Pikutkowo” k. Włocławka oraz w okolicy Sadówki na odcinku Piątek – Stryków wziął udział Minister Infrastruktury Cezary Grabarczyk. W uroczystościach wzięli również udział: w województwie kujawsko-pomorskim Marszałek Województwa Kujawsko-Pomorskiego Piotr Całbecki, Wojewoda Kujawsko-Pomorski Rafał Bruski, Dyrektor GDDKiA w Bydgoszczy Marek Kowalczyk; w województwie łódzkim Marszałek Województwa Łódzkiego Włodzimierz Fisiak, Wicemarszałek Witold Stępień, Wojewoda Łódzki Jolanta Chełmińska oraz Zastępca Dyrektora GDDKiA w Łodzi Renata Zatorska-Sytyk. Obecni byli także przedstawiciele wykonawców i władz samorządowych.
1. Czerniewice – Odolion - 11,4 km
2. Odolion – Brzezie – 23,1 km
Oferty na budowę odcinków złożyły konsorcja firm m.in.: hiszpańskich, niemieckich, polskich, czeskich, austriackich i irlandzkich. Kosztorys przewidywał, że wartość kontraktu wyniesie 1 601 mln zł.
Wykonawcą odcinków jest polsko – irlandzkie konsorcjum, z liderem SRB Civil Engineering Ltd, które złożyło najniższą ofertę – 934 mln zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 17 czerwca 2010 r.
Planowane oddanie do ruchu: 2012 r.
Czerniewice – Odolion:
Liczba obiektów (wiadukty, przejścia dla zwierząt itd.) – 13.
Odolion – Brzezie:
Liczba obiektów (wiadukty, przejścia dla zwierząt itd.) – 18.
3. Brzezie – Kowal - 29,5 km
Oferty na budowę odcinków złożyły konsorcja firm hiszpańskich, portugalskich, niemieckich, polskich i austriackich. Kosztorys przewidywał, że wartość kontraktu wyniesie 1 371 mln zł.
Wykonawcą odcinka jest polsko – irlandzkie konsorcjum, z liderem PBG S.A., które złożyło najniższą ofertę – 857 mln zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 17 czerwca 2010 r.
Planowane oddanie do ruchu: 2012 r.
Liczba obiektów (wiadukty, przejścia dla zwierząt itd.) – 27.
4. A1 Sójki – Kotliska – 15,2 km
Najkorzystniejszą ofertę na budowę odcinka Sójki – Kotliska złożyło konsorcjum firm z liderem, firmą POLDIM S.A. z Tarnowa. Wykonawca zaoferował najniższą cenę za wybudowanie odcinka – 542,2 mln zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 18 czerwca 2010 r.
Planowane zakończenie robót – kwiecień 2012 r.
W ramach inwestycji powstaną m.in.:
- 2 wiadukty autostradowe,
- 13 wiaduktów drogowych,
- 1 most,
- 9 łącznic,
- Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Krzyżanów - przy obydwu jezdniach autostrady
- 17 przejść ekologicznych i przejść dla zwierząt.
5. A1 Piątek – Stryków - 21 km
Najkorzystniejszą ofertę na budowę odcinka Piątek – Stryków złożyło konsorcjum firm z liderem firmą Johann Bunte Bauunternehmung GmbH&Co.KG z Niemiec. Oferta wykonawcy, która miała najniższą wartość to 569,8 mln zł.
Podpisanie umowy z wykonawcą – 18 czerwca 2010 r.
Planowane zakończenie robót – kwiecień 2012 r.
W ramach inwestycji powstaną m.in.:
- 2 wiadukty autostradowe,
- 11 wiaduktów drogowych,
- 1 most,
- Miejsce Obsługi Podróżnych (MOP) Głowno - przy obydwu jezdniach autostrady.

AUTOSTRADA A1 - Parametry techniczne:
  • Klasa techniczna: A
  • Prędkość projektowa: Vp = 120 km/h
  • Prędkość miarodajna: Vm = 130 km/h
  • Liczba pasów ruchu: 2/2
  • Liczba pasów ruchu docelowa: 2/3
  • Szerokość pasa ruchu: 3,75 m
  • Szerokość pasa awaryjnego: 3,00 m
  • Szerokość podwójnego pasa włączania: 7,00 m
  • Szerokość podwójnego pasa wyłączania: 7,00 m
  • Szerokość pobocza: 1,25 m
  • Skrajnia pionowa: 4,70 m
  • Klasa obciążenia obiektów w ciągu autostrady: A+Stanag 150
  • Dopuszczalne obciążenie nawierzchni: 115 kN/oś
  • Pas dzielący szerokości: 11,00 m - 11,50 m
  • Opaski wewnętrzne szerokości: 0,50 m
  • Pochylenie poprzeczne jezdni: 2,5 %
  • Szerokość pasa awaryjnego: 3,00 m
  • Skrajnia pionowa: 4,70 m.
Projekt przewiduje również:
- budowę urządzeń ochrony środowiska: urządzenia oczyszczające - osadniki, separatory - przed wprowadzeniem ścieków deszczowych oraz roztopowych do odbiorników, system rowów szczelnych na wybranych odcinkach,
- budowę ekranów akustycznych,
-budowę urządzeń bezpieczeństwa ruchu: bariery ochronne, platformy z kolumnami alarmowymi, elementy oznakowania poziomego i pionowego w tym fundamentowanych konstrukcji bramowych i kratownicowych,
- ogrodzenie drogi,
- budowę zjazdów awaryjnych,
- przejazdy awaryjne,
- budowę nowych odcinków dróg gminnych i dojazdowych,
- budowę i przebudowę chodników, zjazdów, zatok, parkingów itp.,
- budowę dróg wewnętrznych w pasie drogowym autostrady,
- budowę systemu odwodnienia powierzchniowego,
- budowę sieci kanalizacji deszczowej,
- nasadzenia zieleni.
 
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury 

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube