System uniwersalny MK, czyli deskowania szyte na miarę dla wszystkich sektorów budownictwa

16.05.2013

Współczesny plac budowy stawia przed firmami wykonawczymi coraz to nowe wyzwania. Stale rosną wymagania architektów w zakresie formy oraz końcowego efektu wizualnego obiektu, inwestorów – w zakresie rachunku ekonomicznego i czasu realizacji inwestycji, wreszcie nadzoru budowlanego – w zakresie przestrzegania zasad sztuki budowlanej oraz bezpieczeństwa pracy. Zmianie ulegają także oczekiwania dotyczące nowoczesnych systemów deskowań, ich uniwersalności i funkcjonalności oraz ekonomiki i bezpieczeństwa.

Przykładem systemu, który wychodzi naprzeciw tym wymaganiom jest system uniwersalny MK, o konstrukcji opartej na perforowanym dźwigarze stalowym i praktycznie niewyczerpanych możliwościach aplikacji, odkrywanych na bieżąco przez projektantów podczas pracy nad kolejnymi, nietypowymi realizacjami. Przez pierwsze dwa lata po wprowadzeniu systemu MK na rynek w 2009 roku, był on stosowany głównie w budownictwie inżynieryjnym do deskowania płyt mostowych oraz do konstruowania wież podporowych, kratownic, wózków do kap chodnikowych, przejezdnych urządzeń formujących, czyli wszędzie tam, gdzie wymagane są rozwiązania pozwalające na wykonywanie elementów o złożonej geometrii czy podparć o wysokich nośnościach. Obecnie na polskich budowach system MK coraz częściej znajduje zastosowanie także w budownictwie kubaturowym, zwłaszcza przy realizacji budynków wysokich. Poniżej przedstawiamy kilka najciekawszych zakresów aplikacji deskowania MK w różnych sektorach budownictwa.

 

Fot. 1 Konsole BMK na budowie Parku Ostrobramska w Warszawie

 

Konsole wznoszące BMK i pomosty zapadkowe KSP

System BMK to układ konsol wznoszących, wykorzystywanych podczas realizacji wysokich trzonów, ścian, pylonów oraz filarów mostowych. Konsole zostały zaprojektowane do współpracy zarówno z ramowymi, jak i dźwigarowymi deskowaniami ściennymi, co pozwala również na realizację ścian o złożonej geometrii. Podstawowymi elementami systemu BMK są wsporniki, których budowa opiera się na standardowych ryglach, stężeniach oraz głowicach. Bezpieczną pracę układu zapewnia system barier oraz drabin z zabezpieczeniami komunikacyjnymi. Z kolei pomosty zapadkowe wewnętrzne KSP znajdują zastosowanie jako podparcie deskowań we wnętrzach zamkniętych trzonów komunikacyjnych, szybów itp. Elementem stanowiącym oparcie dla konsol BMK są tuleje stożkowe, a w przypadku pomostów zapadkowych – gniazda w ścianach. Oba elementy podparć mocowane są w formowanej ścianie podczas wcześniejszych etapów betonowania. Konsole BMK i pomosty KSP wznoszone są na kolejne etapy za pomocą żurawia. Ostatnio zastosowano je m.in. na budowie kompleksu mieszkalno-usługowo-biurowego „Park Ostrobramska” w Warszawie.

 

Fot. 2 System samowznoszący ATR na budowie wieży widokowej w CK Targi Kielce

 

System samowznoszący ATR i kratownice MK

W odróżnieniu od rozwiązań opisanych powyżej, systemy samowznoszące są przestawiane za pomocą układu hydraulicznego, bez użycia dźwigu. Takie rozwiązanie w portfolio ULMA nosi nazwę systemu samowznoszącego ATR i jest rekomendowane do realizacji wysokich ścian oraz szachtów komunikacyjnych. Na zespół elementów umożliwiających podnoszenie struktury składają się: cylinder hydrauliczny, głowice wznoszące, maszt oraz centrala hydrauliczna. Wznoszenie struktury polega na przesunięciu masztu, a następnie podniesieniu na nim całego deskowania do żądanej wysokości. Interesujący przykład aplikacji systemu w Polsce stanowiła 44-metrowa wieża widokowa w Centrum Kongresowym Targów Kielce, na której ze względu na zmienną grubość dwóch ścian oraz wystające z nich elementy konstrukcji stalowej, konieczne było zastosowanie kratownic poprzecznych MK w miejsce wsporników ATR. System został wykorzystany także do realizacji dwóch klatek schodowych o wysokości 70 m w Elektrowni Połaniec, a obecnie pracuje na budowie kompleksu EUROCENTRUM w Warszawie.

 

Fot. 3 System elewacyjny MK na budowie szpitala pediatrycznego WUM w Warszawie

 

System elewacyjny MK

Budynki szkieletowe o konstrukcji mieszanej, gdy prefabrykowane rygle są wbetonowane w słupy szkieletu wylewane na mokro, wymagają specjalnych rozwiązań w zakresie technologii deskowań. Firma ULMA zaprojektowała w tym celu system elewacyjny bazujący na elementach MK. Rozwiązanie to spełnia kilka funkcji: stanowi deskowanie słupa przy jednoczesnym stworzeniu podparcia dla prefabrykowanych rygli żelbetowych betonowanych razem ze słupem. Ponadto posiada pomosty do obsługi i betonowania, wraz z drabinami komunikacyjnymi, oraz kółka ułatwiające jego przemieszczanie. System elewacyjny znalazł zastosowanie m.in. na budowie Szpitala Pediatrycznego WUM w Warszawie, realizowanej przez WARBUD S.A., gdzie wykorzystano go zarówno do betonowania słupów zewnętrznych jak i tych wewnątrz budynku. W odpowiedzi na zapytanie klienta, technolodzy z ULMA zaprojektowali także – niespotykany dotąd na rynku – system elewacyjny o słupach okrągłych, bazujący również na elementach MK.

 

Fot. 4 Wózki przejezdne podczas budowy mostu Marii  Curie-Skłodowskiej

 

System osłon przeciwwiatrowych HWS

Listę aplikacji systemu MK dla budownictwa kubaturowego uzupełnia system osłon przeciwwiatrowych HWS, montowanych na krawędziach stropów i zabezpieczających pracowników bądź przedmioty przed upadkiem z wysokości oraz stanowiący osłonę od wiatru, co jest szczególnie istotne w pracy na dużych wysokościach. Rozwiązanie to zabezpiecza kondygnację, na której wykonywane są aktualnie prace, oraz dwie kondygnacje poniżej. Osłony wykonywane są w segmentach, których gabaryty zależą od kształtu budynku, warunków na budowie oraz nośności dźwigu, za pomocą którego będą wieszane bądź przestawiane. Podstawowy segment osłony składa się ze standardowych rygli, stężeń oraz łączników systemu MK. Elementy uzupełniające stanowią uchwyty stropowe, głowice wznoszące oraz system hydrauliczny. Poszycie osłony stanowi sklejka o grubości 18 mm. Zastosowanie elementów systemowych MK pozwoliło na znaczne ograniczenie wagi poszczególnych segmentów, co przyczynia się m.in. do redukcji kosztów wynajmu dźwigu. Dodatkowo budowa osłony pozwala na wykonanie na zewnątrz budynku zintegrowanych pomostów do odkładania deskowania, w celu jego transportu na kolejną kondygnację. Osłony mogą być przestawiane na dwa sposoby: za pomocą dźwigu bądź za pomocą przestawnego układu hydraulicznego.

 

Wózki przejezdne MK

Wózki do betonowania obiektów mostowych to konstrukcje w największym stopniu wykorzystujące uniwersalność i elastyczność systemu MK. Każdorazowo są projektowane dla danego zadania, co pozwala na optymalne dopasowanie ich do konstrukcji mostu oraz funkcji, jaką mają pełnić przy realizacji obiektu. A ponieważ elementy systemu są udostępniane na warunkach dzierżawy, możliwa jest istotna redukcja kosztów w porównaniu z koniecznością zakupu innych rozwiązań indywidualnych. Wózki mogą być wyposażone w system pomostów roboczych umożliwiających dostęp pracownika do każdego elementu konstrukcji, a w niesprzyjających warunkach atmosferycznych istnieje możliwość przykrycia ich plandekami dla zapewnienia odpowiedniego komfortu i bezpieczeństwa pracy. Łatwość montażu i rektyfikacji elementów, możliwość przetaczania wciągarkami oraz krótki czas realizacji kolejnych przestawień – czynią go niezastąpionym rozwiązaniem dla wielu realizacji mostowych. Struktury te mogą mieć bardzo różne przeznaczenie i gabaryty. I tak na przykład podczas realizacji Mostu im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie wózki przejezdne były wykorzystywane do betonowania całych płyt mostowych, natomiast przy budowie ponad 700-metrowego wiaduktu WS02A w ciągu drogi ekspresowej S3 w Międzyrzeczu znalazły zastosowanie przy betonowaniu i montażu elementów kap mostowych.

Wśród innych najczęściej spotykanych konstrukcji bazujących na elementach systemu MK należy wymienić wieże i podpory MK, kratownice, kozły oporowe czy elementy deskowań płyt mostowych. Ale przede wszystkim warto pamiętać, że jest to system stwarzający wręcz nieograniczone możliwości projektowania indywidualnych rozwiązań w zakresie technologii deskowań, o czym nasi klienci coraz częściej przekonują się na kolejnych budowach.

 

mgr inż. Andrzej Matyńka,

Dyrektor Techniczny ULMA Construccion Polska SA

 

ULMA Construccion Polska SA

Koszajec 50

05-840 Brwinów

tel.: 22 506 70 00

faks: 22 814 31 31

e-mail: info@ulma-c.pl

www.ulma-c.pl

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in