W związku z realizacją inwestycji strukturalnych powstają nowe obiekty mostowe i wiadukty. Wiele tych obiektów jest finansowanych ze środków unijnych i wspomaganych przez Bank Światowy. Niezbędne są uregulowania pozwalające na precyzyjne kalkulowanie, sprawdzanie i rozliczanie inwestycji, szczególnie współfinansowanych z programów pomocowych UE.
Mając powyższe na uwadze, strony zawierające umowę na roboty budowlane mogą ułożyć stosunek prawny w tym zakresie według swego uznania, tak aby jego treść lub cel nie sprzeciwiały się zasadom współżycia społecznego (art. 353¹ k.c. – zasada swobody umów).
Biorąc pod uwagę brak w Polsce odpowiednich rozwiązań prawnych (legislacyjnych), jak też brak inicjatyw stosowania w praktyce choćby części dotychczas stosownych rodzimych ogólnych warunków umów, zamawiający i wykonawcy wykorzystują wzory umów stosowane za granicą. Tym bardziej że warunki finansowania niektórych inwestycji budowlanych nakładają na strony procesu inwestycyjnego taki obowiązek.
Należy zaznaczyć, że przepisy polskiego prawa w warunkach gospodarki rynkowej nie stanowią przeszkody przy wykorzystaniu wzorców umownych stosowanych za granicą.
W Polsce przy zawieraniu umów na roboty budowlane najczęściej stosowane są „Ogólne warunki kontraktowe FIDIC” (zbiór postanowień opracowanych na podstawie międzynarodowych umów o roboty budowlane, a także opartych na doświadczeniach z praktyki budowlanej). Regulują one w sposób kompleksowy proces budowlany, począwszy od przygotowania dokumentacji przetargowej, poprzez złożenie oferty, zawarcie umowy aż do zakończenia przedmiotu umowy.
„Ogólne warunki kontraktowe FIDIC” mogą być wykorzystane do opracowania „Szczegółowych warunków kontraktowych”, które w warunkach gospodarki rynkowej na terenie Polski mogą stanowić prawo i obowiązki stron w zakresie przygotowania i realizacji konkretnej budowy.
Aby spełnić niektóre postanowienia FIDIC w obszarze ustalania wynagrodzenia (wartości umownej), dla określonej inwestycji wskazane jest posiadanie:
– klasyfikacji robót dla jednoznacznej identyfikacji robót,
– specyfikacji technicznych wykonania i odbioru poszczególnych rodzajów konstrukcji i robót dla jednoznacznego ustalenia wymagań jakościowych materiałów i elementów konstrukcyjnych,
– przedmiaru robót.
Tabele przedmiaru robót dla budownictwa mostowego powinny zawierać pozycje przedmiarowe odpowiadające elementom rozliczeniowym.
W tabelach przedmiaru robót nie uwzględnia się robót tymczasowych – które są projektowane i wykonywane na potrzeby wykonania robót podstawowych, nie są odbierane przez zamawiającego, lecz zanikają po wykonaniu robót podstawowych.
Dla każdej pozycji przedmiaru robót w celu jednoznacznego ustalenia ceny jednostkowej należy podać następujące informacje:
1) numer pozycji przedmiaru;
2) kod pozycji przedmiaru, określony zgodnie z klasyfikacją robót lub z ustaloną indywidualnie systematyką robót;
3) numer specyfikacji technicznej wykonania i odbioru robót budowlanych, zawierającej wymagania dla danej pozycji przedmiaru;
4) nazwę i opis pozycji przedmiaru oraz obliczenia ilości jednostek miary dla pozycji przedmiarowej;
5) jednostkę miary, której dotyczy pozycja przedmiaru;
6) ilość jednostek miary pozycji przedmiaru.
Ilości jednostek miary podane w przedmiarze powinny być wyliczone na podstawie rysunków w dokumentacji projektowej, wyłącznie w sposób zgodny z zasadami podanymi w specyfikacjach technicznych wykonania i odbioru robót budowlanych.
Kodowanie robót według klasyfikacji powinno być konsekwentnie stosowane w dokumentacji przetargowej przygotowywanej przez zamawiającego (szczególnie w przedmiarze robót) w kosztorysie inwestorskim i w ofercie wykonawcy robót, jak również w dokumentach prowadzonych na budowie w czasie wykonywania robót i rozliczania po ich zakończeniu.
W artykule przedstawiono klasyfikację robót mostowych (dotyczącą mostów, wiaduktów i estakad), która została opracowana przez Ośrodek Wdrożeń Ekonomiczno-Organizacyjnych Budownictwa „PROMOCJA” na podstawie ustaleń podanych w „Katalogu robót mostowych”, cz. I „Budowa”, wydanego i uaktualnionego przez Generalną Dyrekcję Dróg Krajowych i Autostrad w 2008 r.
Przy kodowaniu poszczególnych pozycji klasyfikacji przyjęto zasadę, że każdy obiekt mostowy podzielony jest na:
– części obiektu lub wydzielone rodzaje robót,
– elementy konstrukcyjne lub grupy robót,
– elementy rozliczeniowe,
– warianty elementów rozliczeniowych.
Od 2010 r. omawiana klasyfikacja będzie podstawą kodowania robót mostowych w wydawnictwach Sekocenbud, a dotycząca elementów rozliczeniowych i cen obiektów w zakresie części obiektu elementów konstrukcyjnych lub grup robót.
Dla zainteresowania podajemy tabele kilku przykładowych rozwiązań.
Opracowana klasyfikacja została przyjęta w kodowaniu:
a) cen jednostkowych robót (elementów rozliczeniowych) w „Biuletynie cen robót drogowych i mostowych – BCD” (wydawnictwo kwartalne Sekocenbud);
Przykłady cen jednostkowych dla wybranych elementów rozliczeniowych podano w tabeli 1.
b) cen obiektów mostowych z podziałem na części i elementy konstrukcyjne w „Biuletynie cen obiektów budowlanych – BCO”, cz. II „Obiekty inżynieryjne” jako rozwiązania wariantowe do dotychczas stosowanego układu (wydawnictwo kwartalne Sekocenbud).
Przykłady dla wyceny wybranych obiektów podano w tabeli 2 i 3.
Wydawnictwo „BCO”, cz. II „Obiekty inżynieryjne” obejmuje tabele cen dla kilkudziesięciu obiektów mostowych i drogowych oraz innych, jak sygnalizacja świetlna, ekrany drogowe itp.
Henryk Żebrowski
ekspert systemu Sekocenbud
Patronem cyklu „Ceny w budownictwie” jest:
Tab. 1. Wykaz jednostkowych cen (elementów rozliczeniowych) dla wybranych robót mostowych
Poz.
|
Kod
klasyfikacji robót |
Nazwy części obiektu lub wydzielone rodzaje robót
i elementów rozliczeniowych, kod specyfikacji technicznej |
Jedn. miary
|
Cena jedn. w zł
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
|
M-21.01.00
|
PALE WBIJANE
|
|
|
1.
|
M-21.01.01-11
|
Wbijanie pali żelbetowych o przekroju 25×25 cm z terenu
lub rusztowań na głębokość wbicia do 5 m. Grunt kat. I–-II. ST M 11.02.01 |
szt.
|
2 254,94
|
2.
|
M-21.01.01-15
|
Wbijanie pali żelbetowych o przekroju 30×30 cm z terenu
lub rusztowań na głębokość wbicia do 8 m. Grunt kat. I–-II. ST M 11.02.01 |
szt.
|
3 178,79
|
|
M-21.03.00
|
PALE FORMOWANE W GRUNCIE
|
|
|
3.
|
M-21.03.01-13
|
Wykonanie pali dużych średnic pionowych w gruncie kat. I–-II z zabezpieczeniem
stateczności ścian przez rurowanie, średnicy 800 mm. ST M 11.03.01 |
m
|
1 415,61
|
4.
|
M-21.03.01-24
|
Wykonanie pali pionowych dużych średnic w gruncie kat. III z zabezpieczeniem stateczności ścian przez rurowanie, średnicy 1000 mm. ST M 11.03.01
|
m
|
1 790,74
|
5.
|
M-21.03.02-20
|
Wykonanie pali pionowych dużych średnic w gruncie kat. III z zabezpieczeniem stateczności ścian przez rurowanie, średnica pala 1200 mm. ST M 11.03.01
|
m
|
1 860,88
|
6.
|
M-21.03.02-23
|
jw., lecz średnicy 1500 mm. ST M 11.03.01
|
m
|
2 669,39
|
7.
|
M-21.03.02-69
|
Przygotowanie i montaż zbrojenia pali. ST M 20.01.02
|
t
|
3 992,83
|
8.
|
M-21.03.02-96
|
Próbne obciążenie pali przy obciążeniu do 350 t. ST M 20.01.07
|
szt.
|
35 958,13
|
|
M-21.20.00
|
ŁAWY FUNDAMENTOWE
|
|
|
9.
|
M-21.20.01-11
|
Ławy fundamentowe z betonu niekonstrukcyjnego bez deskowania
(klasa betonu poniżej C25/30 (B-25)). ST M 11.01.04 |
m³
|
374,84
|
10.
|
M-21.20.10-11
|
Ławy fundamentowe z betonu niekonstrukcyjnego w deskowaniu
(klasa betonu poniżej C25/30 (B-25)). ST M 13.02.01 |
m³
|
433,70
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
11.
|
M-21.20.10-15
|
Ławy fundamentowe z betonu konstrukcyjnego bez deskowania
(klasa betonu C30/37 (B-30)). ST M 13.01.02 |
m³
|
429,96
|
|
M-22.01.00
|
PRZYCZÓŁKI
|
|
|
12.
|
M-22.01.01-11
|
Podpory masywne wysokości do 4 m z betonu
klasy powyżej C30/37 (B-30). ST M 13.01.04 |
m³
|
693,39
|
|
M-23.01.00
|
USTROJE NOŚNE ŻELBETOWE „NA MOKRO”
|
|
|
13.
|
M-23.01.01-11
|
Wykonanie ustroju nośnego płytowego żelbetowego (mostu, wiaduktu, estakady) z betonu mostowego klasy C40/50 (B-40), grubość płyty nośnej poniżej 60 cm. Wysokość rusztowań stojakowych 6,0 m, deskowanie systemowe. ST M 13.01.05
|
m³
|
918,49
|
14.
|
M-23.01.01-16
|
Wykonanie ustroju nośnego płytowego żelbetowego (mostu, wiaduktu, estakady) z betonu mostowego klasy C40/50 (B-40), grubość płyty nośnej powyżej 60 cm. Wysokość rusztowań stojakowych 14,0 m, deskowanie systemowe. ST M 13.01.06
|
m³
|
944,47
|
15.
|
M-23.01.02-12
|
Wykonanie ustroju nośnego belkowego żelbetowego (mostu, wiaduktu, estakady)
z betonu mostowego klasy C40/50 (B-40), grubość płyty średnio 57 cm. Wysokość rusztowań stojakowych 10,0 m, deskowanie systemowe. ST M 13.01.05 |
m³
|
1 093,57
|
16.
|
M-23.01.02-16
|
Wykonanie ustroju nośnego belkowego żelbetowego (mostu, wiaduktu, estakady)
z betonu mostowego klasy C40/50 (B-40), grubość płyty średnio 72 cm. Wysokość rusztowań stojakowych 14,0 m, deskowanie systemowe. ST M 13.01.06 |
m³
|
1 020,59
|
17.
|
M-23.01.02-69
|
Przygotowanie i montaż zbrojenia. ST M 12.01.02
|
t
|
3 756,39
|
18.
|
M-23.01.02-70
|
Montaż kotew stalowych talerzowych (przespawanych do zbrojenia). ST M 12.01.05
|
szt.
|
80,28
|
|
M-24.04.00
|
ŁOŻYSKA ELASTOMEROWE
|
|
|
19.
|
M-24.04.01-13
|
Montaż łożysk elastomerowych przesuwnych niekotwionych,
obciążenie 3000 kN. ST M 17.01.04 |
szt.
|
2 850,25
|
20.
|
M-24.04.01-14
|
Montaż łożysk elastomerowych przesuwnych niekotwionych,
obciążenie 6000 kN. ST M 17.01.04 |
szt.
|
4 552,94
|
|
M-27.02.00
|
IZOLACJE ARKUSZOWE
|
|
|
21.
|
M-27.02.01-11
|
Izolacje dwuwarstwowe przeciwwilgociowe poziome z papy asfaltowej
na lepiku asfaltowym na gorąco. ST M 15.01.01 |
m²
|
46,53
|
22.
|
M-27.02.01-15
|
Izolacje typu „Grace” i inne membranowe samoprzylepne.
Izolacje poziome powierzchni betonowych. ST M 15.02.03 |
m²
|
64,20
|
|
M-28.01.00
|
KRAWĘŻNIKI
|
|
|
23.
|
M-28.01.01-11
|
Montaż krawężników kamiennych o wym. 18×20 cm
na zaprawie niskokurczliwej. ST M 19.01.01 |
m
|
183,96
|
|
M-28.07.00
|
BARIERY OCHRONNE (SZTYWNE)
|
|
|
24.
|
M-28.07.03-11
|
Montaż poręczy mostowych stalowych. ST M 19.01.04
|
m
|
727,37
|
|
M-30.01.00
|
NAWIERZCHNIE JEZDNI OBIEKTÓW MOSTOWYCH
|
|
|
25.
|
M-30.01.02-14
|
Nawierzchnia z mieszanek mineralno-asfaltowych.
Warstwa ścieralna o grubości po zagęszczeniu 4 cm. ST M 05.03.02 |
m²
|
30,27
|
26.
|
M-30.01.04-11
|
Nawierzchnia z mieszanek mineralno-asfaltowych. Warstwa wiążąca
o grubości po zagęszczeniu 5,5 cm z asfaltu twardolanego. ST D 05.03.12 |
m²
|
147,00
|
|
M-30.05.00
|
NAWIERZCHNIE CHODNIKÓW OBIEKTÓW MOSTOWYCH
|
|
|
27.
|
M-30.05.02-11
|
Nawierzchnia antypoślizgowa z mas chemoutwardzalnych o gr. 4 mm – na chodnikach. ST M 15.04.01
|
m²
|
220,80
|
Źródło: „Biuletyn cen robót drogowych i mostowych – BCD”, wyd. Sekocenbud
Tab. 2. Most drogowy z prefabrykowanych belek strunobetonowych jednojezdniowy. Długość 21,80 m. Szerokość 13,20 m, powierzchnia mostu 287,76 m². Fundamenty (ławy) żelbetowe, przyczółki ze skrzydełkami żelbetowe masywne wykonane na mokro. Ustrój niosący z belek strunobetonowych typu „T” podparta na łożyskach elastomerowych oraz płyta żelbetowa pomostu wykonana na mokro. Poręcze stalowe ze szczebelkami
Lp.
|
Kod klasyfikacji robót
|
Nazwy części obiektu lub wydzielone rodzaje robót
i elementów konstrukcyjnych lub grup robót |
Jedn. miary
|
Ilość robót
|
Cena jedn.
w zł |
Wartość
w zł |
Udział robót w %
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
1
|
M-21.00.00
|
FUNDAMENTY
|
m² p.m.
|
287,80
|
1 635,93
|
470 823,38
|
35,8
|
1.1
|
M-21.02.01
|
Ścianki szczelne stalowe
|
m²
|
400,00
|
903,77
|
361 509,16
|
27,5
|
1.2
|
M-21.20.05
|
Ławy fundamentowe
z pozostawieniem ścianek stalowych |
m³
|
135,31
|
784,74
|
106 183,32
|
8,1
|
1.3
|
M-21.25.01
|
Wykopy pod ławy w gruntach kat. I–-V
|
m³
|
105,00
|
29,82
|
3 130,90
|
0,2
|
2
|
M-22.00.00
|
KORPUSY PODPÓR
|
m² p.m.
|
287,80
|
820,09
|
236 023,07
|
17,9
|
2.1
|
M-22.01.01
|
Przyczółki żelbetowe
|
m³
|
208,70
|
1 130,92
|
236 023,07
|
17,9
|
3
|
M-23.00.00
|
USTRÓJ NOŚNY
|
m² p.m.
|
287,80
|
1 467,48
|
422 340,72
|
32,1
|
3.1
|
M-23.04.03
|
Ustrój z prefabrykowanych belek sprężonych
typu T z płytą pomostu „na mokro” |
m³
|
184,42
|
2 290,11
|
422 340,72
|
32,1
|
4
|
M-24.00.00
|
ŁOŻYSKA
|
m² p.m.
|
287,80
|
68,27
|
19 649,80
|
1,5
|
4.1
|
M-24.01.01
|
Łożyska elastomerowe
|
szt.
|
8,00
|
2 456,22
|
19 649,80
|
1,5
|
5
|
M-26.00.00
|
ODWODNIENIE
|
m² p.m.
|
287,80
|
73,89
|
21 266,82
|
1,6
|
5.1
|
M-26.01.01
|
Wpusty mostowe
|
szt.
|
4,00
|
164,34
|
657,36
|
0,0
|
5.2
|
M-26.02.01
|
Instalacja odprowadzająca ścieki rurami żeliwnymi
|
m
|
39,20
|
197,66
|
7 748,39
|
0,6
|
5.3
|
M-26.02.25
|
Odprowadzenie ścieków kanalizacją deszczową
|
m
|
102,00
|
126,09
|
12 861,06
|
1,0
|
6
|
M-27.00.00
|
HYDROIZOLACJE
|
m² p.m.
|
287,80
|
96,59
|
27 799,48
|
2,1
|
6.1
|
M-27.01.03
|
Powłoka izolacyjna bitumiczna „na zimno”
|
m²
|
294,00
|
32,40
|
9 526,85
|
0,7
|
6.2
|
M-27.02.06
|
Izolacja tradycyjna (z papy)
|
m²
|
277,00
|
65,96
|
18 272,63
|
1,4
|
7
|
M-28.00.00
|
WYPOSAŻENIE
|
m² p.m.
|
287,80
|
102,74
|
29 567,92
|
2,2
|
7.1
|
M-28.01.01
|
Krawężniki kamienne
|
m
|
44,00
|
225,94
|
9 941,58
|
0,8
|
7.2
|
M-28.03.01
|
Balustrady stalowe
|
m
|
57,60
|
316,27
|
18 217,01
|
1,4
|
7.3
|
M-28.16.02
|
Ścieki przykrawężnikowe z prefabrykowanych elementów
|
m
|
22,00
|
64,06
|
1 409,33
|
0,1
|
8
|
M-29.00.00
|
ROBOTY PRZYOBIEKTOWE
|
m² p.m.
|
287,80
|
152,95
|
44 017,07
|
3,3
|
8.1
|
M-29.01.01
|
Odwodnienie zasypki przyczółka
|
m³
|
29,00
|
81,69
|
2 369,12
|
0,2
|
8.2
|
M-29.10.01
|
Schody na skarpie dla obsługi
|
m
|
12,00
|
305,06
|
3 660,69
|
0,3
|
8.3
|
M-29.15.01
|
Umocnienie skarp i stożków przyczółkowych
|
m²
|
225,00
|
59,89
|
13 476,47
|
1,0
|
8.4
|
M-29.30.02
|
Umocnienie konstrukcjami betonowymi skarp i dna rzeki
|
m³
|
34,05
|
628,52
|
21 400,82
|
1,6
|
8.5
|
M-29.30.10
|
Płotki faszynowe
|
m
|
125,00
|
24,88
|
3 109,96
|
0,2
|
9
|
M-30.00.00
|
ROBOTY NAWIERZCHNIOWE I ZABEZPIECZAJĄCE
|
m² p.m.
|
287,80
|
143,77
|
41 376,40
|
3,1
|
9.1
|
M-30.01.02
|
Nawierzchnia jezdni z betonu asfaltowego
|
m²
|
174,80
|
75,70
|
13 231,52
|
1,0
|
9.2
|
M-30.05.02
|
Nawierzchnia chodnika z żywic syntetycznych
|
m²
|
113,40
|
116,15
|
13 172,07
|
1,0
|
9.3
|
M-30.20.01
|
Zabezpieczenie antykorozyjne powierzchni betonowych
|
m²
|
1 144,00
|
13,09
|
14 972,81
|
1,1
|
10
|
M-31.00.00
|
PRÓBNE OBCIĄŻENIE OBIEKTU MOSTOWEGO
|
m² p.m.
|
287,80
|
13,30
|
3 825,95
|
0,3
|
10.1
|
M-31.01.01
|
Próbne obciążenie kładki
|
m² jezd.
|
174,80
|
21,89
|
3 825,95
|
0,3
|
OGÓŁEM OBIEKT
|
m
|
21,80
|
60 398,65
|
1 316 690,60
|
100,0
|
||
m² p.m.
|
287,76
|
4 575,66
|
1 316 690,60
|
100,0
|
Źródło: „Biuletyn cen obiektów budowlanych – BCO”, cz. II „Obiekty inżynieryjne”, wyd. Sekocenbud
Tab. 3. Kładka dla pieszych nad drogą ekspresową. Trzyprzęsłowa z belek stalowych, długość 85,0 m. Długość pochylni dla niepełnosprawnych 94,0 m. Szerokość 3,50 m. Powierzchnia chodnika wraz z pochylniami 1162,0 m. Fundamenty (ławy) żelbetowe, podpory żelbetowe słupowe. Ustrój niosący z dwóch belek stalowych oraz płyta pomostu żelbetowa. Kładka jest oświetlona (słupy stalowe, oprawy sodowe na wysięgnikach)
Lp.
|
Kod klasyfikacji robót
|
Nazwy części obiektu lub wydzielone rodzaje robót i elementów konstrukcyjnych lub grup robót
|
Jedn. miary
|
Ilość robót
|
Cena jedn.
w zł |
Wartość
w zł |
Udział robót w %
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
1
|
M 20.00.00
|
PRACE PRZYGOTOWAWCZE
|
m² p.m.
|
1 129,65
|
39,36
|
44 464,60
|
1,4
|
1.1
|
M 20.01.01
|
Wytyczenie geodezyjne obiektu
|
m
|
85,00
|
523,11
|
44 464,60
|
1,4
|
2
|
M 21.00.00
|
FUNDAMENTY
|
m² p.m.
|
1 129,65
|
429,14
|
484 774,24
|
15,7
|
2.1
|
M 21.02.01
|
Ścianki stalowe
|
m²
|
210,00
|
1 219,65
|
256 126,14
|
8,3
|
2.2
|
M 21.20.10
|
Ławy fundamentowe w deskowaniu
|
m³
|
165,00
|
1 085,92
|
179 176,34
|
5,8
|
2.3
|
M 21.25.01
|
Wykopy pod ławy w gruntach kat. I–-V ze skarpami
|
m³
|
1 200,00
|
41,22
|
49 471,75
|
1,6
|
3
|
M 22.00.00
|
KORPUSY PODPÓR I KONSTRUKCJE OPOROWE
|
m² p.m.
|
1 129,65
|
127,61
|
144 149,50
|
4,7
|
3.1
|
M 22.02.05
|
Filary żelbetowe słupowe z betonu „na mokro”
|
m³
|
73,00
|
1 974,65
|
144 149,50
|
4,7
|
4
|
M 23.00.00
|
USTRÓJ NOŚNY
|
m² p.m.
|
1 129,65
|
1 376,05
|
1 554 449,37
|
50,4
|
4.1
|
M 23.01.01
|
Ustrój nośny żelbetowy – płytowy „na mokro”
|
m³
|
357,51
|
1 932,57
|
690 914,61
|
22,4
|
4.2
|
M 23.05.01
|
Ustrój nośny stalowy – „blachownica”
do zespolenia z betonową płytą pomostu |
t
|
64,94
|
13 297,42
|
863 534,76
|
28,0
|
5
|
M 24.00.00
|
ŁOŻYSKA
|
m² p.m.
|
1 129,65
|
61,07
|
68 990,63
|
2,2
|
5.1
|
M 24.04.01
|
Łożyska elastomerowe
|
szt.
|
56,00
|
1 231,98
|
68 990,63
|
2,2
|
6
|
M 25.00.00
|
URZĄDZENIA DYLATACYJNE
|
m² p.m.
|
1 129,65
|
94,00
|
106 189,83
|
3,4
|
6.1
|
M 25.01.01
|
Dylatacje modułowe elastomerowe
|
m
|
32,40
|
3 277,47
|
106 189,83
|
3,4
|
7
|
M 26.00.00
|
ODWODNIENIE
|
m² p.m.
|
1 129,65
|
34,55
|
39 023,82
|
1,3
|
7.1
|
M 26.01.01
|
Wpusty mostowe
|
szt.
|
18,00
|
694,84
|
12 506,99
|
0,4
|
7.2
|
M 26.02.01
|
Instalacja odprowadzająca ścieki
z wpustów rurami żeliwnymi |
m
|
119,00
|
222,83
|
26 516,83
|
0,9
|
1
|
2
|
3
|
4
|
5
|
6
|
7
|
8
|
8
|
M 27.00.00
|
HYDROIZOLACJE
|
m² p.m.
|
1 129,65
|
11,40
|
12 877,47
|
0,4
|
8.1
|
M 27.01.01
|
Powłokowa izolacja bitumiczna „na zimno”
|
m²
|
638,00
|
20,18
|
12 877,47
|
0,4
|
9
|
M 28.00.00
|
WYPOSAŻENIE
|
m² p.m.
|
1 129,65
|
171,43
|
193 658,69
|
6,3
|
9.1
|
M 28.03.01
|
Balustrady stalowe na obiektach mostowych
|
m
|
799,00
|
125,10
|
99 952,97
|
3,2
|
9.2
|
M 28.12.01
|
Latarnie na drogowym obiekcie inżynieryjnym
|
szt.
|
6,00
|
15 617,62
|
93 705,72
|
3,0
|
10
|
M 29.00.00
|
ROBOTY PRZYOBIEKTOWE
|
m² p.m.
|
1 129,65
|
99,33
|
112 215,00
|
3,6
|
10.1
|
M 29.03.01
|
Zasypka przyczółka
|
m³
|
1 205,00
|
76,06
|
91 651,54
|
3,0
|
10.2
|
M 29.25.01
|
Punkty pomiarowe
|
szt.
|
75,00
|
274,18
|
20 563,46
|
0,7
|
11
|
M 30.00.00
|
ROBOTY NAWIERZCHNIOWE I ZABEZPIECZAJĄCE
|
m² p.m.
|
1 129,65
|
284,91
|
321 856,73
|
10,4
|
11.1
|
M 30.05.02
|
Nawierzchnia chodnika z żywic syntetycznych
|
m²
|
1 162,00
|
220,84
|
256 619,91
|
8,3
|
11.2
|
M 30.20.05
|
Zabezpieczenie antykorozyjne powierzchni betonowych – pokrycie powierzchni o grubości powłoki 0,05 |
m²
|
772,40
|
84,46
|
65 236,82
|
2,1
|
OGÓŁEM OBIEKT
|
m
|
85,00
|
36 266,47
|
3 082 649,87
|
100,0
|
||
m² p.m.
|
1 129,65
|
2 728,85
|
3 082 649,87
|
100,0
|
Źródło: „Biuletyn cen obiektów budowlanych – BCO”, cz. II „Obiekty inżynieryjne”, wyd. Sekocenbud