Ocena świadczenia i wyznaczanie skutków podatkowych jest łatwiejsze, jeżeli strony precyzyjnie określą w umowie przedmiot czynności wykonywanej przez świadczącego.
Z początkiem 2018 r. minął rok od wprowadzenia przepisów, na podstawie których podwykonawca, który wykonuje roboty budowlane na rzecz innego podatnika VAT, nie płaci podatku od zrealizowanych świadczeń. Wprowadzając takie rozwiązanie, prawodawca działał w celu uszczelnienia systemu VAT – twierdzi, że się mu udało. Nawet jeżeli „jakiś” sukces został osiągnięty, to z pewnością został okupiony nerwami i obawami podatników. W praktyce bowiem okazało się, że nie zawsze łatwo jest rozstrzygnąć, co tak naprawdę jest przedmiotem świadczenia: dostawa czy usługa. Doskonałym przykładem takiej sytuacji jest dostawa betonu czy wynajem pomp, za pomocą których jest on wylewany w miejscu wskazanym przez nabywcę. O tym, czy, a raczej w jakich okolicznościach należy zastosować odwrotne opodatkowanie VAT w niniejszym tekście.
Odwrotne opodatkowanie w robotach budowlanych
Począwszy od 1 stycznia 2017 r., polscy podatnicy świadczący i kupujący usługi budowlane muszą się mierzyć z kolejnym (po zagadnieniu momentu powstania obowiązku podatkowego1 czy stawki VAT) problemem podatkowym w VAT. Chodzi o tzw. odwrotne opodatkowanie. Występuje ono wówczas, gdy polski przedsiębiorca będący czynnym podatnikiem VAT (tj. składającym deklaracje podatkowe VAT-7 lub VAT-7K) wykonuje w kraju roboty budowlane, wymienione w załączniku nr 14 do ustawy o VAT2, na rzecz innego czynnego podatnika VAT i działa przy tym jako podwykonawca. W takiej sytuacji to nabywca, a nie świadczący zobowiązany jest do opodatkowania usługi. Tym samym wykonawca usługi wystawia fakturę bez VAT (cenę stanowi sama kwota netto), wskazuje na nabywcę, jako tego który ma opodatkować świadczenie i uwzględnia sprzedaż w składanej dodatkowo deklaracji VAT-27.
Sprawa może się wydawać prosta, jednak tak nie jest. W praktyce okazało się, że pojawiły się liczne wątpliwości, szczególnie problematyczne jest ustalenie, czy istotnie występują okoliczności podwykonawstwa, a jeszcze częściej, czy istotnie wykonywana jest usługa budowlana czy może jednak świadczenie innego rodzaju, w tym dostawa towaru.
© Bertold Werkmann- Fotolia.com
Dostawa betonu czy jednak roboty budowlane
Problem klasyfikacji świadczenia, które ze względu na swój charakter ma, czy raczej może mieć, znamiona zarówno dostawy towarów, jak i świadczenia usług, wcale nie jest nowy w obszarze tzw. budowlanki. Już przecież w przeszłości prowadzone były spory o to, jak sklasyfikować, a w efekcie jaką stawkę VAT zastosować przy dostarczaniu i montażu okien, drzwi, zabudowy kuchennej, zabudowy przedpokoju, dostarczania betonu, który wylewany jest w miejscu przygotowanym i wskazanym przez zlecającego itp. Było i cały czas jest powodowane to tym, że dla robót budowlanych służących budownictwu objętemu społecznym programem mieszkaniowym właściwa jest obniżona, 8-procentowa, stawka VAT, gdy tymczasem podobne czynności, ale sklasyfikowane jako dostawa towarów opodatkowane są VAT obliczanym według stawki podstawowej (23%). Tym bardziej dziwić może to, że prawodawca zdecydował się na taki „eksperyment fiskalny” właśnie w branży budowlanej.
Problem klasyfikacji świadczenia na potrzeby zastosowania, bądź nie, odwrotnego opodatkowania VAT jest szczególnie istotny przy dostarczeniu betonu, wylewaniu go w miejscu przygotowanym przez nabywcę, a wcześniej transportowaniu przez świadczącego lub na jego rzecz. Trudno sobie wyobrazić inwestycję budowlaną, w ramach której realizowana jest budowa obiektu bez zastosowania betonu, a co więcej, pomijając małe przedsięwzięcia, żaden wykonawca nie zajmuje się przygotowaniem betonu na budowie. Powszechnie stosowane jest rozwiązanie, w ramach którego beton w postaci masy betonowej dostarczany jest specjalistycznymi środkami transportu (betonomieszarkami, gruszkami), a następnie za pomocą rynien lub specjalistycznymi pompami (w tym samojezdnymi) wylewany jest w miejscu przygotowanym i wskazanym przez zamawiającego. Od lat prowadzona jest dyskusja, czy mamy do czynienia z usługą budowlaną (roboty betoniarskie) czy jednak z dostawą towarów (wcześniej spór miał na celu rozstrzygnięcie, jaka stawka VAT jest właściwa, względnie według jakiej metody należy identyfikować moment powstania obowiązku podatkowego). Zagadnienie zyskało nowy wymiar w roku 2017, gdyż jeżeli przyjęlibyśmy, że dostarczający beton świadczy usługę, to w większości przypadków można by było przypisać mu rolę podwykonawcy. Jak się okazało, organy podatkowe nie zawsze były jednomyślne co do tego, jak powinno być klasyfikowane dostarczenie betonu.
Obecnie można zaobserwować pewną ukształtowaną linię interpretacyjną, przy czym niezwykle ważna jest specyfika świadczenia, charakter towaru, a nade wszystko zakres zleconego świadczenia. Jest to bowiem kolejna szczególna odsłona dyskusji na temat świadczeń kompleksowych.
W istocie bowiem przedsiębiorca przyjmujący zlecenie na dostarczenie na budowę wytworzonego przez siebie lub nabytego betonu na potrzeby realizacji takiego świadczenia musi zapewnić specjalistyczny transport, podgrzewanie w czasie transportu, wypompowanie betonu itp. Nie zmienia to jednak faktu, że nabywca zainteresowany jest konkretnym skutkiem, jakim jest dostarczenie betonu oraz jego wylanie w przygotowanym miejscu.
Przy tak zdefiniowanym w kontrakcie celu świadczenia stwierdzić należy, że nie jest wykonywana usługa, lecz dostarczany jest towar. Owszem, ma miejsce świadczenie kompleksowe, którego istotą jest dostarczenie towaru i rozładowanie go w miejscu wskazanym przez nabywcę. Skoro elementem dominującym3 jest dostarczenie towaru, to skutek podatkowy w VAT musi być identyfikowany według zasad właściwych dla dostawy, czyli podstawa opodatkowania kalkulowana jest z uwzględnieniem ceny betonu również z dodatkami (gdy specyfikacja towaru tego wymaga), transportu, podgrzewania (jeżeli jest to konieczne), wypompowania i wylania we wskazanym miejscu. Nawet gdyby dostawca rozbił cenę na poszczególne składowe, to jednak zastosowanie znajdzie zasada zapisana w art. 29a ust. 6 pkt 2 ustawy o VAT. Według tej zasady w podstawie opodatkowania z tytułu wykonania „głównego” świadczenia (tutaj dostawy betonu) uwzględnia się koszty dodatkowe, takie jak prowizje, koszty opakowania, transportu i ubezpieczenia, pobierane przez dokonującego dostawy od nabywcy. Bez znaczenia przy tym jest to, czy świadczenia takie są realizowane samodzielnie przez dostawcę czy z wykorzystaniem podmiotów trzecich – ważne jest to, że finalnie pobiera on wynagrodzenie za nie od nabywcy betonu (również wkalkulowane w cenę).
Pogląd taki można odnaleźć w najnowszych interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np. z dnia 16 stycznia 2018 r., 0113-KDIPT1-3.4012.694.2017.2.MWJ:
Odnosząc się do realizowanych przez Wnioskodawcę świadczeń w ramach pkt 3-4 opisu sprawy, tj. wytworzenie masy betonowej, a następnie transport na budowę specjalistycznymi środkami transportu, podawanie masy betonowej bezpośrednio z betonomieszarki lub za pomocą pompy samojezdnej we wskazane miejsce jak również wykonywanie posadzek lub wylewek betonowych – wytworzenie masy betonowej, transport specjalistycznymi środkami transportu, wylanie masy we wskazanym miejscu przy pomocy podwykonawców (aplikatorów), należy wskazać, że stanowią/będą stanowić świadczenie kompleksowe – dostawę towarów sklasyfikowaną – jak wskazał Wnioskodawca – do grupowania PKWiU 23.63.10.0 „Masa betonowa prefabrykowana”.
Podobnie Dyrektor KIS uznał m.in. w interpretacji indywidualnej z dnia 18 stycznia 2018 r, 0115-KDIT1-3.4012.802.2017.1.AP; z dnia 17 stycznia 2018 r, 0111-KDIB3-1.4012.646.2017.2.RSZ, i licznych innych.
Tak samo sklasyfikował dostarczenie betonu skład orzekający NSA w wyroku z dnia 11 maja 2015 r, I FSK 1389/15, który uchylając wyrok sądu wojewódzkiego, stwierdził:
Biorąc pod uwagę kryteria wypracowane przez orzecznictwo Trybunału dotyczące czynności kompleksowych, nie można zgodzić się z twierdzeniem, że stopień zaawansowania, skomplikowania czynności betonowania, fakt wykorzystania specjalistycznego sprzętu i wyszkolonej kadry pracowniczej wskazuje na to, że nie są to jedynie czynności dodatkowe względem dostawy betonu, lecz że to one mają charakter czynności głównej, stanowiąc o całościowym charakterze usługowym opodatkowanych czynności i ostatecznie stawce 7% VAT Z logicznego uzasadnienia dotyczącego czynności kompleksowych wynika bowiem, że skarżąca dokonuje dostawy betonu, a towarzyszące tej dostawie czynności, takie jak transport, wylanie betonu do przygotowanych szalunków, stanowią czynności pomocnicze z tą dostawą związane. Należy również zauważyć, że transport i dostarczenie takiego specyficznego towaru, jakim jest beton, wymaga specjalistycznego sprzętu. Ponadto czynności o charakterze usługowym pracowników skarżącej, nawet wymagające wiadomości i umiejętności specjalnych, towarzyszące dostawie masy betonowej, nie zmieniają charakteru dostarczanego betonu, będącego produktem określonym co do gatunku.
W świetle powyższego należy zgodzić się z zarzutem, że sąd pierwszej instancji nieprawidłowo dokonał subsumpcji stanu faktycznego sprawy pod niewłaściwy przepis prawa materialnego, uznając w rezultacie, że dokonywana przez skarżącą dostawa betonu wraz z dodatkowymi pomocniczymi czynnościami nie powinna być dla celów VAT uznana za jedną transakcję dostawy towaru. Tymczasem zgodnie z art. 41 ust. 1 u.p.t.u. dostawa masy betonowej podlega opodatkowaniu stawką 22%o. Tym samym sąd pierwszej instancji naruszył powołane wyżej przepisy.
Wskazana klasyfikacja świadczenia polegającego na dostarczeniu towaru przesądza o tym, że nie może być mowy o zastosowaniu do takiej czynności opodatkowania VAT w procedurze odwrotnego opodatkowania. Podobnie ewentualni podwykonawcy dostawcy betonu, nawet gdyby któreś z ich świadczeń spełniało samodzielnie warunki do uznania za roboty budowlane, nie mają prawa do zastosowania odwrotnego opodatkowania. Konsekwentnie, nawet gdyby beton był dostarczany na potrzeby budowy budynku mieszkalnego objętego społecznym programem mieszkaniowym, transakcja musi być opodatkowana 23-procentowym VAT.
Beton czasami w ramach usługi
Jak zostało wcześniej wskazane, przy dostarczaniu betonu najczęściej mamy do czynienia ze świadczeniem kompleksowym, które jest dostawą towaru. Pytanie, czy istotnie zawsze musi to być dostawa, czy może jednak istnieją okoliczności, w których podobne świadczenie sklasyfikujemy jednak jako usługę. Moim zdaniem jest to możliwe.
Chodzi o przypadki, w których świadczący ma wykonać coś więcej, niż tylko dostarczyć towar, a istota jego świadczenia jest inna niż dokonanie dostawy. Bowiem jeśli się okaże, że dostarczający beton ma dodatkowo wykonać inne świadczenia, takie jak przygotować szalunki, szlifować posadzki, malować do osiągnięcia określonego skutku itp., to charakter czynności może ulec zmianie. Jednym słowem, jeżeli świadczący umówi się z zamawiającym, że jego świadczenie obejmie wykonanie konkretnego przedsięwzięcia będącego elementem procesu budowlanego, którego realizacji służy dostarczenie betonu, ale dostawa taka nie stanowi istoty czynności, to mogą wystąpić przesłanki do uznania, że została wykonana usługa budowlana (np. roboty betoniarskie). Tak np. zostało stwierdzone w powołanej już wcześniej interpretacji indywidualnej Dyrektora KIS z dnia 17 stycznia 2018 r., 0111-KDIB3-1.4012.646.2017.2.RSZ:
W analizowanym przypadku dla wymienionej we wniosku usługi wylewki (punkt 5 stanu faktycznego] wykonywanej w ramach obu Wariantów nie zachodzą przesłanki do podziału czynności dokonywanej przez Wnioskodawcę na dostawę masy betonowej, jej transport, a następnie zalanie fundamentów lub innych elementów oraz pielęgnację wylewki. Podział taki byłby sztuczny i nieuzasadniony.
W konsekwencji należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że przedmiotem świadczenia jest usługa kompleksowa wylewki betonu mieszcząca się w grupowaniu PKWiU 43.99.40.0 „Roboty betoniarskie”, na którą składają się zużycie masy betonowej, usługa transportu, usługa zalania fundamentów lub innych elementów oraz pielęgnacji wylewki.
Zatem całość świadczenia realizowanego przez Wnioskodawcę należy opodatkować z zastosowaniem zasad właściwych dla czynności głównej, którą – jak wyjaśnił Wnioskodawca – jest usługa betoniarska (usługa wykonania wylewki).
W przedstawionym przypadku należy wyznaczyć skutki podatkowe jak dla robót budowlanych, w tym zastosować odwrotne opodatkowanie (jeżeli spełnione są pozostałe przesłanki z art. 17 ustawy o VAT).
Do świadczeń pokrewnych z dostawą betonu należy zaliczyć usługę wynajmu pompy do betonu. Tu kluczowe znaczenie ma to, czy tego rodzaju sprzęt wynajmowany jest wraz z operatorem czy samodzielnie. W drugim przypadku nie może być mowy o usłudze budowlanej. Jeżeli jednak wynajmowana jest pompa wraz z operatorem, to moim zdaniem mamy do czynienia z usługą budowlaną. Wykładnia taka potwierdzana jest w części interpretacji indywidualnych, np. z dnia 18 maja 2017 r, 3063-ILPP1-2.4512.42.2017.3.DC.
Za taką wykładnią, pośrednio, przemawia również treść art. 31b rozporządzenia wykonawczego Rady UE 282/2011 do dyrektywy 112, według którego dostarczenie sprzętu wraz z operatorem świadczy o tym, że udostępniający przyjmuje odpowiedzialność za efekt wykonanych prac.
Oczywiście, nawet jeżeli wynajem pompy wraz z operatorem uznamy za roboty budowlane, dla zastosowania odwrotnego opodatkowania konieczne jest, aby świadczący działał jako podwykonawca w procesie świadczenia usług budowlanych.
Podsumowanie
Problem klasyfikacji świadczeń związanych z dostarczaniem betonu jest niezwykle istotny dla dużej grupy podatników. Trzeba jednak zaznaczyć, że nie jest on całkiem nowy, że nie pojawił się wraz z odwrotnym opodatkowaniem. Dzięki temu, dokonując wykładni, możemy się posiłkować wcześniejszym dorobkiem orzeczniczym. Ponad wszelką wątpliwość ocena świadczenia i rozstrzygnięcie, z czym mamy do czynienia, oraz wyznaczanie skutków podatkowych jest łatwiejsze, jeżeli strony precyzyjnie określą w umowie przedmiot czynności wykonywanej przez świadczącego.
Radosław Kowalski
doradca podatkowy
1 W tej sprawie wypowie się Trybunał Stanu Unii Europejskiej.
2 Art. 17 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t.j. Dz.U. z 2017 r poz. 1221 ze zm.).
3 Tak np. w wyrokach TS UE: z dnia 2 maja 1996 r w sprawie C-231/94, Faaborg – Gelting Linien; z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie C-349/96Card Protection Plan Ltd przeciwko Commissioners of Custom and Excise; z dnia 27 października 2005 r. w sprawie C-41/04.