Odpowiada radca prawny Jolanta G. Szewczyk.
Czytelnik wyraził opinię, jakoby starostwo powiatowe w X nagle zmieniło procedurę dotyczącą zgłoszenia budowy przydomowej oczyszczalni ścieków. Według czytelnika od 20 lat starostwo powiatowe nie stosowało się do postanowień art. 27 ust. 2 pkt 1 ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz.U. z 1989 r. Nr 30, poz. 163) nakładającego na urząd obowiązek uzgadniania dokumentacji przedstawianej przez inwestora, w postaci szkiców i rysunków oraz opisu (rodzaj, zakres i sposób wykonania) robót budowlanych, związanej z usytuowaniem projektowanej sieci uzbrojenia z istniejącymi już na danym terenie instalacjami podziemnymi. Następnym problemem, na jaki zwrócił uwagę czytelnik, jest nakładany przez organa starostwa powiatowego obowiązek dołączenia wraz z projektem budowlanym zagospodarowania działki mapy posiadającej zapis Powiatowego Ośrodka Dokumentacji Geodezyjnej i Kartograficznej Starostwa Powiatowego „iż niniejsza mapa służy do celów projektowych”.
Po zapoznaniu się z argumentami czytelnika oraz skonfrontowaniu ich z obowiązującym stanem prawnym przedstawiam procedurę zgłoszenia budowy przydomowej oczyszczalni ścieków oraz wyjaś-niam przedstawione wątpliwości.
Instalacja przydomowej oczyszczalni ścieków o wydajności do 7,50 m3 na dobę na podstawie art. 29 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. – Prawo budowlane (Pb) nie wymaga pozwolenia na budowę. Okoliczność, iż budowa przydomowej oczyszczalni, jako samodzielnego przedsięwzięcia, zasadniczo nie wymaga pozwolenia na budowę, powoduje, że zgodnie z przepisami o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym nie jest wymagane również wydanie w sprawie lokalizacji tej oczyszczalni decyzji o warunkach zabudowy. W takim wypadku zgodę na rozpoczęcie budowy przydomowej oczyszczalni ścieków wydaje starostwo powiatowe. W celu uzyskania takiej zgody należy złożyć w starostwie zamiar budowy oczyszczalni w postaci zgłoszenia budowlanego, które ma charakter wniosku (art. 30 ust. 1 pkt 1 ustawy – Prawo budowlane).
Do zgłoszenia zgodnie z § 9 pkt 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa (MRRiB) z dnia 2 kwietnia 2001 r. w sprawie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz zespołów uzgadniania dokumentacji projektowej należy dołączyć:
– trzy egzemplarze projektu usytuowania sieci uzbrojenia terenu,
– decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu,
– warunki techniczne podłączenia obiektu do istniejących sieci uzbrojenia terenu, uzyskane od jednostek zarządzającymi tymi sieciami,
– orientację położenia projektowanych sieci uzbrojenia terenu w stosunku do sąsiednich terenów i stron świata,
– szkice i rysunki oraz opis (rodzaj, zakres i sposób wykonania) robót budowlanych.
Zgodnie z art. 30 ust. 2 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Pb (Dz.U. z 1994 r. Nr 89, poz. 414) załączanie do zawiadomienia szkiców i rysunków oraz opisu (rodzaj, zakres i sposób wykonania) robót budowlanych uzależnia się od potrzeb. Oznacza to, że obowiązek taki powstaje z chwilą, gdy organ uzna to za konieczne. Przesłankami warunkującymi powstanie ww. obowiązku są: ocena stanu faktycznego, charakter inwestycji, oddziaływanie inwestycji na bezpieczeństwo ludzi i mienia, walory architektoniczne lub środowisko.
Zgodnie z § 10 pkt 1 ww. rozporządzenia wniosek, o którym mowa § 9 ust. 1, rozpatrywany jest na posiedzeniu zespołu uzgadniania dokumentacji projektowej. Urząd ma 30 dni od daty doręczenia zgłoszenia na rozpatrzenie wniosku. Jeśli został złożony wniosek niekompletny, organ poinformuje w terminie 30 dni o konieczności uzupełniania dokumentów.
Zgodnie z postanowieniami § 10 pkt 2 rozporządzenia MRRiB z dnia 2 kwietnia 2001 r. inwestor będący właścicielem nieruchomości, na której budowana jest przydomowa oczyszczalnia ścieków, zwolniony jest z obowiązku przedkładania wniosku na posiedzeniu zespołu dokonującego koordynacji. Wniosek składany przez taki podmiot podlega procedurze uproszczonej i jest zatwierdzany w ramach koordynacji przez osobę upoważnioną przez starostę. W takiej sytuacji zgodnie z postanowieniami ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne należy uznać, że uzgadnianie sieci będących przyłączami do budynku lub budowli, w części usytuowanej na nieruchomości będącej własnością inwestora, nie wymaga przedkładania na posiedzeniu zespołu dokonującego koordynacji, lecz podlega uzgodnieniu w procedurze uproszczonej, co generuje mniejsze koszty. Należy nadmienić, że procedura ta stworzona została w celu usprawnienia procesu realizacji inwestycji oraz ułatwienia inwestorom dopełnienia obowiązku wynikającego z art. 27 ustawy – Prawo geodezyjne i kartograficzne nakładającego na inwestora obowiązek uzgodnienia usytuowania projektowanych sieci uzbrojenia terenu z właściwymi starostami.
Wątpliwości czytelnika związane z pierwszym przedstawionym przez niego problemem wynikały z braku dostatecznego rozróżnienia sytuacji realizacji inwestycji całości zlokalizowanej na terenie nieruchomości inwestora i w sytuacji, w której urządzenia wychodzą poza teren nieruchomości inwestora. Pierwsza ze wskazanych
możliwości podlega uproszczonej procedurze uzgodnienia ze starostwem powiatowym, natomiast druga wiąże się z bardziej rozbudowanym postępowaniem i dodatkowymi kosztami spowodowanymi koniecznością sporządzenia map i dokonania uzgodnień z powiatowym zespołem uzgodnień dokumentacji projektowej.
możliwości podlega uproszczonej procedurze uzgodnienia ze starostwem powiatowym, natomiast druga wiąże się z bardziej rozbudowanym postępowaniem i dodatkowymi kosztami spowodowanymi koniecznością sporządzenia map i dokonania uzgodnień z powiatowym zespołem uzgodnień dokumentacji projektowej.
Należy natomiast przyznać rację czytelnikowi w drugiej przedstawionej przez niego kwestii. Starostwo powiatowe w X, powołując się na postanowienia rozporządzenia MRRiB z dnia 2 kwietnia 2001 r. w sprawie geodezyjnej ewidencji sieci uzbrojenia terenu oraz zespołów uzgadniania dokumentacji projektowej § 9 ust. 4, nakłada na inwestora obowiązek sporządzenia planu sytuacyjnego na aktualnej mapie służącej do celów projektowych (koszt ok. 600 zł), co nie znajduje uzasadnienia w podanej przez starostwo podstawie prawnej. Rozporządzenie MRRiB z dnia 2 kwietnia 2001 r. w celu uściślenia kwestii map odsyła do innego aktu prawnego, a mianowicie do rozporządzenia Ministra Gospodarki Przestrzennej i Budownictwa z dnia 21 lutego 1995 r. w sprawie rodzaju i zakresu opracowań geodezyjno-kartograficznych oraz czynności geodezyjnych obowiązujących w budownictwie (Dz.U. Nr 25, poz. 133), które w § 4 ust. 1 stwierdza, iż projekt zagospodarowania działki lub terenu należy sporządzić na kopii aktualnej mapy zasadniczej. W ustępie drugim wskazano, że w przypadku braku mapy zasadniczej w odpowiedniej skali dopuszcza się sporządzenie projektu na mapie jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. Potwierdzenie tego faktu stanowi art. 29 ust. 1 Pb stwierdzający, iż budowa przyłączy, o których mowa w art. 29 ust. 1 pkt 20, wymaga sporządzenia planu sytuacyjnego na kopii aktualnej mapy zasadniczej (koszt ok. 30 zł) lub mapy jednostkowej przyjętej do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego. W związku z powyższym narażanie na dodatkowe koszty inwestora jest bezzasadne.