Zarządzanie reputacją oraz siecią kontaktów online

14.10.2009

Kiedy Klient lub firma kupuje profesjonalne usługi, takie jak usługi architekta, budowlańca czy adwokata, przy ich wyborze kieruje się zupełnie innymi kryteriami niż przy zakupie materialnych dóbr, jak samochody czy materiały budowlane.

 

Dlatego budowanie silnej pozycji na rynku profesjonalnych usług wymaga innych narzędzi i innego podejścia niż w przypadku sprzedaży tradycyjnych produktów.

Ponieważ usług nie da się zobaczyć, a wielce prawdopodobne, że Klient będzie z nich korzystał tylko raz, „pierwsze skrzypce” odgrywa reputacja profesjonalisty (firmy lub osoby), który będzie te usługi świadczył. Potwierdzają to badania – menedżerowie kupujący usługi profesjonalistów, zapytani o sposób, w jaki wybierają te usługi, niemal jednogłośnie (90%) odpowiedzieli, ze opierają się na reputacji preferowanego dostawcy. Spośród sposobów badania tej reputacji dwa odgrywają największe znaczenie dla badanych. Pierwszy z nich manifestuje się w odpowiedzi „wcześniej o nim słyszałem”, drugi to „polecono mi go”. Żaden z tych sposobów badania reputacji nie jest nowatorski, ani odkrywczy. Nowatorskie za to są metody, jakich ankietowani używają do przeprowadzenia swoich analiz. Dawniej, aby „być znanym” należało budować swoją markę dużym nakładem sił i środków. Adwokat-gwiazda to taki, który zajął się sprawą, która potem zainteresowały się media. Z kolei architekt-gwiazda to taki, który zaprojektował znany wszystkim budynek (jak choćby teatr czy opera w dużym mieście). Jednak temat taki nie jest „nośny” dla mediów, wiec dany architekt sam musiał mozolnie „budować” w innych świadomość swojego sukcesu. Mógł robić to z pomocą tradycyjnej reklamy, mógł korzystać z „poczty pantoflowej” w środowisku… Tak czy inaczej oba sposoby wymagały znacznych nakładów czasu i/lub pieniędzy. Z kolei polecenie danego profesjonalisty innym wykonawcom wymaga posiadania rozbudowanej sieci kontaktów. Stworzenie takiej sieci wymaga czasu, a do tego podlega ograniczeniom terytorialnym – ciężko jest być na wszystkich imprezach branżowych, nie zawsze opłaca się jeździć na drugi koniec kraju. Te ograniczenia są często barierą nawiązania nowych, skutecznych kontaktów biznesowych. Internet z jego łatwością publikowania informacji dostępnych dla całego świata zabrał mass mediom monopol na tworzenie „gwiazd” znanym wszystkim. Witryna internetowa firmy architektonicznej czy kancelarii adwokackiej dostarcza informacje każdemu, niezależnie od położenia geograficznego. Niestety, łatwość publikacji stworzyła także problem, którego wcześniej nie było: informacji jest za dużo, a czas na ich konsumpcje pozostał ten sam – pomimo postępu technologii doba ma nadal 24 godziny. Jeśli zatem zamierzamy publikować informacje o naszej działalności przez Internet, należy się poważnie zastanowić nad tym, gdzie zamierzamy je publikować. Informacje rozproszone są ciężkie do odnalezienia i porównania, dlatego własna witryna nie jest dobrym miejscem do budowania reputacji – gdyby na konferencji branżowej każdy gość chwalił się swoimi dokonaniami we własnym pokoju, uczestnicy nic by z niej nie wynieśli. Odpowiednikiem „wspólnej przestrzeni” na sali konferencyjnej są w Internecie wortale tematyczne, gromadzące społeczności zainteresowane taka, a nie inna tematyka. Wortal, w przeciwieństwie do portalu (który ma niewiele informacji, ale za to z wielu dziedzin) koncentruje się na przedstawieniu maksymalnej liczby informacji z jednej dziedziny. W Internecie od dawna już istnieją wortale zorientowane na budowanie sieci kontaktów zawodowych (jak LinkedIn czy polski GoldenLine) oraz prywatnych (Facebook, czy polski nasza-klasa), jednak okazuje się, że społeczności w nich zgromadzone są zbyt szerokie, by skutecznie budować reputację. Jak w każdej branży, także i tu pojawia się potrzeba specjalizacji, dostosowania narzędzi oferowanych przez wortal do potrzeb konkretnej grupy użytkowników. USPRO staje naprzeciw tym wyzwaniom. To wortal zorientowany na budowanie reputacji i tworzenie zawodowej sieci kontaktów dla konkretnej grupy użytkowników – profesjonalistów prowadzących wszelkiego rodzaju projekty (budowlane, architektoniczne, przemysłowe czy energetyczne). Oprócz standardowych narzędzi, takich jak sieci kontaktów czy fora dyskusyjne (znanych z innych wortali tego typu), posiada dedykowane narzędzia, jak rekomendacje, przetargi i zespoły projektowe – te docenia właśnie profesjonaliści. Najważniejszą jednak zaletą USPRO jest bardzo precyzyjnie sprofilowana społeczność. Zaproszenia do USPRO otrzymują tylko uczestnicy rynku usług projektowych, dzięki czemu wszyscy zainteresowani gromadzą się w jednym miejscu, niczym na porządnie zorganizowanej konferencji. Jeśli jesteś profesjonalistą lub ich zatrudniasz (pośrednio albo bezpośrednio), nie możesz tej konferencji przegapić.
 
 
www.uspro.pl

 

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in