Prace przy budowie drugiego etapu północnego odcinka autostrady A1 (Nowe Marzy – Czerniewice) ruszyły pełną parą. Konsorcjum Skanska-NDI ma do wybudowania 62 kilometry autostrady. Konieczne jest skonstruowanie 51 obiektów mostowych, w tym dwóch dużych przepraw przez Wisłę.
„Volvo zostało głównym dostawcą maszyn na projekt. Cieszy nas to tym bardziej, że jest to kontynuacja naszej dobrej współpracy ze Skanska-NDI z poprzedniego etapu budowy A1, kiedy to na projekcie pracowało ponad 100 naszych maszyn” – mówi Zbigniew Medyński, prezes Volvo Maszyny Budowlane Polska.
Negocjacje handlowe na dostawy maszyn na drugi etap rozpoczęły się w lipcu ubiegłego roku. Ostateczne rozmowy zakończyły się w grudniu 2008 r. Do negocjacji stanęło siedmiu kluczowych producentów sprzętu budowlanego, wybór głównego dostawcy padł jednak na Volvo.
Obecnie na projekcie pracuje 67 dużych maszyn Volvo. Kluczową grupą wśród dostarczanych maszyn stanowią największe w ofercie firmy wozidła przegubowe Volvo A40E. Skanska zdecydowała się także na koparki gąsienicowe Volvo EC210CL, EC360CL, EC460CL Prime oraz na koparki kołowe Volvo EW160C.
„Pod względem liczby jednostek pracujących przy projekcie drogowym, pierwszy etap budowy (92 km z Rusocina do Nowych Marzów) był największym parkiem maszynowym w kraju i w Europie. Mieliśmy doskonałą okazję, aby poznać i porównać sprzęt najlepszych producentów. Wybór Volvo na kluczowego dostawcę sprzętu na drugi etap projektu nie był przypadkowy. Budowa autostrady to najlepszy poligon dla maszyn. Wymagamy dużo nie tylko od sprzętu, ale także od dostawcy. Volvo spełniło nasze oczekiwania co do jakości i obsługi serwisowej sprzętu na projekcie” – mówi Mariusz Gielniewski, manager Zespołu Sprzętowego Skanska-NDI.
Wszystkie maszyny Volvo dostarczane na projekt A1 wyposażone są w system CareTrack. Jest to system telematyczny umożliwiający pozycjonowanie oraz zdalne monitorowanie parametrów maszyny. Ponieważ w miejscu pracy maszyn nie zawsze można korzystać z naziemnej sieci łączności – zastosowano tu specjalne moduły wykorzystujące łączność satelitarną.
„Dzięki CareTrack dane dotyczące pracy maszyn pobierane są zdalnie na serwer i od razu widoczne na ekranie monitora w biurze. Interfejs programu jest bardzo przyjazny i pozwala w uporządkowany oraz przejrzysty sposób przeglądać ściągnięte dane. Umożliwia to łatwiejsze wyciąganie wniosków z odczytywanych danych” – wyjaśnia Tomasz Kubiak z Zespołu Sprzętowego Skanska-NDI, administrator systemu.
Inżynierowie serwisu Volvo co 500 motogodzin przygotowują specjalny raport zawierający ocenę parametrów maszyn oraz ewentualne wskazówki dotyczące poprawności jej wykorzystania. Specjalista ds. produktu odpowiedzialny jest za szkolenie operatorów na projekcie oraz doradztwo w zakresie użytkowania maszyn. Wszyscy przeszkoleni operatorzy otrzymują certyfikat Volvo.
Obsługa serwisowa maszyn przy tak dużym projekcie stanowi ogromne wyzwanie dla działu serwisu. Szefem projektu ze strony Volvo Maszyny Budowlane Polska jest Łukasz Ziemnicki, który nadzorował także poprzedni etap. Do jego dyspozycji pozostaje 6 samochodów serwisowych, w tym dwa z napędem 4×4 oraz 6 mechaników. Aby zminimalizować ewentualne przestoje maszyn Volvo stworzyło specjalny, dedykowany zapas komponentów do maszyn o wartości ponad 1 mln zł.
II etap budowy autostrady A1 w pigułce:
– 62 km autostrady
– 51 nowych obiektów mostowych
– 10 000 000 m³ robót ziemnych
– 225 000 m³ betonów do wylania
– 1 300 000 t mieszanek bitumicznych
– 4500 osób zatrudnionych przy projekcie
– 2 wytwórnie mas bitumicznych na potrzeby budowy
– 3 dedykowane i 3 wspierające wytwórnie betonów
– 22 lokalne żwirownie