Nowy terminal lotniczy w Radomiu wybuduje firma Mirbud S.A. na zlecenie Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.
W przetargu na budowę terminala Portu Lotniczego Warszawa Radom im. Bohaterów Radomskiego Czerwca 1976 roku wzięło udział trzech wykonawców: Mirbud S.A., Budimex Budownictwo Sp. z o.o. i Hochtief Polska S.A. Dzięki aukcji elektronicznej obniżali oni proponowaną cenę za wykonanie przedmiotu zamówienia. Ostateczna kwota została więc obniżona o 60 045 228,72 zł brutto i wyniosła 280 499 000 zł brutto. Taką cenę zaproponowała firma Mirbud S.A., tym samym wygrywając przetarg na budowę terminalu lotniczego w Radomiu.
Inwestycja będzie polegała na zrealizowaniu obiektu o powierzchni 30 tys. m², w którym będzie 30 stanowisk check-in, 9 – kontroli bezpieczeństwa, zaś po 8 – kontroli dokumentów przy wylotach i przylotach. Ponadto w terminalu będzie 10 bramek wylotowych i 3 karuzele do odbioru bagażu. Powstanie tu również duża strefa komercyjna z punktami gastronomicznymi i handlowymi. Projekt przygotowany został przez konsorcjum firm GMT Sp. z o.o. z Mysłowic oraz PiG Architekci z Warszawy.
Będzie to najnowocześniejszy obiekt tego typu w Polsce. Ma być gotowy na przyjęcie 3 mln pasażerów rocznie. Jeśli w przyszłości zajdzie taka konieczność, będzie go można rozbudować tak, aby przyjął do 9 mln pasażerów. Lotnisko w Radomiu ma przejąć część ruchu z warszawskiego Lotniska Chopina, w zakresie lotów czarterowych i niskokosztowych, aby zwolnić miejsce dla pasażerów tranzytowych, których liczba stale wzrasta.
Obecnie na lotnisku w Radomiu prowadzone są prace związane z przebudową i wydłużeniem drogi startowej z 2000 do 2500 m oraz wyposażeniem w urządzenia nawigacyjne i systemy bezpieczeństwa dla samolotów. Pozwoli to na odprawianie m.in. Boeinga B737 i Airbusa A320.
PPL rozstrzygnął również dwa ogłoszone pod koniec ubiegłego roku przetargi. Pierwszy na opracowanie koncepcji oraz projektów budowlanych dla rozbudowy lotniska Radom oraz przeprowadzenie w koniecznych przypadkach postępowania w przedmiocie pozyskania dla prac objętych projektami budowlanymi decyzji Wojewody Mazowieckiego o zezwoleniu na realizację inwestycji w zakresie lotniska użytku publicznego (procedura ZRIL) wygrała firma WLC Inżynierowie sp. z o.o. sp. k. Firma zgłosiła się jako jedyna i zaproponowała 2 457 540 zł, czyli blisko 500 000 mniej niż kwota, którą przeznaczył na ten cel zamawiający.
Drugi przetarg dotyczył opracowania dokumentacji projektowej dla zadania: Budowa masztów oświetlenia nawigacyjnego drogi startowej wraz z infrastrukturą towarzyszącą na lotnisku Radom-Sadków. Oferty złożyło konsorcjum Projekt Plus Sp. z o.o. oraz INNEBO GROUP Sp. z o.o. Zaproponowana kwota wyniosła 602 700 zł i była wyższa o 12 300 zł od zaplanowanej przez PPL.
Łącznie do tej pory PPL podpisało 5 umów na łączną kwotę 154 620 149,62 zł na realizację zadań:
- Wykonanie projektu budowlanego wraz z Programem Funkcjonalno-Użytkowym towarzyszących obiektów kubaturowych dla Lotniska Radom-Sadków
- Wykonanie projektu budowlanego wraz z Programem Funkcjonalno-Użytkowym dróg kołowania oraz płyt postojowych
- Wykonanie projektu budowlanego wraz z Programem Funkcjonalno-Użytkowym w zakresie parkingów, dróg miejskich, miejsc postojowych i dworców
- Wykonanie projektu budowlanego wraz z Programem Funkcjonalno-Użytkowym budowy terminala dla lotniska Radom-Sadków
- Opracowanie dokumentacji projektowej i realizacja robót budowlanych dla inwestycji polegającej na przebudowie i wydłużeniu drogi startowej lotniska w Radomiu
Źródło: PPL
Czytaj także: Centralny Port Komunikacyjny – koncepcje architektoniczne. WIZUALIZACJE
Wymagania techniczne dla lotnisk – zmiana rozporządzeń