Firma Cushman & Wakefield już blisko trzy lata współpracuje z PKP S.A. przy procesie komercyjnego zagospodarowania nieruchomości należących do spółki Skarbu Państwa.
Dworzec Katowice Osobowa oraz Dworce Wschodni i Zachodni w Warszawie to tylko niektóre inwestycje, przy których firma doradzała spółce. Współpraca przyniosła już efekty w postaci pozyskania inwestorów dla kilku kluczowych projektów.
Jak wyjaśnia Jerzy Dobrowolski, dyrektor działu doradztwa firmy Cushman & Wakefield, „opracowana formuła współpracy przewidywała doradztwo i pomoc w wyborze inwestora, który zawiązałby spółkę celową z PKP SA i na działkach przy dworcach wybudował nowe obiekty bądź zmodernizował dworcowe nieruchomości”.
Wielkim sukcesem zakończył się pierwszy etap współpracy przy komercyjnym zagospodarowaniu Dworca Katowice Osobowa. Efektem prac był wybór na inwestora hiszpańskiej spółki Neinver, która jako partner PKP zajmie się budową kompleksu, w skład którego wejdą dworzec kolejowy, dworzec autobusowy, centrum handlowo-usługowe oraz ośrodek biznesowy i kulturalny.
W przypadku tej jednej z najważniejszych inwestycji na rynku nieruchomości w Europie Środkowej, Cushman & Wakefield doradzał podczas rokowań z potencjalnymi inwestorami dotyczących głównych form współpracy, sposobu realizacji projektu, wartości nakładów inwestycyjnych czy też warunków finansowania projektu i zabezpieczenia wykonania zobowiązań.
W przypadku nieruchomości PKP, poza galerią handlową Dworzec Katowice, obecnie zajmujemy się także komercjalizacją remontowanego Dworca w Tarnowie. „Przygotowaliśmy też plany zagospodarowania powierzchni komercyjnej dworców kolejowych m.in. w Przemyślu, Gliwicach, Żywcu, Zawierciu czy Myszkowie” – powiedziała Katarzyna Michnikowska z działu doradztwa Cushman & Wakefield.
Kolejne duże projekty, przy których Cushman & Wakefield współpracuje z PKP SA i doradza przy wyborze inwestora, to stołeczne dworce – Wschodni i Zachodni.
„W przypadku Dworca Zachodniego inwestor został już wybrany. Francuska spółka Nexity ma wybudować zespół budynków biurowo-usługowych, a także zmodernizować dworcową nieruchomość” – powiedział Dobrowolski. Jeśli chodzi o warszawski Dworzec Wschodni, to negocjacje z inwestorami nie doprowadziły do podpisania umowy joint venture z PKP. Żaden z dotychczasowych inwestorów nie zdecydował się na to, jednak niewykluczone, że wkrótce rozpoczną się kolejne rozmowy – dodaje ekspert. „W tym przypadku realizowaliśmy z PKP plan B, tj. przygotowywaliśmy plany zagospodarowania powierzchni komercyjnej dla wariantu: remont i modernizacja obecnego budynku” – podkreśla Michnikowska.
Cushman & Wakefield pomaga przy pozyskaniu inwestorów nie tylko dla obiektów dworcowych. „Doradzaliśmy PKP przy wyborze partnera biznesowego dla należącego do spółki budynku biurowego zlokalizowanego w centrum Katowic przy Al. Roździeńskiego, niedaleko Spodka. Chodziło o znalezienie partnera, który przejąłby ten kilkunastopiętrowy obiekt i go zmodernizował, a także wybudował na tej samej działce nowy biurowiec” – wyjaśnia Dobrowolski. Ostatecznie firma Hines podjęła się realizacji inwestycji.
Wszystkie powyższe działania nakierowane na komercyjne zagospodarowanie dworcowych nieruchomości mają przynosić zyski PKP. Pomnażaniu dochodów ma także służyć sprzedaż należących do przewoźnika działek i zlokalizowanych na nich obiektów. Zgodnie z szacunkami PKP, takich działek gruntowych w majątku spółki jest ponad 100 tys., a liczba budynków szacowana jest na ok. 40 tys. Grunty zajmują powierzchnię ponad 100 tys. ha, a powierzchnia użytkowa nieruchomości przekracza 6 mln m². Samych dworców kolejowych jest ponad 2700, z czego blisko tysiąc obsługuje podróżnych. W skład majątku PKP wchodzą też obiekty biurowe, magazyny, grunty pod zabudowę komercyjną, mieszkaniową, czy rekreacyjną na terenie całej Polski.