Nowa płaszczyzna postojowa dla samolotów w bydgoskim Porcie Lotniczym powstała w ekspresowym tempie. Realizacja inwestycji o wartości 6,4 mln zł netto zajęła Skanska trzy miesiące.
Jest to już druga duża inwestycja na lotnisku, która została zrealizowana przez firmę Skanska. Tak jak w przypadku drogi startowej, realizacja remontu PPS1 przebiegła sprawnie i zgodnie z założonym harmonogramem – mówi Tomasz Moraczewski, prezes Zarządu Portu Lotniczego Bydgoszcz.
Zadanie obejmowało kompleksowy remont ponadtrzydziestoletniej płyty postojowej samolotów nr 1. Jest ona jedną z dwóch największych płaszczyzn postojowych lotniska. Jej powierzchnia wynosi blisko 15 tys. m².
Trzy miesiące na remont jednej z dwóch głównych płyt postojowych lotniska to duże wyzwanie – mówi Pzemysław Moszczak, Menadżer Projektu, Skanska. – W tak krótkim czasie rozebraliśmy stniejącą płaszczyznę betonową wywożąc ponad 3 tys. m³ gruzu betonowego i ponad 2,3 m³ gruzu bitumicznego, wykonaliśmy roboty ziemne w ilości ponad 9 tys. m³ i nowąkonstrukcję nawierzchni. Składa się ona z pięciu warstw technologicznych, w tym z warstwy podbudowy i nawierzchni betonowej wykonywanej metodą ślizgową z wykorzystaniem specjalistycznego sprzętu – układarki do betonu. Na nowej nawierzchni zrealizowaliśmy specyficzne dla płaszczyzn lotniskowych wielokolorowe oznakowanie poziome. Przeprowadziliśmy równieżmodernizację kanalizacji deszczowej i odwodnienia oraz prace elektryczne.
Bardzo szybkie tempo realizacji wymagało niezwykle precyzyjnego planowania robót i koordynacji pracy wszystkich branż. Pomimo napiętego terminu prace prowadzone były przy zachowaniu odpowiedniej jakości i wysokiego reżimu technologicznego, który monitorowany był przez niezależny Instytut Techniczny Wojsk Lotniczych w Warszawie.
Krótki termin realizacji skutkował zaangażowaniem dużych zasobów ludzkich i sprzętowych. Niemal przez cały czas na budowie pracowało ok. 100 osób. Do prowadzenia prac wykorzystany został specjalistyczny sprzęt, tj. układarki do betonu,
sprzęt do cięcia i wypełniania szczelin dylatacyjnych, maszyny do stabilizacji gruntu, a gilotyna do rozbiórki nawierzchni betonowej i kruszarka do uzyskania pełnowartościowego materiału na podbudowę kruszywową z rozbieranej nawierzchni betonowej.
Skanska prowadziła prace w taki sposób, by nie zakłócać funkcjonowania lotniska i przepustowości terminalu pasażerskiego. Roboty betonowe realizowane były w godzinach dostosowanych do rozkładu lotów.
Inwestycja, realizowana w ramach projektu pn. „Zintegrowany projekt inwestycyjny rozwoju funkcji Portu Lotniczego w Bydgoszczy w ramach węzła komunikacyjnego aglomeracji bydgosko-toruńskiej”, była współfinansowana ze środków Unii Europejskiej.