Port Gdynia rozbuduje stanowisko przeładunku paliw płynnych

02.12.2025

Inwestycja, o wartości 174 mln zł, ma na celu zwiększenie zdolności przeładunkowych portu oraz wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego państwa.

 

Wykonawcą prac, realizowanych w formule „zaprojektuj i wybuduj”, jest firma Budimex SA. Dokumentacja koncepcyjna oraz program funkcjonalno-użytkowy zostały opracowane przez pracownię AQUAPROJEKT.

 

Parametry techniczne i zakres prac
Modernizacja stanowiska umożliwi obsługę większych jednostek morskich, znacząco poprawiając parametry techniczne infrastruktury:

  • Nośność (DWT): wzrost z 55 tys. do 170 tys. ton.
  • Zanurzenie: pogłębienie z 11,5 m do 14,2 m.
  • Długość stanowiska: 300 m.
  • Roczna przepustowość: wzrost z 3,2 do 6 mln ton.

Zakres inwestycji obejmuje:

  • Budowę nowego, uniwersalnego pomostu przeładunkowego, przystosowanego do przyszłych rodzajów paliw.
  • Rozbudowę systemu dalb cumowniczo-odbojowych.
  • Instalację dodatkowych monitorów przeciwpożarowych.
  • Budowę nowego budynku przepompowni.
  • Pogłębienie akwenu do głębokości –16 m.

>>> Nowy terminal intermodalny na terenie Portu Gdynia

>>> Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta ukończona

>>> Budowa terminalu kontenerowego T3 Baltic Hub

>>> Rozpoczęła się budowa bazy PGE Baltica w Ustce

 

Port Gdynia

Fot. redakcja

 

Integracja z infrastrukturą krajową
Projekt stanowi element krajowej infrastruktury krytycznej. Jest on ściśle powiązany z bazą paliw PERN w Dębogórzu, z którą stanowisko łączy 12-kilometrowy rurociąg. Równoległa rozbudowa bazy PERN obejmowała budowę trzech nowych zbiorników o łącznej pojemności 150 tys. m³ (zwiększając całkowitą pojemność magazynową do ponad 500 tys. m³), a także rozbudowę nalewni cystern kolejowych (zwiększenie przepustowości o 4 000 m³ na dobę).

Połączenie rozbudowanej infrastruktury Portu Gdynia z bazą magazynową PERN tworzy spójny system logistyczny, umożliwiający dywersyfikację dostaw oraz elastyczne kierowanie paliw w głąb kraju transportem rurociągowym i kolejowym.

 

Harmonogram realizacji
Zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2028 r. Harmonogram zakłada:

  • Opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie pozwolenia na budowę: 450 dni.
  • Wykonanie robót budowlanych i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie: 1 000 dni.

 

Źródło: Ministerstwo Infrastruktury

www.facebook.com

www.piib.org.pl

www.kreatorbudownictwaroku.pl

www.izbudujemy.pl

Kanał na YouTube

Profil linked.in