Inwestycja, o wartości 174 mln zł, ma na celu zwiększenie zdolności przeładunkowych portu oraz wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego państwa.
Wykonawcą prac, realizowanych w formule „zaprojektuj i wybuduj”, jest firma Budimex SA. Dokumentacja koncepcyjna oraz program funkcjonalno-użytkowy zostały opracowane przez pracownię AQUAPROJEKT.
Parametry techniczne i zakres prac
Modernizacja stanowiska umożliwi obsługę większych jednostek morskich, znacząco poprawiając parametry techniczne infrastruktury:
- Nośność (DWT): wzrost z 55 tys. do 170 tys. ton.
- Zanurzenie: pogłębienie z 11,5 m do 14,2 m.
- Długość stanowiska: 300 m.
- Roczna przepustowość: wzrost z 3,2 do 6 mln ton.
Zakres inwestycji obejmuje:
- Budowę nowego, uniwersalnego pomostu przeładunkowego, przystosowanego do przyszłych rodzajów paliw.
- Rozbudowę systemu dalb cumowniczo-odbojowych.
- Instalację dodatkowych monitorów przeciwpożarowych.
- Budowę nowego budynku przepompowni.
- Pogłębienie akwenu do głębokości –16 m.
>>> Nowy terminal intermodalny na terenie Portu Gdynia
>>> Obwodnica Metropolitalna Trójmiasta ukończona
>>> Budowa terminalu kontenerowego T3 Baltic Hub
>>> Rozpoczęła się budowa bazy PGE Baltica w Ustce

Fot. redakcja
Integracja z infrastrukturą krajową
Projekt stanowi element krajowej infrastruktury krytycznej. Jest on ściśle powiązany z bazą paliw PERN w Dębogórzu, z którą stanowisko łączy 12-kilometrowy rurociąg. Równoległa rozbudowa bazy PERN obejmowała budowę trzech nowych zbiorników o łącznej pojemności 150 tys. m³ (zwiększając całkowitą pojemność magazynową do ponad 500 tys. m³), a także rozbudowę nalewni cystern kolejowych (zwiększenie przepustowości o 4 000 m³ na dobę).
Połączenie rozbudowanej infrastruktury Portu Gdynia z bazą magazynową PERN tworzy spójny system logistyczny, umożliwiający dywersyfikację dostaw oraz elastyczne kierowanie paliw w głąb kraju transportem rurociągowym i kolejowym.
Harmonogram realizacji
Zakończenie całej inwestycji planowane jest na 2028 r. Harmonogram zakłada:
- Opracowanie dokumentacji projektowej i uzyskanie pozwolenia na budowę: 450 dni.
- Wykonanie robót budowlanych i uzyskanie pozwolenia na użytkowanie: 1 000 dni.
Źródło: Ministerstwo Infrastruktury




