Wkrótce rozpoczną się prace na obu odcinkach ekspresowej „siódemki” od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego. Podpisano już umowy między GDDKiA oraz Metrostavem i Budimexem.
Umowy obejmują odcinek od Koszwał do Nowego Dworu Gdańskiego, który zrealizuje Metrostav a.s., oraz od Nowego Dworu Gdańskiego do Kazimierzowa pod Elblągiem – realizowany przez Budimex SA. To czterdzieści kilometrów dwujezdniowej drogi ekspresowej budowanej w trudnym terenie Żuław. Będzie tam trzeba włożyć wiele pracy przy wzmocnieniach gruntu – m.in. wymianie podłoża, wbijaniu pali, nawet kilkanaście metrów w głąb ziemi. Stąd wynika tak wysoka cena za kilometr drogi. Do tego dochodzi budowa kilkudziesięciu obiektów inżynierskich. Wśród nich będą dwa nowe, blisko kilometrowe mosty przez Wisłę.
Pierwszym zadaniem jest budowa odcinka od końca Południowej Obwodnicy Gdańska do Nowego Dworu Gdańskiego o długości 20,47 km, które będzie realizowała firma Metrostav a.s. Wartość tego kontraktu wynosi przeszło 1,642 mld zł.
Drugim zadaniem, realizowanym przez Budimex, jest budowa 19,14 km drogi z Nowego Dworu Gdańskiego do Elbląga, gdzie droga płynnie włączy się do istniejącej obwodnicy tego miasta.
W ciągu tygodnia nastąpi przekazanie wykonawcom obu placów budowy, co umożliwi im rozpoczęcie prac budowlanych. Budowa obu odcinków potrwa trzy lata, a w październiku 2018 r. trasą pojadą pierwsze samochody.
Podstawowe parametry techniczne drogi ekspresowej S7 na odcinku Gdańsk – Elbląg:
- Klasa techniczna – S;
- Prędkość projektowa – 100 km/h;
- Kategoria ruchu – KR6;
- Dopuszczalne obciążenie nawierzchni – 115 kN/oś;
- Skrajnia pionowa obiektów nad drogą S7 – 5,00 m;
- Liczba jezdni – 2;
- Szerokość jezdni – 7,00 m (2 pasy po 3,50 m), docelowo – w drugim etapie 10,50 m (3 pasy po 3,50 m);
- Szerokość pasa ruchu – 3,50 m;
- Liczba pasów ruchu – 2×2 (w drugim etapie docelowym poszerzenie do 3 pasów ruchu w każą stronę);
- Szerokość pasa awaryjnego postoju – 2,50 m;
- Szerokość pobocza ziemnego – min. 1,30 m;
- Szerokość pasa dzielącego wraz z opaskami – co najmniej 12,00 m*;
- Minimalna szerokość korony drogi ekspresowej – 32,50 m (większa w miejscach, w których zachodzi potrzeba lokalizacji słupów oświetlenia, urządzeń bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz ochrony środowiska);
Pochylenia poprzeczne drogi ekspresowej na prostej – 2,5%.
* W drugim etapie budowy drogi ekspresowej (docelowym) przewidziano dobudowę trzeciego pasa ruchu po wewnętrznej stronie każdej z jezdni tj. od strony pasa dzielącego.
Zadanie 1 : Koszwały – Nowy Dwór Gdański, odcinek drogi S7 o długości 20,5 km
Wykonawca: Metrostav a.s. Koszt: 1 642 440 944,84 zł
Droga ekspresowa jest drogą klasy S o ograniczonej dostępności, bezpośredni dostęp do niej będzie zapewniony tylko poprzez projektowane i istniejące węzły drogowe. Na tym odcinku zostaną zrealizowane:
- dwa nowe węzły drogowe „Cedry Małe” i „Dworek”,
- drogi o znaczeniu lokalnym i wojewódzkim o łącznej długości 24,7 km
- drogi dojazdowe służące obsłudze przyległego terenu o łącznej długości 18,2 km
- drogi serwisowe na potrzeby utrzymania drogi ekspresowej o długości 0,5 km
- ciągi piesze i pieszo-rowerowe – 7520 m,
- zatoki i przystanki autobusowe,
- obiekty mostowe – 18 szt. (w tym dwa nowe mosty przez Wisłę),
- przejścia dla małych i dużych zwierząt – 9 szt.,
- elementy ochrony środowiska w postaci zieleni krajobrazowej i izolacyjnej,
- ekrany przeciwhałasowe o długości 3,4 km,
- kanał technologiczny pod potrzeby informacji drogowej oraz pod potrzeby usług szerokopasmowych,
- na potrzeby utrzymania drogi ekspresowej zostanie zrealizowany obwód utrzymania drogi ekspresowej „Dworek” wraz ze stanowiskami do kontroli i ważenia pojazdów dla policji oraz służb Inspekcji Transportu Drogowego,
- elementy systemu osłony meteorologicznej oraz instalacje do preselekcji pojazdów przeciążonych i ponadgabarytowych.
Przewiduje się przebudowę sieci uzbrojenia, które kolidują z inwestycją. Prace dotyczyć będą branż: wodno-kanalizacyjnej, elektroenergetycznej, teletechnicznej i melioracyjnej. W ramach zadania przewidziano przygotowanie terenu pod Miejsca Obsługi Podróżnych „Mała Holandia” na terenie gminy Stegna oraz „Mirówko” na terenie gminy Nowy Dwór Gdański. Realizacja samych MOP-ów z układem drogowym i niezbędną dla obsługi podróżnych infrastrukturą będzie odrębnym zadaniem inwestycyjnym.
Zadanie 2 : Nowy Dwór Gdański – Kazimierzowo, odcinek drogi S7 o długości 19,14 km
Wykonawca: Budimex SA. Koszt: 1 576 393 813,69 zł
Na odcinku zadania nr 2 zostaną wybudowane:
- dwa węzły drogowe „Żuławy – Wschód” i „Elbląg – Zachód”,
- drogi o znaczeniu lokalnym i krajowym o łącznej długości 12,4 km,
- drogi dojazdowe służące obsłudze przyległego terenu o łącznej długości 17,5 km,
- drogi serwisowe na potrzeby utrzymania drogi ekspresowej o długości 1,7 km,
- ciągi piesze i pieszo-rowerowe o łącznej długości 3440 m,
- zatoki i przystanki autobusowe,
- obiekty mostowe – 14 szt.,
- przejścia dla małych i dużych zwierząt – 13 szt.,
- elementy ochrony środowiska w postaci zieleni krajobrazowej i izolacyjnej,
- ekrany przeciwhałasowe o długości 3,2 km,
- kanał technologiczny pod potrzeby informacji drogowej oraz usług szerokopasmowych,
- stanowiska do kontroli i ważenia pojazdów dla policji oraz służb Inspekcji Transportu Drogowego zlokalizowane przy węźle „Żuławy Wschód” i „Elbląg Zachód”,
- elementy systemu osłony meteorologicznej oraz instalacje do preselekcji pojazdów przeciążonych i ponadgabarytowych.
Przewiduje się przebudowę w niezbędnym zakresie sieci uzbrojenia, które kolidują z inwestycją. Prace dotyczyć będą branż: wodno-kanalizacyjnej, elektroenergetycznej, teletechnicznej gazowej, melioracyjnej i kolejowej.
Źródło: GDDKiA