Kierowcy korzystają już z nowego ponad 13-kilometrowego fragmentu dawnej DK 8, stanowiącego obwodnicę Wielunia.
Drogę wykonało konsorcjum firm z Grupy STRABAG na zlecenie GDDKiA w Łodzi. Umowę podpisano 1 grudnia 2014 r. Wartość kontraktu wyniosła 215 mln zł brutto. Na wykonanie zadania wykonawca miał 19 miesięcy bez okresów zimowych.
– Zakończyliśmy ważną obwodnicę w Polsce, realizowaną w ramach programu na lata 2014–2020. Dawna droga krajowa nr 8, obecnie zastąpiona przez obwodnicę, zaliczana była do głównego układu komunikacyjnego Polski, który łączy obszary kraju o dużym znaczeniu przemysłowym i turystycznym na linii Warszawa–Wrocław. Głównym celem inwestycji było wyprowadzenie ruchu tranzytowego z zatłoczonego centrum miasta – mówi Wojciech Trojanowski, członek zarządu STRABAG Sp. z o.o.
W ramach przedsięwzięcia powstało 13,2 km drogi w standardzie GP. Jezdnia ma trzy pasy po 3,5 m szerokości każdy – dwa w jednym kierunku i jeden w przeciwnym (naprzemiennie). Inwestycja objęła też budowę 20 obiektów mostowych, rond, zatok autobusowych, chodników przy węzłach, a także 11 km dróg dojazdowych.
Na obwodnicę obecnie można wjechać na węzłach Biała, Raczyn i Jodłowiec. Nowa droga omija Wieluń od strony północnej i biegnie przez teren powiatu wieluńskiego, gminy Czarnożyły oraz Wieluń.
Projekt został dofinansowany ze środków Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko (POIiŚ).