Na 600 dni do Mistrzostw Europy w Piłce Nożnej UEFA Euro 2012™ budowany we Wrocławiu terminal lotniczy jest już prawie gotowy w stanie surowym zamkniętym. W listopadzie pełną parą ruszą prace wykończeniowe.
Obiekt o kubaturze ponad 300 tys. m³ma skończoną konstrukcję stalową i żelbetową, jest też w całości zadaszony. – Trwa montaż ocieplenia i wykończenia dachu, którego falująca powierzchnia przekracza rozmiar dwóch boisk piłkarskich – informuje Przemysław Marcinkowski, kierownik projektu rozbudowy Portu Lotniczego Wrocław. – Ekipy budowlane pracują nad oszkleniem ostatniej z czterech szklanych fasad – dodaje. W sumie do oszklenia budynku ekipy budowlane zużyją 11,5 tys. mkw. szkła o najwyższych parametrach przepuszczalności światła i izolacji termicznej.
Z bryły terminalu wyrosły też 19-metrowe pomosty, które będą połączone z klatkami schodowymi. Będzie można przejść nimi do rękawów łączących terminal z samolotami lub bezpośrednio do autobusów poruszających się po płycie lotniska.
Na poziomie -1 rozpoczęły się prace wykończeniowe – kładzione są pierwsze partie glazury. Przed terminalem teren jest utwardzony i przygotowany do wylewania asfaltu na podjazdach i drogach dojazdowych. Parkingi są gotowe w 70%.
Zaawansowanie prac:
– Konstrukcja żelbetowa – 100%
– Konstrukcja stalowa – 100%
– Instalacje wod.-kan., elektryczne, teletechniczne – 70%
– Szklenie fasad: zachodnia – 100%, północna i południowa – 90%, wschodnia – w trakcie montażu
– Dach: pokrycie z blachy – 100%, ocieplenie i warstwa wykończeniowa wewnątrz budynku – 30%, montaż systemu zewnętrznego pokrycia dachu – 50%
– Rozpoczęto prace wykończeniowe na poziomie -1.
Na początku listopada na Strachowice przyjedzie system bagażowy oraz pierwsze z 17 urządzeń do kontroli bezpieczeństwa. Dzięki nowoczesnej technice pasażerowie nowego terminalu obsługiwani będą w maksymalnie krótkim czasie. W nowym terminalu zamontowane zostaną między innymi specjalistyczne urządzenia do kontroli bagaży, które będą skanować przedmioty metodą tomograficzną.
Montaż systemu bagażowego i kontroli bezpieczeństwa zacznie się w listopadzie 2010 r. Wraz z budową tzw. serca terminalu pełną parą ruszą prace wykończeniowe. Terminal będzie już ogrzewany. Ekipy budowlane zajmą się kładzeniem glazury, malowaniem ścian, rozprowadzaniem instalacji w pomieszczeniach itp. Przed otwarciem terminalu dla pasażerów obiekt będzie przez kilka miesięcy testowany, tak by z zachowaniem wszystkich procedur mógł rozpocząć pracę jesienią 2011 roku.
Nowy terminal lotniczy we Wrocławiu:
– Zostanie otwarty za rok, na kilka miesięcy przed Mistrzostwami Europy w Piłce Nożnej UEFA EURO 2012™.
– Będzie mógł odprawić rocznie 3,5 mln podróżnych – 2 razy więcej niż obecnie użytkowany.
– Będzie go można rozbudować, tak by był w stanie obsłużyć nawet 7 mln ludzi.
– Ma cztery razy większą powierzchnia w porównaniu do obecnie użytkowanego (ok. 40 tys. mkw.).
– Jego kubatura obliczana na ponad 300 tys. m3 jest jedną z największych wśród terminali na polskich lotniskach.
– Czterokondygnacyjny (w tym jedna kondygnacja podziemna) budynek zaprojektowało renomowane biuro architektoniczne JSK Architekci (firma zaprojektowała wcześniej lotniska we Frankfurcie, Düsseldorfie i Berlinie-Schoenefeld).
– Nowoczesna i dynamiczna architektura – najbardziej charakterystycznym elementem terminalu jest dach o powierzchni 19 tys. mkw. (ponad 2 boiska piłkarskie) w formie falujących płatów, które oddają ruch związany z podróżowaniem.
– Do oszklenia terminalu zużyte zostanie w sumie 11,5 tys. mkw. szkła.
– Przed terminalem powstanie 16 stanowisk postojowych dla samolotów, w sumie na całym lotnisku będzie ich ok. 30.
– Obiekt za ok. 300 mln zł buduje polsko-niemieckie konsorcjum Hochtief.
Do dyspozycji pasażerów będzie:
– Przestronna, klimatyzowana hala przylotów i odlotów (1700 mkw.) o wysokości nawet 3 kondygnacji (od 13 do 19m).
– 8 stanowisk kontroli bezpieczeństwa i 22 stanowiska odprawy biletowo-bagażowej.
– Najnowocześniejszy system kontroli bagażu (w tym 2 urządzenia do precyzyjnej kontroli podejrzanych przesyłek, pracujące na zasadzie tomografu).
– 12 gate’ów.
– Bezpośrednie wejście do samolotów przez rękawy łączące terminal z pokładami.
– Ok. 4 tys. mkw. powierzchni komercyjnej (sale konferencyjne, galeria handlowa, gastronomia, usługi bankowe itd.)
– Podniebna kawiarnia z widokiem na płytę lotniska i pas startowy.
– Unikatowa restauracja z widokiem na płytę lotniska.
– Darmowy dostęp do Internetu.
– Ponad 1,1 tys. miejsc parkingowych przed nowym terminalem – w sumie na lotnisku będzie ich ponad 2 tys.
Przed terminalem:
– Powstanie płyta postojowa dla samolotów.
– Zostanie też zmodernizowana istniejąca w południowej części lotniska dawna, wojskowa płyta postojowa wraz z drogami kołowania.
– Zbudowana będzie płaszczyzna odladzania samolotów.
– Zakończenie prac związanych z kompleksową przebudową płaszczyzn lotniskowych – wycenianą na ok. 100 mln złotych – zbiegnie się w czasie z finałem budowy terminalu.
Po modernizacji i rozbudowie płaszczyzn lotniskowych oraz inwestycjach realizowanych we Wrocławiu przez Polską Agencję Żeglugi Powietrznej w nowoczesne urządzenia nawigacyjne, zwiększą się możliwości operacyjne Portu Lotniczego Wrocław.
Wrocławskie lotnisko będzie mogło obsłużyć 36 operacji lotniczych na godzinę – co półtorej minuty możliwy będzie start lub lądowanie samolotu. Możliwości operacyjne wzrosną trzykrotnie – to parametr istotny z punktu widzenia obsługi natężonego ruchu samolotów w dniach, w których we Wrocławiu będą rozgrywane mecze w trakcie UEFA EURO 2012™.
W 2012 roku w trakcie UEFA Euro 2012™ Port Lotniczy Wrocław będzie mógł obsłużyć na godzinę 2700 pasażerów przy przylotach oraz 1960 pasażerów przy odlotach. Przepustowość lotniska będzie 2,5 razy wyższa.