Most w ciągu drogi wojewódzkiej nr 392 w Stroniu Śląskim, zniszczony w wyniku powodzi we wrześniu 2024 roku, został oddany do ruchu drogowego 1 grudnia 2025 r. Inwestycja przywraca miejscowości i okolicznym terenom pełną funkcję komunikacyjną. To pierwsza zakończona odbudowa mostu w województwie dolnośląskim po powodzi z 2024 r.
Obiekt był jednym z najbardziej dotkniętych zniszczeniami podczas ekstremalnych opadów i przerwania wału zbiornika na rzece Morawka. Wymycie podłoża spod fundamentu podpory pośredniej i przemieszczenie filaru spowodowały nieodwracalne uszkodzenia, co wymusiło decyzję władz województwa o jego pilnej odbudowie.

Fot. Oficjalny portal Urzędu Miejskiego w Stroniu Śląskim
Generalny wykonawca, firma Budimex, rozpoczął działania natychmiast po uzyskaniu niezbędnych zgód formalnych. Już 31 stycznia 2025 r. powstała przeprawa tymczasowa, zamontowana we współpracy z żołnierzami 2. Inowrocławskiego Pułku Inżynieryjnego oraz Wojskową Akademią Techniczną. Umowę na odbudowę mostu podpisano 31 marca 2025 r., a prace rozbiórkowe zniszczonego obiektu i budowa nowej przeprawy ruszyły w kwietniu 2025 r.
>>> Otwarto most drogowy nad doliną Narwi
>>> Nowy most przez Narew oddany do użytku
>>> Mechanizmy uszkodzeń obiektów mostowych w wyniku powodzi
>>> Czy stać nas na budowę oryginalnych mostów?

Fot. Budimex
Zgodnie z zapisami kontraktu, termin zakończenia inwestycji określono na marzec 2026 r. Dzięki intensywnej organizacji robót i sprawnej współpracy z inwestorem most został udostępniony kierowcom cztery miesiące wcześniej, 1 grudnia 2025 r. Prace wykończeniowe, obejmujące m.in. uzupełnienie chodników, oświetlenia i docelowe zagospodarowanie terenu, będą kontynuowane w najbliższych tygodniach przy zachowaniu pełnej przejezdności obiektu.
Nowy most to jednoprzęsłowa, zespolona konstrukcja stalowo-betonowa, posadowiona na palach. Wartość kontraktu wynosi 12,73 mln zł brutto.
Źródło: Budimex




