Nowy most przerzucony przez zatokę Firth of Forth jest największym projektem infrastruktury transportowej w Szkocji.
Ideą całego przedsięwzięcia jest zmniejszenie natężenia ruchu na istniejącym moście Forth Road Bridge. Po 45 latach eksploatacji konstrukcja stała się słabsza, jej wytrzymałość spadła o ok. 8%. Dlatego podjęto decyzję, iż na zachód od przeprawy Forth Road Bridge powstanie nowy most. Wstępne badania terenu budowy rozpoczęły się w 2007 r. Szczegółowe badania podzielono na trzy fazy między trzech wykonawców. Największym wyzwaniem były badania gruntu w obrębie zatoki, gdzie wykonano odwierty w skale do głębokości 90 m. Uzyskane informacje były niezbędne do ustalenia odpowiedniej technologii i organizacji robót dla przyszłej budowy.
Zastępca Forth Road Bridge będzie 2,7-kilometrowym mostem podwieszanym (wantowym) z trzema wieżami oraz dwoma głównymi przęsłami o długości 650 m każde oraz estakadami. Projekt obejmuje także budowę jezdni wzdłuż mostu oraz dodatkowo odcinka 4-kilometrowej dwu- bądź trójpasmowej autostrady włączającej nowy most w istniejącą sieć drogową. Nowy most ma zostać otwarty dla ruchu w 2016 r. Budowa ma kosztować 2,3mld funtów, ale zdaje się być bezcenna dla polityki transportowej kraju.
Marcin Morawski
(na podstawie miesięcznika „Civil Engineer”)
(na podstawie miesięcznika „Civil Engineer”)
Zdjęcia: www.nce.co.uk